|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
Libertel wacht niet op betere mobiele
techniek
ROTTERDAM, 5 OKT. Het wordt dringen in de topdrie van Europa's best bezochte websites. Mobiele aanbieders treden steeds nadrukkelijker naar voren met hun ambities op internet. Vorige week waren er de plannen van de trojka KPN-Docomo-America Online. British Telecom heeft zijn Nederlandse versie van Genie al in de lucht. Gisteren kwam ook Libertel over de brug met een Nederlandse versie van Vizzavi (de verzamelsite of portal van Vodafone en Vivendi). Eind volgend jaar moet Nederland 500.000 gebruikers tellen. De mobiele aanbieders claimen niet bepaald braakliggend terrein. De populairste Europese websites worden geëxploiteerd door Amerikaanse bedrijven als Yahoo, Microsoft en America Online. Dat zijn voor Vizzavi de echte concurrenten, zo maakte directievoorzitter John de Wit van Libertel gisteren duidelijk. De mobiele aanbieders zijn voorlopig nog ver verwijderd van de verwezenlijking van hun ambities. De Wit erkent dat mobiel internetten in zijn huidige vorm - Wireless Application Protocol - gebruikers weinig te bieden heeft. "Wij zijn niet de eerste geweest met WAP- diensten", zegt hij. "En we zijn nog steeds aarzelend. We zijn van de ene proef naar de andere gegaan." De Wit ziet nog andere problemen: "De meeste Nederlanders weten nog niet hoe je een SMS'je verstuurt of hoe je een voice mail afluistert. En financiële diensten op de mobiele telefoon? Rekent u er niet op dat het er daarmee in de toekomst eenvoudiger op wordt." De Nederlandse versie van Vizzavi wordt in november gelanceerd, maar verbeteringen in de technologie zullen langer op zich laten wachten, meent De Wit. Het huidige GSM-net verwerkt gegevens met 9.600 bits (enen en nullen) per seconde. "Leuke plaatjes binnenhalen op die manier wordt niks", zegt De Wit. Met een slimme aanpassing in het net (de zogeheten General Packet Radio Service, GPRS) kan het mobiele netwerk weliswaar sneller worden gemaakt, maar De Wit waarschuwde gisteren voor hoge verwachtingen op korte termijn. Voor Gigaport, een klant in Amsterdam, heeft Libertel het netwerk twee keer zo snel gemaakt. Toch zal er nog een jaar overheen gaan voordat substantieel hogere snelheden worden bereikt. Tegen die tijd dient UMTS zich aan, een nieuwe generatie mobiele telefonie waarvoor behalve nieuwe software en nieuwe telefoontoestellen (twee vereisten voor GPRS) ook nieuwe telefoonmasten nodig zijn. Vooruitlopend op de werkelijke strijd lijken de mobiele aanbieders zich te amuseren met een schijngevecht. De Wit zette zich gisteren fel af tegen de zogeheten i-mode technologie waarmee het Japanse NTT Docomo de wereld wil veroveren: "I-mode kun je niet transporteren naar Europa. De Japanse cultuur is een hele andere. Japanners zijn voortdurend onderweg. Er is daar bijvoorbeeld meestal geen pc in huis." En over de technologie zelf zegt De Wit: "Standaarden die niet open zijn liggen op dit moment erg moeilijk." Overigens doet NTT Docomo zijn best iedereen duidelijk te maken dat het zich wil aanpassen aan de mondiale standaard. Als zich volgend jaar een verbeterde versie aandient van het Wireless Application Protocol, dan willen de Japanners zich hierbij aansluiten, zo hebben ze meermaals aangegeven. Libertel wil niet wachten op betere mobiele technologie. Daarom moet Vizzavi een zogeheten 'Multi Access Portal' worden. Dat betekent dat de website niet alleen via het mobieltje, maar ook via de televisie of de telefoon kan worden geraadpleegd. Dat laatste werkt voorlopig beter. Libertel wil eerst gewoon internetverkeer op zijn site genereren. "De mogelijkheden aan de mobiele kant komen dan langzaam op gang", aldus De Wit. Dát de nieuwe diensten er komen staat voor hem vast: "Wij zijn, zoals we hier bij elkaar zitten, het bewijs. U weet immers zo goed wat er schort aan de huidige generatie mobiele diensten? Dat betekent ook dat u heel goed weet welke mobiele diensten u wèl zou willen afnemen. Als het maar werkt." John de Wit kijkt triomfantelijk in het rond. Afgelopen weekeinde vierde Libertel het vijfjarig bestaan. Er is wel eens wat schamper gedaan over Libertels reclameslogan van destijds, die stelde dat mobiele telefonie net zo gewoon was als water uit de kraan. Nu nadert Libertel de drie miljoen abonnees. De Wit: "U kent ze allemaal. Die mensen die zeiden dat ze nooit aan een mobiele telefoon zouden beginnen." Hij is ervan overtuigd dat Libertel nog eens vijf jaar hard kan groeien. "Dat explodeert morgen weer", zegt hij. " No doubt."
|
NRC Webpagina's 5 oktober 2000
|
Bovenkant pagina |
|