Over Joegoslavië vliegen wordt daarentegen ineens wel
interessant. Veel vluchten in en uit de richting van het Oosten gaan nu
links of rechts om Joegoslavië heen. Een woordvoerder van KLM schat
dat het aantal vlieguren nu zal afnemen, per vlucht met
één twee uur. "En dan wordt het weer interessant voor
onze klanten." De KLM krijgt, zo verwacht de woordvoerder, echter flink
wat concurrentie van andere maatschappijen, die eveneens staan te
springen om routes over Joegoslavië. Martinair heeft nooit op
Joegoslavië gevlogen en is dat ook niet van plan. De animo in
Nederland om opnieuw handel te drijven met Joegoslavië blijkt in
algemeen laag, hoewel de olie- en luchtvaartembargo's tegen het land
zijn opgeheven. Joegoslavië is afgelopen vier jaren geen
belangrijke exportpartner voor Nederland geweest. Volgens gegevens van
het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) exporteerde Nederland per
jaar tot 160 miljoen gulden naar de federale republiek. Na het instellen
van sancties naar aanleiding van de crisis in Kosovo daalde dat bedrag
tot 130 miljoen. Belangrijkste Nederlandse exportproducten naar
Joegoslavië zijn voedsel, dieren, textiel, tabak, chemische
producten, koffie, medicijnen en voedingsolie.
Het ministerie van Economische Zaken zegt zich nog "afwachtend" ten
opzichte van Joegoslavië op te stellen omdat de kans op een
opleving van de handel, zeker op de korte termijn, klein wordt geacht.
EZ zal dan ook op korte termijn nog geen initiatieven ontwikkelen om de
handel met Joegoslavië op gang te brengen. Volgens een
woordvoerster is het ministerie er goed van doordrongen dat
Joegoslavië gebaat is bij een bloeiende handel met het buitenland
en de daaruit voortvloeiende economische stabiliteit. "Maar niet dat ze
nu maandag rond de tafel gaan zitten om een handelsmissie te bespreken",
zegt de woordvoerster. "Er wordt over gesproken. Meer nog niet."
Het ziet er naar uit dat Joegoslavië voorlopig genoegen moet nemen
met ontwikkelingshulp. Vorig jaar besteedde minister Herfkens
(Ontwikkelingssamenwerking) nog 100 miljoen gulden aan het instabiele
gebied in de Balkan. Daarnaast is het vooral wachten op het
bedrijfsleven, dat heel voorzichtig reageert op het opheffen van de
embargo's.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken reageert licht verbaasd op de
houding van Economische Zaken, daar eigenlijk al lange tijd gewoon
handel gedreven mag worden met Joegoslavië. Het ministerie hanteert
wel twee lijsten, met daarop personen en bedrijven rondom Milosevic, die
geboycot dienen te worden. Volgens een woordvoerder van het ministerie
wordt nu, samen met de autoriteiten in Joegoslavië, gekeken in
hoeverre namen van de lijsten geschrapt kunnen worden.
Travelunie, een bundeling van een aantal grote Nederlandse
reisorganisaties als Holland International en Arke, ziet het opheffen
van het luchtvaartembargo ondertussen handenwrijvend tegemoet. "Dat komt
goed. Absoluut", meldt Travelunie met verve. Een woordvoerster schat dat
de afgelopen jaren niet meer dan enkele duizenden Nederlanders er een
vakantie doorbrachten. Dat waren er vòòr de problematiek
in en rond Joegoslavië vele tienduizenden. De woordvoerster heeft
goede moed: "Naar Turkije ging twee jaar geleden ook niemand meer, maar
het land is inmiddels nummer vier op de lijst van populairste
bestemmingen."
Toch zal het aanbod van vakanties in Joegoslavië voor komende zomer
beperkt zijn, omdat het opheffen van het luchtvaartembargo als een
complete verrassing komt voor de Travelunie. Ook deze zomer zullen niet
meer dan enkele duizenden per bus en auto naar Joegoslavië
afreizen.
Voor andere handelssectoren, zoals het wegvervoer, doet het opheffen van
de embargo's nauwelijks ter zake. Zo verwacht Transport en Logistiek
Nederland (TLN) dat het transport naar Joegoslavië op de korte
termijn niet zal toenemen. Er reed al een beperkt aantal
transportbedrijven op Joegoslavië en dat aantal zal gelijk blijven.
Maar op de lange termijn, als het politieke klimaat in Joegoslavië
stabiliseert, ziet de organisatie meer mogelijkheden. De handel zal
toenemen en daarmee de vraag naar transport.
Toch blijkt niet iedereen even blij met de huidige ontwikkeling, zoals
transportbedrijf Bliteb uit Tiel dat jarenlang als een van de weinige
transport naar Joegoslavië verzorgde. "De concurrentie zal
aanzienlijk toenemen nu het transport stukken eenvoudiger en vooral ook
goedkoper wordt", voorspelt Jaap van Eck van het vrachtwagenbedrijf. Hij
herinnert aan niet te verzekeren vrachtwagenladingen en diefstallen
onderweg, maar ook de hoge brandstofprijzen in Joegoslavië,
ontstaan door het olie-embargo. Hij ving altijd een goede prijs voor
zijn handel.
Royal Nederland, een van de weinige verzekeringsmaatschappijen die
vrachtwagens en lading in de richting van Joegoslavië verzekert,
verwacht echter niet dat haar tarieven omlaag gaan. Directeur Transport,
P. van 't Hof, zegt dat de tarieven altijd normaal zijn geweest.