|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
Beurs lonkt slechts voor desperate bedrijven
ROTTERDAM, 23 JAN. Gezocht: beleggers met een lange adem. Veel geld is nodig want grote telecombedrijven uit Frankrijk, Duitsland en Groot- Brittannië willen hun dochters voor mobiele telefonie dit jaar naar de beurs brengen. Het Japanse NTT Docomo bereidt op dit moment een aandelenemissie van maar liefst 900 miljard yen (18,4 miljard gulden) voor. De nummers één en twee van de Verenigde Staten, Verizon Wireless en Cingular Wireless, mikken op Wall Street. En misschien gaat KPN Mobile al deze zomer naar de beurs. Geduld is een voorwaarde. Zo heeft de koers van Telefónica Móviles sinds de beursgang vorig jaar november nauwelijks bewogen. De openingskoers was 11 euro, medio december kwam de koers hier eindelijk boven, om pijsnel onder de 10 euro te duiken. Gisteren sloot het aandeel Telefónica Móviles op 10,60 euro. Het Britse Orange, tegenwoordig een volle dochter van France Telecom, bijt dit jaar de spits af voor telecombedrijven die toch naar de beurs willen ondanks het slechte beursklimaat. Vanaf vandaag kunnen de beleggers twee weken lang inschrijven op de aandelen. De definitieve introductieprijs zal op 12 februari worden vastgesteld. Die prijs zal tussen de 11,5 en 13,5 euro komen te liggen, zo maakte France Telecom gisteren bekend. Daarmee wordt de waarde van Orange geschat op 55 64 miljard euro en dat staat in schril contrast met de schatting zoals die in mei vorig jaar werd gedaan: 160 miljard euro. "Je zult met een bijzonder lage prijs moeten komen om later te kunnen zeggen dat de beursgang succesvol was", aldus analist Bert Siebrand van SNS Bank. Siebrand heeft een advies voor bedrijven die naar de beurs willen: doe het niet. "Alleen bedrijven die heel desperaat zijn, zullen dit jaar naar de beurs gaan." Dat zijn er volgens de analist nogal wat. De meeste bedrijven, waaronder KPN, hebben verkeerd gegokt. "Vodafone (uit Groot- Brittannië) is het enige bedrijf dat consequent naar zijn eigen financiële positie heeft gekeken. Het heeft Mannesmann (uit Duitsland) met aandelen gekocht. KPN en France Telecom hebben veel in cash betaald." France Telecom geeft met zijn waardering van Orange een duidelijk signaal af aan andere telecombedrijven. KPN zei vorig jaar dat het met de beursgang van KPN Mobile 8 10 miljard euro denkt te kunnen verdienen. Als de afwaardering van Orange realistisch is dan zou KPN nu drie keer zoveel aandelen naar de beurs moeten brengen dat bedrag op te halen. Wellicht zelfs nog meer, want KPN Mobile is het aankomende jaar een van de velen die de aandacht opeisen van beleggers en is al helemaal niet de eerste. Siebrand is sceptisch over de waarderingen die van telecombedrijven in omloop zijn. De waarden zijn volgens de analist gebaseerd op de huidige situatie en houden geen rekening met de kostbare invoering van geavanceerde mobiele telefonie (UMTS). Telecombedrijven hebben miljarden geïnvesteerd in UMTS-licenties en moeten straks minstens even zoveel investeren in antenneparken. Siebrand denkt dat een waarde van 1.500 euro per mobiele abonnee op dit moment redelijk is. France Telecom vraagt beleggers 2.400 euro per abonnee van Orange te betalen. De strategie die France Telecom voor Orange in gedachten heeft, getuigt volgens analisten echter van voorzichtigheid. Het bedrijf brengt slechts een klein percentage van Orange naar de beurs en wil middels een obligatielening nog eens 4 miljard euro ophalen. "De obligatiemarkt kan ook uitermate grillig zijn, maar met de huidige lage rente is zij zeer aantrekkelijk", zegt analist Marius André van Amstgeld. André vindt dat beursgangen in 2001 "moeten kunnen". Het hebben van een beursnotering is belangrijk voor de onderhandelingspositie van de telecombedrijven. De aandelen kunnen als currency - betaalmiddel - worden gebruikt. "Maar het is ook een manier om uit de schaduw van een moederbedrijf te treden", aldus de analist. "Het leidt tot betere informatiewisseling, transparantie en een meer zuivere en minder hypothetische waardering van het bedrijf. Iedere vorm van duidelijkheid is een voordeel."
|
NRC Webpagina's 23 januari 2001
|
Bovenkant pagina |
|