NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

Rijksbegroting 2001

Nieuws

Plannen
per departement

Troonrede

Algemene Beschouwingen

Paars: De tweede helft

Rijksbegroting:
Hoe en wat?

Links

Tien miljard voor bereikbaarheid Randstad

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 19 SEPT.Het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR), dat het afgelopen jaar een groot deel van de energie van minister Netelenbos en haar ambtenaren opslokte, is de belangrijkste nieuwkomer in de begrotingsboeken van Verkeer en Waterstaat. Tot 2010 is hiermee zo'n tien miljard gulden gemoeid, waarvan 4,8 miljard gulden voor nieuwe wegen en wegprojecten en 3,2 miljard voor openbaar vervoer. Dat is bijna evenveel als het ministerie normaal in één jaar uitgeeft. Dit jaar is dat bedrag begroot op 11,9 miljard gulden.

Nog eens een kleine twee miljard stort het rijk in de zogeheten regionale mobiliteitsfondsen, die elk van de vier grote steden en de omliggende gemeenten mogen gebruiken ter verbetering van hun eigen infrastructuur. De bedoeling is dat daarvan ook het merendeel voor het openbaar vervoer wordt aangewend, hoewel dit laatste niet zwart op wit in de papieren is terug te vinden. De voorwaarde is wel dat de gemeenten zelf alles bijeen ook een miljard gulden bijdragen aan de mobiliteitsfondsen.

Een andere, zo mogelijk nog belangrijker voorwaarde is dat de betrokken gemeenten meewerken aan het rekeningrijden, inmiddels door Netelenbos eufemistisch aangeduid als de spitsheffing. Dat betekent dat ze moeten instemmen met de installatie van tolpoorten op enkele rijkswegen bij hen in de buurt. In totaal gaat het daarbij om 11 poorten in de Randstad, al kunnen gemeenten eventueel ook tolpoorten op secundaire wegen in de buurt aanbrengen om het verkeer in goede banen te leiden, maar dat is niet verplicht.

Het probleem voor Netelenbos en haar ambtenaren is dat nog altijd niet duidelijk is of de vier stadsregio's de tolpoorten, waarvoor geen van hen ooit echt warm is gelopen, met ingang van 2002 willen accepteren in ruil voor alle andere zeer welkome infrastructurele voorzieningen. Uiterlijk begin oktober moeten de betrokken lagere overheden Netelenbos hierover uitsluitsel geven. Het is de vraag wat er met de investeringen in de lokale infrastructuur gebeurt als een stadsregio weigert de tolpoortjes in te voeren. Het is evenzeer de vraag wat er zal gebeuren met de gelden, die dan eventueel niet ter beschikking van de betreffende stadsregio zullen komen.

Een budgettair probleem zou in een later stadium ook het zogenoemde 'Rondje Randstad' kunnen worden, dat moet voorzien in snelle treinen die met hoge frequentie tussen de vier grote steden zullen rijden. Dit wordt wel al in de BOR-plannen genoemd, maar hiervoor is vooralsnog nog geen geld uitgetrokken op de begroting. Netelenbos verklaarde dat er nog wordt gestudeerd of het 'Rondje Randstad' op een 'binnenring' tussen de vier steden moet gaan rijden of op een 'buitenring'.

Op den duur wil het ministerie toe naar een kilometerheffing, waarbij auto's met een betrouwbaar apparaat worden uitgerust dat precies aangeeft hoeveel ze rijden op welke wegen en op welke tijdstippen. Aan de hand van deze gegevens kan dan precies worden vastgesteld hoeveel een automobilist moet afdragen aan de fiscus. Voor 2010 is zo'n kilometerheffing echter niet te verwachten. Een ander streven, dat geldt voor het hele land, is om tijdens de spitsuren een gemiddelde snelheid van ten minste 60 km/uur te kunnen garanderen.

Terug naar Verkeer en Waterstaat

NRC Webpagina's
19 september 2000

Den Haag

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad