Shell 'verklaart' dure benzine via kassabon en web
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 DEC. Stemmingmaken
via de kassabon. Oliemaatschappij Shell heeft een nieuw middel ontdekt
om haar klanten duidelijk te maken dat de overheid de belangrijkste
veroorzaker is van de almaar stijgende brandstofprijzen. Shell
adviseert zijn 750 pompstationhouders de volgende tekst op
kassabonnetjes af te drukken: 'Als u voor 60 benzine tankt,
betaalt u ruim 40 belasting. Meer info: www.shell.nl'. De
benzineprijzen zijn dit jaar met bijna 15 procent gestegen, diesel zelfs
met 24 procent. Een liter Euro ongelood 95, de meest verkochte benzine
in Nederland, kostte op 1 januari 2,06 gulden, vandaag 2,36 gulden.
Diesel steeg van 1,39 naar 1,72 gulden.
Op de eigen Internet-site legt Shell uit dat de prijs van ruwe olie en
de dollarkoers aan de basis liggen van de benzineprijzen. Maar hoewel
ruwe olie dit jaar aanzienlijk duurder is geworden, bepalen de
productnoteringen (product vanaf raffinaderij, zonder belastingen)
slechts voor een klein deel de stijgende prijzen aan de pomp. Shell
ondersteunt zijn betoog op Internet met een rekenvoorbeeld. Bij een
benzineprijs van 2,30 gulden is slechts 38 cent bestemd voor de ruwe
olie, het transport en de raffinage. Van de totale adviesprijs bestaat
meer dan 70 procent, 163 cent, uit belastingen. "We kregen veel vragen
over de hoge benzineprijzen. Dit onderwerp lééft", zegt
een woordvoerder van Shell. Een waardeoordeel over de accijnzen wil de
oliemaatschappij niet geven. "Dat is een politieke aangelegenheid."
Shell wil slechts twee dingen duidelijk maken. "De overheid is
verantwoordelijk voor de hoge prijzen aan de pomp. En internationaal
loopt Nederland uit de pas wat betreft accijnzen. Vooral onze
pomphouders in de grensstreken zijn daarvan de dupe."
Uit protest tegen de stijgende benzineprijzen pleegden marxistische
guerillastrijders eerder deze maand een aanval op het hoofdkantoor van
Shell in de Filippijnse hoofdstad Manila. Agressie van boze consumenten
is in Nederland "absoluut niet aan de orde", zegt de woordvoerder van
Shell. Volgens de Consumentenbond geeft de bontekst inzicht in de opbouw
van brandstofprijzen. De Bovag, de bond van garage- en pomphouders,
prijst de Shell-maatregel als "een fantastische actie". Pomphouders van
andere maatschappijen drukken volgens de Bovag "op individuele basis"
al soortgelijke teksten op de kassabon af.
Een woordvoerder van het ministerie van Financiën moet lachen.
"Laat Shell eens uitleggen waarom de benzine in Duitsland 32 cent
goedkoper is. Het accijnsverschil tussen beide landen is omgerekend
hooguit zes cent", aldus de zegsman van Financiën.
De getallen die het ministerie noemt zijn "absoluut onjuist", zegt de
woordvoerder van Shell. De marge en de distributiekosten van de
oliemaatschappij zijn in Duitsland en Nederland even hoog. Wel is het zo
dat de marge voor pomphouders in Duitsland zo'n zes cent lager is. Door
de lagere pompdichtheid is de omzet per station in Duitsland gemiddeld
hoger en dat drukt de kosten per liter brandstof. Ook zijn de Duitse
pompstationwinkels winstgevender. "Maar het belangrijkste verschil zit
hem echt in de accijnzen en de btw", aldus de Shell-woordvoerder. "Op
dit moment zit er 18 cent verschil tussen beide landen."