|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
In de meeste Europese landen bestaat nauwelijks regelgeving over bellen in het verkeer. Dat blijkt uit een inventarisatie die Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid begin dit jaar maakte in tien landen. In België, Duitsland, Engeland, Spanje, Tsjechië, Finland en Zweden bestaat nog geen regelgeving. De verkeerswetten in die landen kennen wel een 'kapstokartikel' waarin is bepaald dat bestuurders hun volledige aandacht bij de rijtaak dienen te houden. Daar kan mobiel bellen in de auto aan worden opgehangen, al wordt die regel maar mondjesmaat gehandhaafd. Het zou moeilijk te bewijzen zijn. Voornamelijk na (dodelijke) ongevallen waar mobiele bellers bij betrokken zijn, wil justitie nog wel eens overgaan tot vervolging wegens roekeloos rijgedrag. In België, Duitsland, Spanje en Tsjechië zijn wetsvoorstellen in behandeling die een verbod voor het zogenoemde handheld bellen in de auto mogelijk moeten maken. In Oostenrijk, Zwitserland en Portugal is handheld bellen in het verkeer verboden. De regelgeving in die landen stoelt voornamelijk op jurisprudentie. Rechters hebben aan de hand van een kapstokartikel specifiek bepaald dat bellen in het verkeer moet worden beschouwd als een activiteit die de rijtaak verstoort. Handsfree bellen is nog wel toegestaan. In geen van de landen heeft een evaluatie van de wet plaatsgevonden.
|
NRC Webpagina's 30 mei 2000
|
Bovenkant pagina |