Opinie
Naaktfoto is geen kinderporno
De foto van een mannelijk naakt
met erectie en kind, die door justitie in beslag is genomen, is een
integer kunstwerk en geen kinderporno, vindt Marianne Vermeijden.
De ophef is eerder het gevolg van de publiciteitsgeilheid van musea.
Geen tentoonstelling of zij is wel gebaat bij een ontdekking of een
schandaal. Zo kan er kort voor de opening ineens achter de centrale
verwarming van een museumdepot een lang vergeten schilderij opduiken. Of
een museum maakt bekend dat er een aanwinst is verworven die 'toevallig'
alles met de kersverse expositie van doen heeft, terwijl hetzelfde stuk
al maandenlang door datzelfde museum werd achtergehouden. Er komt heel
wat verbeelding bij kijken om als instelling in de lawine van culturele
evenementen in de publiciteit te geraken.
Het meest doeltreffende publiciteitsmiddel is nog steeds het etaleren
van een aanstootgevend kunstwerk. Vooral het Groninger Museum heeft de
afgelopen jaren bewezen de publieke sensatielust goed te kunnen
benutten. Of het nu met de kunstenaar Andres Serrano was, die onder
anderen een urinerende Christus en een fistfuckend hetero-stel
fotografeerde, of de recente expositie met opnamen van jonge, naakte
pubers met of zonder dope, waar de Amerikaan Larry Clark zich in heeft
gespecialiseerd, het Groninger Museum kon rekenen op gratis
naamsvermelding in dag- en weekbladen. Als toegift kreeg het
tienduizenden bezoekers meer dan anders.
Dit keer is het de tentoonstellingsruimte van Arti et Amicitiae in
Amsterdam die ongewild schande over zich heeft uitgeroepen. De daar net
geopende tentoonstelling Attack in het kader van het Holland
Festival behelst foto's van onder meer het mannelijk naakt, van Japanse
prostituees en Maori-tatoeages. Het meeste opzien baart de opname van
een naakte man met een erectie die een net zo naakt kind op de arm
houdt. Een opname uit de jaren '60, gemaakt door de vrouw van de
Amerikaanse fotograaf Walter Chapell in een tijd waarin 'bloot op
televisie' - Phil Bloom in 1967 bij VPRO's Hoepla - nog
muisstille straten te zien gaf. Waarom juist deze opname dit weekeinde
in beslag is genomen, zal verband kunnen houden met recente kinderporno-
schandalen en met het voze beeldmateriaal dat Internet in groten getale
te bieden heeft. We hebben het dan niet over kunst of kunstenaars, maar
over lieden die grotendeels via hun geslachtsdelen blijk geven van hun
onmacht, narcistische erotiek en seksuele perversiteit. Hun plaatjes
kunnen het daglicht niet zien, een reden temeer om blijkbaar gretig te
worden bekeken.
Aangezien van verholen erotische toespelingen, zoals honderd jaar
geleden vormgegeven door de Duitse fotograaf Wilhelm von Gloeden (1856-
1931), geen sprake is, en Chapell net zo min blijk geeft van pervers
voyeurisme, is het een raadsel waarom juist deze foto ineens tot
diezelfde kwalijke Internet-categorie wordt gerekend. De foto is, zoals
gezegd, niet van gisteren en de maker is geen op sensatie beluste
oplichter, die met mooie, kunst-theoretische prietpraat een ziekelijke
genotzucht verhult, maar een moeder die man en kind vastlegde in een
tijd dat ludiek naaktlopen nog tot de vernieuwende heldhaftigheid
gerekend werd. Bovendien dwingt de compositie van de foto de aandacht
van de toeschouwer helemaal niet naar die erectie, maar naar de zorgzame
handen die het kind vasthouden. Handen, die door Rodin gebeeldhouwd
hadden kunnen zijn.
In deze snelle tijd van gemakzucht, rappe verveling en historische
desinteresse die kortzichtigheid tot gevolg heeft, doen dergelijke
achtergrondgegevens er niet meer toe. Liever paniek en publiciteit dan
onderzoek en nuancering. Arti zal ongetwijfeld gebaat zijn bij de
inbeslagneming. Attack is een 'must' geworden, niet om de kunst,
maar jammer genoeg om het misplaatste etiket 'kinderporno'.
Marianne Vermeijden is redacteur van NRC Handelsblad.