|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
KPN staat plaats af aan Duitsers in
Slowakije
Door een onzer redacteuren
"De Slowaken stelden te veel voorwaarden, er waren te veel onzekerheden", zegt een woordvoerder van KPN. "Het was te risicovol." Slowakije hoopt ruim 880 miljoen dollar te verdienen met de verkoop van een belang van 51 procent van het nationale belbedrijf. Welk bod Deutsche Telekom heeft uitgebracht is onbekend. Volgens analisten benadert het Duitse bod mogelijk de Slowaakse verwachtingen, aangezien Deutsche Telekom pas na het indienen van het eindbod ontdekte dat KPN geen concurrerend bod zou uitbrengen. Aanvankelijk waren er drie gegadigden. Telekom Austria uit Oostenrijk haakte in mei af. KPN wilde - als onderdeel van de koop - zelf de hoogte van de telefoontarieven kunnen bepalen. De Slowaakse regering wil dit echter zelf blijven doen totdat het monopolie van het bedrijf ophoudt. De Nederlanders wilden ook "op korte termijn" het meerderheidsbelang uitbreiden tot 75 procent - indien de koop was doorgegaan. Het was niet duidelijk genoeg voor KPN in hoeverre de Slowaakse overheid hiertoe bereid was. KPN heeft belangen in mobiele en vaste belbedrijven en in internetaanbieders in Bulgarije, Tsjechië, Hongarije en Oekraïne. Deutsche Telekom heeft ook belangen in die laatste drie landen en ook in Polen. Slowakije probeert de economie te stimuleren door strategische belangen te verkopen in banken en staatsondernemingen. De economie groeide vorig jaar met 1,9 procent. Slowakije wil dit decennium nog toetreden tot de Europese Unie. Slowakije heeft laten weten het Duitse bod te zullen accepteren, tenzij het te laag wordt bevonden. Deutsche Telekom is van plan om binnen vijf jaar een deel van Slovenske Telekomunikacie te verkopen op de beurs. Het Duitse telecombedrijf wil het aantal digitale telefoonlijnen in Slowakije gaan uitbreiden. Verder wil Deutsche Telekom het marktaandeel vergroten van het mobiele belbedrijf EuroTel Bratislava, waarin Slovenske Telekomunikacie een belang van 60 procent heeft. EuroTel heeft een marktaandeel van 40 procent.
|
NRC Webpagina's 3 juli 2000
|
Bovenkant pagina |
|