VN-actie op Timor is halfhartig
Philip Bowring
Door mee te helpen de Oost-
Timorese tragedie tot een internationale aangelegenheid te maken, hebben
media en kerkelijke groeperingen in het Westen hun zelfbeeld als
mondiale morele politieagenten versterkt. Maar hoe bruut de Indonesische
strijdkrachten ook optreden, dit mag ons nooit de ogen doen sluiten voor
de onverkwikkelijke kanten van de huidige publiciteitscampagne.
Tal van initiatieven worden ondernomen uit naam van de 'internationale
gemeenschap' en van 'internationale normen', vage denkbeelden waarop het
Westen zich veelvuldig beroept, ongeacht of ze het meerderheidsstandpunt
in de VN vertegenwoordigen, zoals in de Palestijnse kwestie, dan wel dat
van bondgenoten, zoals Turkije in het geval van de Koerden.
In de kwestie Oost-Timor bevinden zich onder de banierdragers van het
'internationalisme' vroegere koloniale machten die zich verplicht voelen
te interveniëren, hetgeen in Azië met argwaan wordt bezien,
ook door landen die in beginsel bereid zijn bij te dragen aan een VN-
interventiemacht.
De drang tot ingrijpen in de westerse landen zou nog belangeloos kunnen
lijken als zij de mogelijkheid van concrete verliezen zouden accepteren.
Maar in Kosovo hebben ze nauwelijks animo getoond om mensenlevens in de
waagschaal te stellen, zelfs voor een zaak die zich afspeelde aan de
grens van zowel NAVO- als EU-gebied. Dus lijkt het niet waarschijnlijk
dat ze straks, als dat nodig mocht blijken, de confrontatie met de
Indonesische milities zullen willen aangaan.
De toestand dreigt zowaar te verergeren door deze jongste actie uit naam
van de 'internationale gemeenschap', die aanzet tot separatisme door
ijdele hoop op bescherming te wekken terwijl ze tevens geweld van de
kant van de milities uitlokt. Wie heeft president Habibie geprest tot
een overhaaste belofte die hij niet kon nakomen? Wie heeft de Timorezen
de gedachte ingegeven dat internationaal toezicht gelijkstond aan
bescherming? Wat is in Oost-Timor de aanleiding geweest voor de uit ex-
Joegoslavië beruchte politiek van de verschroeide aarde?
Het Westen is tot zijn halfhartige actie overgegaan niet uit nationale
belangen maar uit een neurotisch moralisme, los van enig voorheen
bestaand belang in deze archipelstaat van 200 miljoen mensen.
In de Britse media is de uitwas aan schijnheilige hoofdartikelen over
internationale kwesties omgekeerd evenredig met de aandacht voor het
buitenlandse nieuws. Net als tranen op de televisie lijkt nu ook de
schrijvende pers niet zozeer uit op informeren als op emotioneren. Maar
in Indonesië is niet onopgemerkt gebleven dat de westerse
actiegroepen en non-gouvernementele organisaties die ijveren voor
publiciteit over Oost-Timor, ook preken over 'Javaans imperialisme' en
vragen om 'vrijheid' voor de Atjehers, de Irianezen, de Ambonezen
enzovoort. Het mag niet verbazen dat de Indonesiërs in dit soort
acties samenzweringen tegen de eenheid van hun staat vermoeden. De
Aziatische buurlanden voelen weinig voor een interventie op Timor omdat
ze weten dat elke afsplitsing van Indonesië een stortvloed aan
andere separatistische en irredentistische kwesties dreigt op te
rakelen. Het risico van desintegratie is in Azië niet zo groot als
in Afrika. Maar het bestaat wel, en de gevaren voor de belangen van de
regio als geheel zijn groter dan de mogelijke baat die enkele olie- en
gasrijke gebiedsdelen, zoals Atjeh en Irian, zouden hebben bij de
onafhankelijkheid. Zoals Abraham Lincoln besefte gaat het recht op
zelfbeschikking nu eenmaal samen met andere principes, in dit geval het
grootste voordeel voor het grootste aantal mensen.
Dat impliceert niet, zoals sommige nationalisten beweren, dat het Westen
thans de 'mensenrechten' gebruikt zoals het in de jaren '50 andere
methoden gebruikte om toegang te houden tot de natuurlijke rijkdommen
van een groep eilanden. Maar het benadrukt wel hoe essentieel belangrijk
het is dat de zelfverklaarde verlossers van Timor zich rekenschap geven
van de onverkwikkelijke wijze waarop het Westen na 1945 heeft gepoogd
verdeeldheid in Indonesië te zaaien. En Rome, nog niet zo lang
geleden een bolwerk van het deplorabele bewind dat Portugal over Oost-
Timor voerde, moet beseffen dat Indonesië meer heeft gedaan om
confessionalisering van de politiek tegen te gaan dan de meeste rooms-
katholieke landen. Het is voor het christendom in Azië en het
secularisme in het algemeen een teken aan de wand wanneer Oost-Timor een
recht op onafhankelijkheid wordt toegekend omdat het overwegend
katholiek is en niet islamitisch zoals de meerderheid van
Indonesië.
Het brute optreden van de Indonesische strijdkrachten (niet alleen in
Oost-Timor) mag ons niet de ogen doen sluiten voor de zegeningen van een
grote, multi-etnische, multireligieuze staat. Wil het Westen werkelijk
de balkanisering van Zuidoost-Azië bevorderen?
Philip Bowring is Zuidoost-Azië specialist.
©International Herald Tribune