Goed management: laag ziekteverzuim, geen wachtlijsten
Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 19 SEPT. Personeel wordt voor de zorgsector geleidelijk aan een groot probleem, zo voorspelden Borst en Vliegenthart bij de toelichting op hun begroting. Om de sector aantrekkelijker te maken als werkgever, is het van belang er alleen nog maar in positieve termen over te berichten, aldus Borst. Op die manier moet duidelijk worden gemaakt dat het er fijn werken is, zo meende de minister. Zij had er de voorzitters van de talrijke belangenorganisaties daags tevoren op aangesproken. ,,Het moet nu maar eens afgelopen met het gemopper."
Dat de sector in augustus en september de publiciteit heeft gezocht om zo tijdens het overleg over de begroting meer geld binnen te halen, was volgens Borst misschien niet te voorkomen, maar voor het overige zou de sector alleen nog maar met positief nieuws naar buiten treden, zo had ze afgesproken. Een afspraak die meteen al kon worden gerelativeerd toen bleek dat tijdens de toelichting de eerste faxen uit de sector binnenrolden met de boodschap dat er meer geld nodig was.
Goed management en een behoorlijk personeelsbeleid blijken vaak al voldoende om het ziekteverzuim te halveren, personeel geen 'werkdruk te laten voelen' en wachtlijsten te laten verdwijnen. Zowel Borst als Vliegenthart legden daar tijdens hun toelichting veel nadruk op en kwamen daarbij met voorbeelden van instellingen die daarin zonder extra geld slagen. Ontevredenheid over het personeelsbeleid, de sfeer in de organisatie en de leiding zijn in de zorg de belangrijkste oorzaken om ontslag te nemen, zo leert veel onderzoek. Dat de bewindslieden niettemin voor zowel werkdruk als wachtlijsten veel extra geld beschikbaar stellen, doen ze omdat ze een "tweesporenbeleid' willen volgen: zowel de organisatie van de sector verbeteren als de knelpunten oplossen.
Terug naar VWS