Spel met extra miljoenen strak geregisseerd
Kamer dwingt kabinet tot
méér uitgaven - dat is het beeld. Maar het 'spel' was
nauwgezet geregisseerd, met dank aan de bewindslieden op Financiën.
Door onze redacteuren GIJSBERT VAN ES en EGBERT
KALSE
DEN HAAG, 22 SEPT. Mooie successen voor de coalitiefracties in de
Tweede Kamer, op afstand bezien. Ze hebben, gisteren bij de algemene
beschouwingen, nóg meer belastingverlaging afgedwongen bij het
kabinet: van 6, 6 naar 7 miljard gulden. Ze hebben nóg meer
uitgaven voor zorg, onderwijs en cultuur binnengehaald: 350 miljoen.
Gezinnen met kinderen, automobilisten, scholen in het voortgezet
onderwijs, culturele instellingen - her en der in de samenleving mogen
de inspanningen van de Kamerfracties in dank worden aanvaard. En de
minister van Financiën, hij zag dat het goed was.
Afgezet tegen de complete rijksbegroting heeft de Kamer een bescheiden
winst geboekt. Een bedrag van 350 miljoen extra: dat is 0,2 procent van
de totale begroting. Het geld lag bovendien 'voor het grijpen'. In het
regeerakkoord is een reservepost van jaarlijks 250 miljoen opgenomen,
die het kabinet nog niet had aangesproken. Dit geld was dus snel
gevonden. De rest komt, via het investeringsfonds FES, uit extra
aardgasbaten. De gasbaten rijzen de pan uit door de hoge olieprijs,
waaraan de gasprijs is gekoppeld.
Het extra belastingvoordeel voor automobilisten en gezinnen met kinderen
zet de begroting van Zalm evenmin op z'n kop. Het bedrag dat Paars-II
uittrekt voor lastenverlichting, is de afgelopen twee jaar voortdurend
verhoogd. In het regeerakkoord stond eerst een bedrag van 4,25 miljard.
In de praktijk zou, op basis van de afgesproken verdeelsleutel voor
inkomstenmeevallers, volgend jaar zelfs 8,5 miljard extra te verdelen
zijn geweest. De begroting 2001 is daar tussenin uitgekomen: 6,6
miljard. De Kamer mocht deze week nog enkele decimalen verschuiven:
naar maximaal 7 miljard.
Kamer dwingt kabinet tot méér - dat is het beeld na twee
dagen algemene beschouwingen. In de praktijk loopt de scheidslijn
anders. Financieel specialist Crone (PvdA) en staatssecretaris Bos
(Financiën, PvdA) hebben in de coalitie krachtig leiding gegeven
aan politiek en ambtelijk massage- en rekenwerk om de extra financiele
ruimte voor de coalitiefracties maximaal te benutten.
Waren de 'witte strepen' voor het speelveld al van tevoren op het
ministerie van Financiën getrokken? Wisten de paarse fracties al
vooraf dat ze bij het kabinet met wensen mochten aankomen tot een
maximum van 400 miljoen extra belastingverlaging en 350 miljoen aan
extra uitgaven?
Minister Zalm wil deze vragen niet beantwoorden. "Dat is het geheim van
de smid", zegt hij lachend in de wandelgangen. Maar in de kring van de
Kamerfracties valt gedetailleerd te vernemen hoe de 'winst' van de
algemene beschouwingen is binnengehaald.
Afgelopen vrijdagavond had Zalm de drie financieel specialisten van de
coalitiefracties op zijn departement uitgenodigd. Hij vroeg hun alvast
goedkeuring te geven aan een akkoord dat het kabinet de volgende dag met
de transportsector zou sluiten over de dieselprijzen. De drie
Kamerleden wierpen geen blokkade op, maar zij verlangden wel dat de
handreiking aan het wegvervoer niet ten koste zou gaan van de
financiële ruimte die de fracties bij de algemene beschouwingen
zouden krijgen. Zalm ging akkoord. Hij beloofde de coalitiegenoten dat
ze in de Kamer de lastenverlichting tot 7 miljard zouden mogen
oprekken.
Afgelopen maandag spraken de drie fractiespecialisten met elkaar om hun
wensenlijstjes aan elkaar voor te leggen. Dinsdagmorgen, Prinsjesdag -,
minister Zalm was al in jacquet - gingen de drie opnieuw naar
Financiën. Twee uur later was alles duidelijk. Behalve de extra
lastenverlichting mochten de coalitiefracties nog voor 350 miljoen aan
extra uitgaven indienen. Wat restte, was de exacte bestemming van de
verworven financiële ruimte. Dinsdagavond kwamen premier Kok, de
vice-premiers Borst en Jorritsma, minister Zalm, de fractieleiders en
de financieel specialisten in extra 'Torentjes-beraad' bijeen om de
wensen van de fracties te bespreken. Aansluitend begonnen twee dagen
van gedetailleerd rekenwerk op het ministerie van Financiën om alle
wijzigingen binnen het geboden budget te persen. Staatssecretaris Bos,
onafscheidelijk van zijn mobiele telefoon, trad op als
verbindingsofficier tussen de paarse fractiespecialisten en het
departement.
Het rekenwerk op Financiën duurde tot gisteren omstreeks het
middaguur. Grootste hobbel vormde het financiële voordeel voor
automobilisten. Vooraf stond vast dat er iets moest gebeuren om de
stijgende brandstofprijzen te compenseren. Maar de VVD-wens de
accijnsverhoging volgend jaar te beperken, stuitte op verzet bij de
PvdA en D66. De oplossing werd gevonden in een verlaging van de
wegenbelasting met 310 miljoen gulden. Omgerekend iets meer dan 40
gulden per automobilist: "Nog niet eens een halve tank", schamperde
GroenLinks-leider Rosenmöller gisteren toen het voorstel in de
Kamer werd gelanceerd.
Het spel dat op Prinsjesdag al op de wagen stond, werd gistermiddag en -
avond in de Kamer met verve opgevoerd. De paarse fractieleiders
confronteerden het kabinet met de ene wens na de andere. Premier Kok
zei "goed te hebben geluisterd naar alle argumenten" en bood wat werd
gevraagd. De tientallen en honderden miljoenen leken over elkaar heen
te buitelen. Melkert trok nog een keer aan de bel door te vragen naar
de effecten van de maatregelen op de inkomens van met name de lagere
inkomensgroepen. Het enige wat staatssecretaris Bos hoefde te doen was
zich vooroverbuigen om de lijstjes met inkomensverbeteringen uit zijn
tas te vissen en ze aan de bode te overhandigen ter vermenigvuldiging.