U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Shell

Nieuws

Portret van de onderneming

Jaar- en kwartaalcijfers

Links

Blauwe benzine voor groene rijder


Shell biedt automobilisten een alternatief voor Euro ongelood. Voor 9 cent per liter extra is er vanaf vandaag Pura, een benzinesoort die minder schadelijk is voor het milieu.

Door onze redacteur ARJEN RIBBENS

DEN HAAG, 9 FEBR. Goed nieuws voor energiegebruikers met een slecht geweten. Na groene stroom is er nu ook blauwe benzine: Shell Pura. Met enige fanfare introduceerde de oliemaatschappij gisteren de nieuwe autobrandstof. Beter voor het milieu en beter voor uw motor, luidt de verkoopslogan. Shell afficheert Pura als het milieubewuste alternatief voor Euro 95 ongelood, de meest gangbare benzinesoort. De helder blauwe brandstof is net als Euro 95 een ongelode benzine, maar zuiverder en verder ontwikkeld. Pura zorgt voor een betere verbranding, een betere werking van de katalysator en bevat minder verontreinigende stoffen.

Op verzoek van Shell onderzocht TNO de nieuwe brandstof, die in vergelijkbare samenstelling al in Californië, Singapore en Ierland op de markt is gekomen. Het technisch onderzoeksinstituut in Delft bevestigde de claims van Shell. In vergelijking met Euro 95 zorgt Pura voor 55 procent minder uitstoot van zwaveldioxide, 10 procent minder benzeen en 3 procent minder stikstofoxide. Daarmee voldoet Pura al ruimschoots aan de nieuwe Europese emissie-eisen die vanaf 2005 van kracht worden.

Net als de afnemer van groene elektriciteit krijgt de milieubewuste automobilist een hogere rekening gepresenteerd. Pura, begin maart te koop op bijna alle 700 pompstations van Shell, kost per liter 9 cent meer dan Euro 95: 2,52 gulden tegen 2,43 gulden. "We zijn een commercieel bedrijf", verdedigde een woordvoerder gisteren de hogere prijs. Het raffinageproces van Pura is complexer. Ook bevat de nieuwe brandstof volgens Shell duurdere bestanddelen en zijn de hoge ontwikkelingskosten in de prijs verdisconteerd. Op een liter Pura zit bovendien twee cent meer BTW dan op Euro ongelood. Volgens het ministerie van Financiën kan het gebruik van schonere brandstof niet zomaar gestimuleerd worden door lagere belasting en accijnzen. "Zo'n politiek besluit kan alleen in Brussel worden genomen", aldus een zegsman.

Van de 6,2 miljoen huishoudens in Nederland kozen er 140.000 voor de duurdere groene stroom. Hoeveel automobilisten zullen bereid zijn voor schonere benzine extra te betalen? Uit concurrentieoverwegingen geeft Shell haar verwachtingen niet prijs. "Minder dan de helft van de markt", preciezer wil de woordvoerder niet zijn. Maar mocht de Nederlandse automobilist massaal grijpen naar de blauwe tankpistolen op de Shell- pompstations, dan ontstaat een leveringsprobleem. De raffinaderij in Pernis is nog niet toegerust op een grote vraag. Het afgelopen jaar was Pura al bij wijze van proef te koop in de omgeving van Arnhem en Leiden. Na een marktonderzoek besloot Shell tot landelijke invoering. "We geven onze klanten hiermee de mogelijkheid zelf een bijdrage te leveren aan een beter milieu", zei president-directeur H. Dijkgraaf gisteren. "We hebben gemerkt dat daaraan behoefte bestaat."

Op de pompstations komen geen nieuwe tanks, want Shell staakt de verkoop van de steeds minder gangbare benzine met loodvervanger. Bezitters van een oudere auto die hierop zijn aangewezen, moeten bij Shell voortaan na het tanken van superbenzine een scheutje loodvervanging uit een speciale flacon toevoegen.

Emissie- en motordeskundige Ir. R.C. Rijkeboer van TNO noemt Pura een "interessante ontwikkeling". De onderzoeker is vooral blij met de verminderde uitstoot van benzeen, omdat die relatief veel zoden aan de dijk zet. Door minder vuilafzetting zou de nieuwe brandstof ook beter zijn voor de motor. Hoewel TNO daar geen onderzoek naar deed, is Rijkeboer geneigd die aanspraak te geloven. "Minder vuil op de kleppen, het inlaatsysteem en de brandstofinjectoren is best leuk voor de levensduur van een motor, en voor het behouden van de emissiekwaliteiten."

Een woordvoerder van Esso laat weten geen aanleiding te zien het voorbeeld van de concurrent te volgen. "De automobilist zit niet te wachten duurdere benzine."

NRC Webpagina's
9 FEBRUARI 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)