U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


Millenniumprobleem



Weerstand tegen uitsluiting 2000-claims
Door onze redacteur ERIK VAN DER WALLE
Verzekeraars sluiten eensgezind het millenniumrisico voor hun zakelijke klanten grotendeels uit. De oplossing voor de polishouders: keihard onderhandelen om het gesloten verzekeraarsfront open te breken. ,,Wie zegt mij dat ze het niet kunnen betalen?''

ROTTERDAM, 14 JULI. Dat verzekeraars zenuwachtig worden van het volstrekt onvoorspelbare millenniumprobleem kan directeur Freek Warmelink van assurantiemakelaar Aon in Rotterdam begrijpen. Dat ze nu de deur in het slot willen gooien vindt deze marktleider in zakelijke verzekeringen echter onbillijk. ,,Aan failliete verzekeraars heeft niemand iets, maar ze moeten wel tot het uiterste gaan om de schade te vergoeden. Als tussenpersoon zullen wij ervoor zorgen dat bedrijven die serieus met het millenniumprobleem zijn omgegaan toch dekking behouden.''

Vorige week adviseerde het Verbond van Verzekeraars zijn leden eventuele schade door het millenniumprobleem voor particulieren in principe te dekken, maar risico's van bedrijven zoveel mogelijk uit te sluiten. Wanneer computers in het jaar 2000 op grote schaal uitvallen - doordat ze de overgang van 99 naar 00 niet aankunnen - moeten clausules in de polissen verhinderen dat er wordt uitbetaald. Wel heeft de assurantiebranche een noodfonds met 1 miljard gulden voorgesteld voor zogeheten catastroferisico, zoals langdurige stroomuitval of ontbreken van telefoonvoorzieningen. Warmelink: ,,Dat lijkt een hoop geld, maar ik weet niet waar dat bedrag op gebaseerd is. Realistische schattingen gaan uit van 20 miljard gulden en dan praat je alleen over de reparatie van het millenniumprobleem. Niet over de gevolgschade, zoals bijvoorbeeld claims van afnemers.''

Warmelink heeft een machtig wapen in handen. Aon Hudig, dochter van het Amerikaanse verzekeringsconcern Aon, heeft als assurantiemakelaar naar schatting bijna de helft van de zakelijke verzekeringsmarkt in handen. Zelf noemt hij de rol als tussenpersoon liever 'dominant'. ,,Als tussenpersoon moet je allereerst knokken voor je klanten en desnoods gaan we per polis onderhandelen met de verzekeraars. Dan zien we vanzelf wel welke partijen flexibel zijn en welke niet. In de Verenigde Staten zie je nu al dat het front van de verzekeraars wordt gebroken. Wie zegt mij dat de verzekeraars niet veel meer kunnen betalen?''

Verzekeraars zijn vanzelfsprekend niet verplicht zich aan het advies van hun branchevereniging te houden. Dat zou tegen de mededingingswetgeving indruisen. Het voorstel tot oprichting van een gezamenlijk noodfonds moet in ieder geval wel aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit worden voorgelegd.

De belangrijkste maatregel die het Verbond tegen millenniumclaims heeft voorgesteld is een clausule in nieuwe polissen die deze specifieke schade uitsluit. Bestuurders van het Verbond schatten onlangs dat voor de eeuwwisseling circa 15 procent van de polissen voor het jaar 2000 wordt vernieuwd en dat daarin elk risico kan worden uitgesloten.

Volgens Warmelink is die schatting voor de zakelijke markt veel te laag en moeten veel meer polissen voor de eeuwwisseling worden verlengd - wat de mogelijkheid biedt het millenniumrisico uit te sluiten. ,,Zakelijke polissen worden op de assurantiebeurs bijna per definitie voor een periode van twaalf maanden afgesloten. Alleen wanneer je ook alle doorlopende particuliere verzekeringen meetelt, kan je misschien aan die 85 procent komen die tot voorbij 2000 loopt. Maar daarvoor gaat die uitsluitingsclausule niet gelden. De particulier is, als hij zich als een goed huisvader heeft opgesteld, immers goed verzekerd.''

Ook zonder de uitsluitingsclausule wordt het voor bedrijven al lastig hun schade als gevolg van het millenniumprobleem vergoed te krijgen. ,,Bij de meeste verzekeringen moet je, plat gezegd, kapotte dingen of gewonde mensen hebben voor een uitkering. Bijvoorbeeld als gevolg van brand of een explosie. Wanneer vitale computers uitvallen of wanneer het bedrijf stil komt te liggen omdat de toeleveranciers niet meer langskomen, heb je zelden dergelijke zaakschade en dus geen verzekeringsdekking.''

Alleen bij een zogeheten beroepsaansprakelijkheidsverzekering maakt een claim volgens Warmelink meer kans. Zo kan een producent van software worden verweten dat zijn product niet millenniumproof is. ,,Maar die heeft over het algemeen zijn risico's in de leveringsvoorwaarden beperkt. En vanaf welk jaartal kan een softwareproducent verweten worden dat de software niet geschikt is voor de volgende eeuw? Deskundigen in het Millennium-Platform gaan uit van 1995, maar daar bestaat nog geen jurisprudentie over.''

In de Verenigde Staten ziet Warmelink nu al de trend dat bestuurders op hun aansprakelijkheid worden gewezen: wanneer aantoonbaar is dat directieleden of commissarissen te weinig aandacht hebben gehad voor het computerprobleem, dan dreigen van alle kanten (afnemers, aandeelhouders) claims. ,,Maar in Amerika bestaat natuurlijk veel meer een cultuur van claimen. De praktijk in Nederland bewijst dat de afwikkeling van claims tegen bestuurders, die daarvoor in de meeste gevallen verzekerd zijn, vele jaren kan duren.''

De oplossing van de Belgische verzekeraar AG, onderdeel van het Nederlands-Belgische Fortis, verdient volgens Warmelink een groot compliment. ,,AG heeft aan zijn klanten een vragenformulier toegestuurd met vragen over de voorbereidingen voor het millenniumprobleem. Uit de antwoorden rolt een score. Wanneer de verzekerde bijvoorbeeld hoger dan een acht scoort, is hij zonder voorbehoud verzekerd. Bij een onvoldoende is er geen dekking en bij een cijfer tussen zes en acht volgt een nader onderzoek.'' Een idee voor Nederland? ,,In principe wel, maar ik ben alleen bang dat elk bedrijf tien formulieren moet invullen en dat zal niet goed gaan.''

Zelf heeft Aon, met de verzekeraars AXA/UAP en herverzekeraar Swiss Re (die de risico's van verzekeraars weer verzekert), een polis ontworpen die bedrijfsschade als gevolg van het milllenniumprobleem dekt. Verzoeken om informatie heeft Warmelink wel gehad, maar er is nog geen enkele polis afgesloten. Tekenend voor het gebrek aan belangstelling voor het probleem? ,,Ondernemers krijgen pas interesse op het moment dat ze schade hebben geleden. Dan roepen ze de verzekeringsman bij zich en blijkt dat de verzekering geen dekking geeft.''

NRC Webpagina's
14 juli 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) JULI 1998