|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
Bellen kan met én zonder KPN
AMSTERDAM, 10 JUNI. Bij OneTel wordt de ondragelijke saaiheid van een telefoonbedrijf met alle middelen bestreden. De inrichting van het pand op de Amsterdamse Keizersgracht is op z'n minst opmerkelijk. De muren zijn fel gekleurd en beschilderd met allerlei stripfiguren. Een hoofdrol is weggelegd voor 'The Dude', de surfer-met-sik-en-hoofddoek die het logo vormt van het belbedrijf. Op elke etage staat een aquarium met negen vissen. Feng Shui, zo wordt duidelijk, hoewel niemand precies weet wat dat is. Ja, een harmonieuze werkomgeving of zo. In deze feestelijke omgeving werd gisteren instemmend gereageerd op het bericht dat concurrent KPN Telecom een boete heeft gekregen van 1 miljoen gulden. KPN, zo oordeelde toezichthouder OPTA, levert geen goede diensten aan zogeheten carrier-selectiebedrijven, waarvan OneTel en Tele2 de bekendste zijn. Deze bedrijven leveren telefoon- en internetdiensten, maar hebben zelf geen netwerk. KPN heeft een monopoliepositie in Nederland en is wettelijk verplicht concurrenten toe te laten op zijn netwerk. "Wij zijn altijd goedkoper dan KPN", zegt Raymond Schrama, de Nederlandse landenmanager van OneTel. "Zij moeten constant investeren in het onderhoud van het eigen netwerk. Wij niet. Wij huren hun netwerk." De OPTA concludeerde vorige maand dat nog te weinig mensen de zegeningen van carrier-select hebben ontdekt. Dat komt volgens de OPTA doordat gebruikers van het systeem steeds een speciaal viercijferig nummer moeten draaien - in Nederland begint dat met 16 - voordat het eigenlijke telefoonnummer kan worden gedraaid. Consumenten vergeten dat of snappen het simpelweg niet, aldus de OPTA. Schrama kan nog een paar redenen bedenken. Nederlanders vertrouwen het niet. Ze zien de spotgoedkope prijzen en denken dat er een addertje onder het gras zit. "We worden zelfs gebeld door mensen die vragen: wat jullie doen, mag dat wel van KPN?" Nederland kan maar niet wennen aan de liberalisering van de telecommunicatiemarkt. Maar Nederland zou Nederland niet zijn als de lage prijzen toch niet de aandacht wisten te trekken. OneTel heeft op het ogenblik 350.000 klanten en krijgt maandelijks 50.000 nieuwe aanmeldingen. Zeven op de tien mensen die zich aanmelden maken uiteindelijk daadwerkelijk gebruik van carrier-select. Het aantal belminuten is geheim, maar - dat wil Schrama wel kwijt - is de afgelopen vier maanden met ruim 300 procent gegroeid. Voor de rest van het jaar verwacht Schrama een groei van 30 40 procent per maand. OneTel werd in 1995 opgericht in Australië en heeft inmiddels vestigingen in Amsterdam (sinds 1998), Londen, Zürich, Parijs, Frankfurt en Hong Kong. Belangrijkste aandeelhouders zijn Rupert Murdoch (25 procent) en de familie Packer van de Australische mediamagnaat Kerry Packer (27 procent). De overige aandelen zijn in handen van particulieren en medewerkers. OneTel is beursgenoteerd in Australië. Wie 'carrier-select' belt, kan vooral internationaal tegen lagere tarieven bellen. Dat kan omdat de bedrijven steeds de goedkoopste buitenlandse carriers - netwerkeigenaren - zoeken voor hun klanten. Speciale teams onderhandelen voortdurend over de prijs. Zodra abonnees aangeven dat de kwaliteit niet naar wens is, wordt overgeschakeld op een andere carrier. Schrama: "Het leuke is dat onze macht bij carriers steeds groter wordt naarmate we meer belminuten voor ze genereren." Overschakelen op een concurrent kan in een handomdraai, weet Schrama. Er zijn de laatste jaren zoveel nieuwe netwerken in de grond gestopt dat de keuze aan carriers onbeperkt is. "Je houdt ze zo strak." OneTel maakt wereldwijd gebruik van 40 verschillende carriers. Alle vestigingen van OneTel zijn ingericht volgens dezelfde strikte ordeningsprincipes van Feng Shui. Zo willen de oprichters dat nu eenmaal graag. Voor de stripfiguren komt de huisschilder uit Australië over. In Amsterdam werken inmiddels ruim 170, veelal jonge medewerkers die de hele dag telefoontjes van abonnees beantwoorden. Ook voor hen gelden duidelijke regels, vertelt Schrama. "Gesprekken worden opgenomen en geanalyseerd." Afblaffen mag niet. Te snel afwikkelen ook niet. "Een goed verkoop-gesprek moet ten minste tweeënhalve minuut duren." Dankzij de interne controle worden de " foute mensen" heel snel weggefilterd, aldus Schrama. De komst van carrier-selectbedrijven heeft het afgelopen jaar geleid tot forse tariefverlagingen. Een jaar geleden kostte het ruim anderhalve gulden om een minuut naar de Verenigde Staten te bellen. Tegenwoordig kan dat al voor 9 cent per minuut. Ook KPN heeft zijn tarieven fors moeten verlagen. Sinds kort kunnen bellers ook gebruik maken van carrier-pre- select. Daarbij moeten bellers naar een speciaal nummer bellen (0800-1273) waar ze zelf kunnen aangeven met welk carrier-selectbedrijf ze in zee willen gaan. Bellers hoeven daarna niet meer het '16-nummer' voor het eigenlijke telefoonnummer in te toetsen. Schrama ergert zich aan de wijze waarop dit systeem in Nederland is geïntroduceerd. Het pre-selectnummer waarnaar gebeld moet worden, is namelijk eigendom van KPN. "Dat heeft de OPTA zo bepaald", zegt Schrama. De OPTA had voor de introductie van pre-select meer vertrouwen in het ervaren KPN dan in de jonge honden van de telecomwereld. Tot ergernis van Schrama. Bij de introductie van pre-select door OneTel bleek het speciale telefoonnummer het niet goed te doen. "Bellers deden hierover massaal bij ons beklag", zegt Schrama. "Je gaat dan natuurlijk niet zeggen dat het de schuld van KPN is. Daaraan hebben consumenten geen boodschap." De carrier-selectiebedrijven deden vervolgens hun beklag bij de OPTA die ze gisteren in het gelijk stelde. KPN moet nu boete betalen, maar Schrama zou liever zien dat de OPTA zelf het speciale aanmeldingsnummer gaat beheren. Pre-select, waarvan de tarieven nog lager zijn dan carrier-select, is ondanks de troebelen met KPN een groot succes. OneTel heeft er in twee maanden tijd 60. 000 pre-select-klanten bijgekregen. Klanten bleven net zolang bellen naar het speciale nummer totdat ze erdoor waren. "Tot diep in de nacht belden ze", zegt Schrama. "Normaal maken ze je in dat soort situaties af." Lage tarieven doen wonderen.
|
NRC Webpagina's 10 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|