Blauwe benzine voor groene rijder
Shell biedt automobilisten een
alternatief voor Euro ongelood. Voor 9 cent per liter extra is er vanaf
vandaag Pura, een benzinesoort die minder schadelijk is voor het milieu.
Door onze redacteur ARJEN RIBBENS
DEN HAAG, 9 FEBR. Goed nieuws voor energiegebruikers met een slecht
geweten. Na groene stroom is er nu ook blauwe benzine: Shell Pura. Met
enige fanfare introduceerde de oliemaatschappij gisteren de nieuwe
autobrandstof. Beter voor het milieu en beter voor uw motor, luidt de
verkoopslogan. Shell afficheert Pura als het milieubewuste alternatief
voor Euro 95 ongelood, de meest gangbare benzinesoort. De helder blauwe
brandstof is net als Euro 95 een ongelode benzine, maar zuiverder en
verder ontwikkeld. Pura zorgt voor een betere verbranding, een betere
werking van de katalysator en bevat minder verontreinigende stoffen.
Op verzoek van Shell onderzocht TNO de nieuwe brandstof, die in
vergelijkbare samenstelling al in Californië, Singapore en Ierland
op de markt is gekomen. Het technisch onderzoeksinstituut in Delft
bevestigde de claims van Shell. In vergelijking met Euro 95 zorgt Pura
voor 55 procent minder uitstoot van zwaveldioxide, 10 procent minder
benzeen en 3 procent minder stikstofoxide. Daarmee voldoet Pura al
ruimschoots aan de nieuwe Europese emissie-eisen die vanaf 2005 van
kracht worden.
Net als de afnemer van groene elektriciteit krijgt de milieubewuste
automobilist een hogere rekening gepresenteerd. Pura, begin maart te
koop op bijna alle 700 pompstations van Shell, kost per liter 9 cent
meer dan Euro 95: 2,52 gulden tegen 2,43 gulden. "We zijn een
commercieel bedrijf", verdedigde een woordvoerder gisteren de hogere
prijs. Het raffinageproces van Pura is complexer. Ook bevat de nieuwe
brandstof volgens Shell duurdere bestanddelen en zijn de hoge
ontwikkelingskosten in de prijs verdisconteerd. Op een liter Pura zit
bovendien twee cent meer BTW dan op Euro ongelood. Volgens het
ministerie van Financiën kan het gebruik van schonere brandstof
niet zomaar gestimuleerd worden door lagere belasting en accijnzen.
"Zo'n politiek besluit kan alleen in Brussel worden genomen", aldus een
zegsman.
Van de 6,2 miljoen huishoudens in Nederland kozen er 140.000 voor de
duurdere groene stroom. Hoeveel automobilisten zullen bereid zijn voor
schonere benzine extra te betalen? Uit concurrentieoverwegingen geeft
Shell haar verwachtingen niet prijs. "Minder dan de helft van de markt",
preciezer wil de woordvoerder niet zijn. Maar mocht de Nederlandse
automobilist massaal grijpen naar de blauwe tankpistolen op de Shell-
pompstations, dan ontstaat een leveringsprobleem. De raffinaderij in
Pernis is nog niet toegerust op een grote vraag. Het afgelopen jaar was
Pura al bij wijze van proef te koop in de omgeving van Arnhem en Leiden.
Na een marktonderzoek besloot Shell tot landelijke invoering. "We geven
onze klanten hiermee de mogelijkheid zelf een bijdrage te leveren aan
een beter milieu", zei president-directeur H. Dijkgraaf gisteren. "We
hebben gemerkt dat daaraan behoefte bestaat."
Op de pompstations komen geen nieuwe tanks, want Shell staakt de verkoop
van de steeds minder gangbare benzine met loodvervanger. Bezitters van
een oudere auto die hierop zijn aangewezen, moeten bij Shell voortaan na
het tanken van superbenzine een scheutje loodvervanging uit een speciale
flacon toevoegen.
Emissie- en motordeskundige Ir. R.C. Rijkeboer van TNO noemt Pura een
"interessante ontwikkeling". De onderzoeker is vooral blij met de
verminderde uitstoot van benzeen, omdat die relatief veel zoden aan de
dijk zet. Door minder vuilafzetting zou de nieuwe brandstof ook beter
zijn voor de motor. Hoewel TNO daar geen onderzoek naar deed, is
Rijkeboer geneigd die aanspraak te geloven. "Minder vuil op de kleppen,
het inlaatsysteem en de brandstofinjectoren is best leuk voor de
levensduur van een motor, en voor het behouden van de
emissiekwaliteiten."
Een woordvoerder van Esso laat weten geen aanleiding te zien het
voorbeeld van de concurrent te volgen. "De automobilist zit niet te
wachten duurdere benzine."