|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
Telfort verhoogt prijs mobiel bellen
Door een onzer redacteuren
De concurrentie van Telfort zal de stap niet volgen. Omdat de Nederlandse markt met vijf aanbieders druk bevolkt is, voorzien analisten een felle concurrentieslag. Het is voor het eerst dat een een aanbieder de prijzen verhoogt. In plaats van een kwartje betalen nieuwe abonnementhouders bij Telfort vanaf volgende maand 35 cent per minuut. De tarieven voor klanten die vooruitbetalen (prepaid) blijven ongewijzigd. Bestuursvoorzitter K. van der Meulen van Telfort wijst publiekelijk steevast op het belang voor de consument van een geliberaliseerde telecommunicatiemarkt: goede dienstverlening en lage prijzen. ,,Wij blijven de vriend van de consument'', aldus een woordvoerder. De prijsverhoging van Telfort is verrassend, omdat de eerste van de drie nieuwkomers op de markt voor mobiele telefonie (najaar 1998) minder snel groeit dan de concurrentie. De BT-dochter passeerde onlangs de 100.000 klanten terwijl concurrent Dutchtone er al meer dan 150.000 claimt. Telfort voelt ook de hete adem van Ben in de nek. Volgens Telfort is het aantal klanten niet zaligmakend. Het deel klanten dat een vast abonnement neemt ligt bij Telfort met zo'n 60 procent relatief hoog. Ben, door de bank genomen de goedkoopste aanbieder, liet vanmorgen weten dat ,,prijsverhogingen niet aan de orde zijn'', maar voegt daaraan toe dat de ontwikkeling in de toekomst afhangt van wat de concurrentie doet. Dutchtone beweert zelfs de prijsverhoging 'jammer' te vinden. Tariefsverhogingen van Dutchtone werden eerder al uitgesloten door marketing directeur E. Huygen. KPN verlaagde gisteren de tarieven voor bellen naar een zaktelefoon. Telfort dat over deze kwestie met KPN als laatste overeenstemming bereikte, zegt te streven naar een vast 24-uurs tarief voor bellen van vast naar mobiel.
|
NRC Webpagina's 18 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|