|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
OneTel eist 10 miljoen gulden schadevergoeding van
KPN
Door onze redacteuren
OneTel is boos omdat er volgens de wet per 1 januari 2000 een adequaat werkend aanmeldingssysteem had moeten zijn. Die datum werd niet gehaald en KPN kreeg respijt tot 1 april. Op die datum werkte het systeem ook niet goed, maar OneTel besloot zijn klanten toch carrier-preselectie te bieden. "Om aan te tonen dat het systeem echt niet werkt", aldus een woordvoerder. De problemen met het aanmeldingssysteem zijn nog niet verholpen, zeggen OneTel en de toezichthouder op de telecommunicatie, de OPTA. De OPTA heeft zo'n honderd klachten ontvangen. Het telefoonnummer om het aanmeldingssysteem te bereiken doet het niet altijd goed. Wie wel gehoor krijgt wordt soms zomaar uit het systeem 'gegooid'. Bellers die de aanmeldingsprocedure goed hebben doorlopen, krijgen soms nog rekeningen van KPN toegestuurd. Hun overstap naar een ander belbedrijf blijkt administratief niet goed te zijn verwerkt. "We lijden ongeveer 150.000 gulden schade per dag als gevolg van het laconieke gedrag van KPN", zegt een woordvoerder van OneTel. De OPTA legde KPN vorige week een boete op van 1 miljoen gulden. KPN heeft daar bezwaar tegen aangetekend. KPN ontkent de problemen met het aanmeldingssysteem niet, maar, zo zegt een woordvoerder, "de OPTA is er niet in geslaagd de criteria waaraan het aanmeldingssysteem moet voldoen vast te leggen". De OPTA zegt dat KPN wettelijk verplicht is om het systeem goed te laten functioneren. Volgens KPN is de softwarefout die de problemen veroorzaakt maandag verholpen. De OPTA overweegt opnieuw actie als de problemen niet snel worden opgelost.
|
NRC Webpagina's 21 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|