G R I J N Z E N
I'm a Jungle Brother, rappen de Amerikaanse Jungle Brothers op de
gelijknamige single, terwijl de ritme-track loom voortsleept.
|
|||||||||||||||||||
|
Right, denk je, hm-mmm. Je hoort meteen waarom hiphop niet zomaar verjungelt kan worden: het is ongeveer twee keer zo langzaam. Tot ineens de bekende roffel klinkt. En ja hoor: doom-tsjaka, en bass - de opgewekte stuiterbass die het handelsmerk is van de Engelse jungle-gabber Aphrodite verdubbelt de pitch tot een intens vrolijk makend dans-gebod, waar ook de Jungle Brothers, die eind jaren tachtig al met house experimenteerden, hoorbaar bij staan te grijnzen: Haha, I like it. 111 Minna Street, San Francisco. Een tengere jongen met dreads rapt over een chaotische set van dub, jungle, hip hop, ragga en drum 'n' bass, terwijl homeys, latino vamps, skater kids en een paar artistieke types de dansvloer, overdag een lo-fi gallerie, vullen met alles tussen disco en electric boogie moves. ,,When Jello Biafra came round, I was down with him. Black Flag, Bad Brains, I was down. When Public Enemy came round, I was down,'' zo betoont de mc onder instemmend geroep eer aan zijn helden, de goden van punk tot hip hop. Om de hoek, in de Ierse pub Kate O'Briens, draait een grote African-American een professionelere set, met een frisse mix van Britse jungle genres, terwijl piepjonge kids hun junglepasjes tonen, en de stalinistische Californische nicotine-, drank- en drugswetten overtreden. In Manhattan draait Soul Slinger de dansvloer in een klap leeg met een chaotische improvisatie die vooral hard en heftig is, terwijl de party-organisator, een 18-jarige entrepeneur, zorgelijk toekijkt.
Soul Slinger: ,,De jungle-scene staat open voor experimenten. Je kunt de
vreemdste dingen draaien. Probeer dat eens bij een hip hop publiek - you
get shot.''
Carlos Soul Slinger en zijn vrienden - ex-hiphop dj Wally, de
getalenteerde zwarte ex-natuurkundestudent del Mar, de Turks-Finse
geluidskunstenaar Khan alias El Turco Loco - bouwen gestaag aan een
netwerk van dj's, sub-labels, clubavonden, kunstenaars. ,,De industrie
steunt ons niet, omdat ze de rockmarkt op willen met electronica. Ach,
ze doen maar. Ik heb nooit overwogen om naar een grote maatschappij te
gaan,'' zegt hij. ,,Ik heb genoeg ellende gezien bij vrienden die dat
wel deden. Met Liquid Sky wil ik mijn gang kunnen gaan met mijn eigen
vrienden, dat is altijd het enige doel geweest. Majors zijn alleen
geïnteresseerd in 'gezichten', die ze kunnen verkopen. Weer een
pretty girl met drie gitaren. Maar drum 'n' bass is evolutie. Popmuziek
is niet alleen de persoonlijkheidscultus van MTV, maar ook een constante
stroom experimenten van een netwerk van min of meer anonieme muzikanten,
zoals je nu ziet in de drum 'n' bass-scene. De middelen om muziek te
maken, sampelen, computers, en te distribueren, via bijvoorbeeld het
net, maken het goed mogelijk om onafhankelijk van de industrie te
werken, zoals vroeger alleen wat heel radicale punkbands konden. Ik denk
dat de toekomst ligt in onafhankelijke samenwerking binnen zulke
netwerken. Ik hoop dat kids zullen leren dat het niet alleen om
gezichten gaat, maar dat muziek een constante stroom is, Gods eigen
harteklop. De hele natuur is een trilling, en wij voegen er steeds
nieuwe aan toe.''
De industrie laat, zoals altijd, de kastanjes uit het vuur halen door
bevlogen gekken als Carlos - en wacht tot er namen boven komen drijven
die ze aan een groot publiek kunnen slijten. Hoewel dat nog wel een paar
jaar zal duren, zal het vast wel gebeuren.
Soul Slinger: ,,Kids van nu kopen geen gitaren, ze kopen draaitafels. Ze
willen drum 'n' bass-dj worden. Iedereen die iets met muziek wil doen in
het jaar 2000 moet heel goed opletten wat de Jungle Nation nu doet.''
Drum 'n' bass is not happening, zegt het pop-establishment - and it
won't happen. Drum 'n' bass heeft hier geen kans.
De hiphop-gemeenschap wacht af. De industrie wacht af. De media wachten
op namen, persmappen, photo opportunities - op de platenindustrie dus.
Wat ze niet doorhebben is dat drum 'n' bass niet 'gemarket' hoeft te
worden om de 'alternatieve' markt te bereiken. Zelf doen, kom op, bass,
dat is de mentaliteit, en dat is veel punker dan de saaie rockmuziek die
hier als punk gesleten wordt. Roni Size rolt uit de speakers en voor
Soul Slinger en zijn vrienden, The Junglebrothers, voor de breakdancers
en springende kids, in kelders, zolders en slaapkamers gebeurt het
allang. Hier, nu.
|
||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||
Bovenkant pagina | |||||||||||||||||||
NRC Webpagina's © 1 MEI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) |