Greenpeace ruziet met Shell over
milieufolder
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 21 MAART. Greenpeace
is boos op Shell. Volgens de milieu-organisatie probeert de oliegigant
een discussie over investeringen in zonne-energie in de kiem te smoren.
Greenpeace wil de aandeelhouders van Shell benaderen met een oproep een
miljard gulden te investeren in een fabriek voor zonnepanelen. De
milieu-organisatie vindt dat Shell informatie daarover moet doorsturen
aan haar aandeelhouders. Om dat verzoek kracht bij te zetten heeft
Greenpeace 20.000 folders bij Shell op de stoep gezet. Maar Shell
weigert de folders te versturen. Daarmee onttrekt Shell zich aan een
verplichting, meent Greenpeace. De milieu-organisatie is sinds kort
aandeelhouder in de oliemaatschappij. Het pakket aandelen geeft
Greenpeace het recht andere aandeelhouders te benaderen met voorstellen,
zegt de milieu-organisatie. De weigering van Shell is "formalistisch",
meent Diererik Samsom, hoofd klimaat en energie van Greenpeace.
Volgens Shell zijn er "nu eenmaal regels waaraan je je moet houden",
zegt een woordvoerder. De informatie van Greenpeace voldoet daar volgens
Shell niet aan. Zonne-energie staat niet op de agenda en de folder van
Greenpeace zou een te wervend karakter hebben, volgens Shell. "Dat mag
niet", zegt de woordvoerder.
Maar dat zijn volgens Samsom weer "smoezen om de discussie te
ontwijken." Tijdens de aandeelhoudersvergadering zal Greenpeace bij de
behandeling van het jaarverslag het punt zonne-energie aankaarten, dus
daarmee staat het impliciet op de agenda. En dat wervende karakter?
Samsom: "In de richtlijn staat juist letterlijk dat dat is toegestaan.
Volgens mij vindt Shell het Greenpeace-logo op de folder niet leuk en
willen ze de discussie over zonne-energie blokkeren." Shell ontkent dat
en zegt al in zonne-energie te investeren. "Bovendien hebben wij
Greenpeace aangeboden een antwoordcoupon rond te sturen, zodat
geïnteresseerden de informatie bij Greenpeace kunnen opvragen",
aldus de Shell-woordvoerder.