|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
Vrije telecommarkt is fabeltje
De situatie lijkt de laatste tijd zelfs te verslechteren. Tele2, een telecomaanbieder die telefoonlijnen huurt bij KPN, besloot onlangs zijn tarieven voor het internetgebruik te verhogen. In de daluren vroeg Tele2 tot voor kort 2 cent per minuut aan zijn klanten, terwijl het aan KPN 3,5 cent moet betalen, een situatie die niet langer te handhaven was. Het tarief dat KPN in de daluren aan zijn abonnees berekent, bedraagt nog wel 2 cent per minuut. In een recent marktonderzoek van de Nationale Telecom Monitor wordt de door Opta geschetse situatie opnieuw bevestigd. Volgens de Monitor, een samenwerkingsverband van de commerciële onderzoeksbureaus Intercai, Claritas en Directview, neemt KPN 97 procent van de Nederlandse huishoudens voor zijn rekening. In de zakelijke markt voor vaste telefonie, waar Versatel onder andere actief is, ligt dat percentage ook boven de negentig. Zeven procent van de huishoudens gebruikt ook andere aanbieders, zoals Tele2 en Onetel. Het gaat hier om zogenaamde carrier-selectbedrijven, waarbij de beller een speciaal nummer moet bellen alvorens hij het eigenlijke telefoonnummer kan draaien. Deze wat omslachtige handeling kan worden omzeild door carrier-preselect te bellen, maar de invoering van dit belsysteem, officieel op 1 januari 2000, is ernstig vertraagd door problemen in de KPN-centrales en bij de KPN- administratie. Opta en KPN zijn hierover in een rechtszaak verwikkeld. De wet schrijft voor dat het bestaansrecht van Opta elke vier jaar moet worden getoetst. Een woordvoerder meldt dat een onderzoeksbureau inmiddels is begonnen met het maken van een evaluatie van de liberalisering van de telecommarkt. Volgend jaar beslist de Tweede Kamer over het lot van Opta.
|
NRC Webpagina's 21 oktober 2000
|
Bovenkant pagina |
|