U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Shell

Nieuws

Portret van de onderneming

Jaar- en kwartaalcijfers

Links

Shell 'verklaart' dure benzine via kassabon en web

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 DEC. Stemmingmaken via de kassabon. Oliemaatschappij Shell heeft een nieuw middel ontdekt om haar klanten duidelijk te maken dat de overheid de belangrijkste veroorzaker is van de almaar stijgende brandstofprijzen. Shell adviseert zijn 750 pompstationhouders de volgende tekst op kassabonnetjes af te drukken: 'Als u voor ƒ60 benzine tankt, betaalt u ruim ƒ40 belasting. Meer info: www.shell.nl'. De benzineprijzen zijn dit jaar met bijna 15 procent gestegen, diesel zelfs met 24 procent. Een liter Euro ongelood 95, de meest verkochte benzine in Nederland, kostte op 1 januari 2,06 gulden, vandaag 2,36 gulden. Diesel steeg van 1,39 naar 1,72 gulden.

Op de eigen Internet-site legt Shell uit dat de prijs van ruwe olie en de dollarkoers aan de basis liggen van de benzineprijzen. Maar hoewel ruwe olie dit jaar aanzienlijk duurder is geworden, bepalen de productnoteringen (product vanaf raffinaderij, zonder belastingen) slechts voor een klein deel de stijgende prijzen aan de pomp. Shell ondersteunt zijn betoog op Internet met een rekenvoorbeeld. Bij een benzineprijs van 2,30 gulden is slechts 38 cent bestemd voor de ruwe olie, het transport en de raffinage. Van de totale adviesprijs bestaat meer dan 70 procent, 163 cent, uit belastingen. "We kregen veel vragen over de hoge benzineprijzen. Dit onderwerp lééft", zegt een woordvoerder van Shell. Een waardeoordeel over de accijnzen wil de oliemaatschappij niet geven. "Dat is een politieke aangelegenheid." Shell wil slechts twee dingen duidelijk maken. "De overheid is verantwoordelijk voor de hoge prijzen aan de pomp. En internationaal loopt Nederland uit de pas wat betreft accijnzen. Vooral onze pomphouders in de grensstreken zijn daarvan de dupe."

Uit protest tegen de stijgende benzineprijzen pleegden marxistische guerillastrijders eerder deze maand een aanval op het hoofdkantoor van Shell in de Filippijnse hoofdstad Manila. Agressie van boze consumenten is in Nederland "absoluut niet aan de orde", zegt de woordvoerder van Shell. Volgens de Consumentenbond geeft de bontekst inzicht in de opbouw van brandstofprijzen. De Bovag, de bond van garage- en pomphouders, prijst de Shell-maatregel als "een fantastische actie". Pomphouders van andere maatschappijen drukken volgens de Bovag "op individuele basis" al soortgelijke teksten op de kassabon af.

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën moet lachen. "Laat Shell eens uitleggen waarom de benzine in Duitsland 32 cent goedkoper is. Het accijnsverschil tussen beide landen is omgerekend hooguit zes cent", aldus de zegsman van Financiën.

De getallen die het ministerie noemt zijn "absoluut onjuist", zegt de woordvoerder van Shell. De marge en de distributiekosten van de oliemaatschappij zijn in Duitsland en Nederland even hoog. Wel is het zo dat de marge voor pomphouders in Duitsland zo'n zes cent lager is. Door de lagere pompdichtheid is de omzet per station in Duitsland gemiddeld hoger en dat drukt de kosten per liter brandstof. Ook zijn de Duitse pompstationwinkels winstgevender. "Maar het belangrijkste verschil zit hem echt in de accijnzen en de btw", aldus de Shell-woordvoerder. "Op dit moment zit er 18 cent verschil tussen beide landen."

NRC Webpagina's
28 DECEMBER 1999

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)