Het kinderlijf een wereldhandel; Praag ontdekt het produkt
porno
Peter ter Horst
Opgesloten in bordkartonnen peeshokjes,
gefilmd door kinderpornomakers of voor weinig geld een half uurtje op
een station: seks met minderjarigen heeft overal plaats. Max Christern
volgde de ontruiming van een kinderbordeel bij Manila. Peter ter Horst
ziet hoe Praag zich ontwikkelt tot de nieuwe kindersekshoofdstad tussen
oost en west. Bernard Bouwman inventariseerde het Europese schuldgevoel
in Stockholm. Wij leveren de klanten, zij het produkt: kinderen als
lustbron.
In Hlavní Nádrazi is Praag zichzelf niet. De lelijkheid
van het Centraal Station lijkt een bewust contrast met de schoonheid
buiten, een laatste waarschuwing van de communistische bouwmeester tegen
de architectuur der bourgeoisie die de bezoeker straks zal betoveren. De
plafonds bestaan uit kunststof oranje panelen, de pilaren zijn van
verveloos beton en van de neonbuizen werkt de helft niet.
Het is elf uur 's morgens. Op de eerste verdieping is de werkdag
begonnen. De jongens staan te wachten. Ze zijn zestien, zeventien jaar,
dragen Nike-schoenen en Calvin-Kleinjacks en zoeken oogcontact met
eventuele klanten. Het is een van de weinige plekken waar de
ondergrondse wereld van jeugdprostitutie in Praag zich laat zien. Hier
begon ook de korte loopbaan van David Svec als prostitué, pooier
en hoofdrolspeler in Tsjechische kinderpornofilms met titels als
Sommerträume.
David Svec kwam twee jaar geleden als vijftienjarige jongen uit de
provincie aan in het station van Praag. Hij was weggelopen van zijn
ouderlijk huis in Usti nad Labem, in Noord-Bohemen. De verveling en de
ruzies met zijn vader hadden hem naar de grote stad gedreven. Op het
Centraal Station werd hij aangeschoten door jongens van zijn leeftijd,
die al hadden geleerd zich in de stad te redden. Ze stelden hem voor aan
een pooier, die David aan zijn eerste klant hielp. De ontmoeting met
Theo, een Duitser, duurde een half uur en leverde hem drieduizend kronen
(tweehonderd gulden) op. ,,Ik vond er niet veel aan, maar het geld was
goed.''
Davids werkterrein breidde zich uit tot de plaatsen waar veel toeristen
komen, zoals het Wenceslas-plein, en de homobars. ,,Ik werkte alleen op
vrijdag en zaterdag, dan verdiende ik genoeg om de rest van de week van
te kunnen leven. Ik gebruikte geen drugs, maar andere jongens wel. De
meesten kwamen uit betere gezinnen, ze waren gewend aan veel geld en
wilden dat zo houden''. Via de prostitutie kwamen David en een aantal
collega's in contact met Tsjechen die porno-video's van jongens maakten.
Het betaalde goed, maar ze mochten geen condooms gebruiken. Dat verkocht
niet op de Duitse markt, vertelde de regisseur.
David bleek slimmer dan de rest. Na een tijdje stapte hij uit de
prostitutie en werd pooier van twaalf jongens van zeventien en achttien
jaar. Hij verdiende goed aan zijn uitzendkrachten. In ruil voor een deel
van de opbrengst voorzag hij hen van identiteitspapieren en een kamer in
een hotel. ,,Ze waren gemakkelijk te manipuleren. Eigenlijk deed ik niet
veel. Maar ze waren al blij dat iemand een beetje aardig tegen hen
was.''
David Svec is nu uit 'het vak'. Hoe kijkt hij terug op zijn
hoerenverleden? ,,Het was verschrikkelijk, afstotend, smerig. Het gaat
om het geld en niets anders. Het is niet de schuld van de klanten, die
kunnen er niets aan doen. Ze zijn zo geboren. Ik geloof niet dat ik er
een trauma aan heb overgehouden. Ik hoop alleen dat mijn vader er nooit
achter zal komen. En verder wil ik het vergeten. Ik wil het geen deel
van mijn leven laten zijn.''
Bangkok-status
Tsjechen noemen het wel 'de schaduwkant van de democratie'. Na de val
van het communisme lonkten de zegeningen van het kapitalistische westen.
Maar de Tsjechen merkten al snel dat de Westerse levensstijl ook een
duistere, perverse zijde had: de handel in seks, met alle uitwassen
vandien.
Ook hierin kreeg Oost-Europa een lesje marktwerking. De vraag uit vooral
Duitsland, maar ook Oostenrijk, Denemarken en Nederland was groot,
vooral naar speciale 'produkten' als jonge prostitués, meisjes en
jongens, en pornovideo's met jongens. De produktiekosten van deze
handelswaar waren in Tsjechië aanzienlijk lager dan in het Westen.
Handige producenten en verkopers konden putten uit een ruim aanbod van
jongeren die snel geld wilden verdienen om aan de grauwheid te
ontsnappen en mee te kunnen doen in de nieuwe consumptierace. Het land
grenst aan West-Europa en heeft daarmee het voordeel van korte
distributielijnen. Statistieken worden niet bijgehouden, maar kenners
menen dat seks in korte tijd een uiterst winstgevend exportprodukt is
geworden.
Zo komt het dat Praag in gidsen voor sekstoeristen nu 'Het Bangkok van
Europa' heet. Voor 1989 was dat ondenkbaar. Prostitutie was illegaal, en
het bestaan ervan werd door de autoriteiten officieel ontkend, maar
oogluikend op bepaalde plaatsen toegestaan. Kinderprostitutie kwam de
politie naar eigen zeggen nooit tegen. Na het opengaan van de grenzen
kwam de georganiseerde misdaad in een vloedgolf binnen. Wat in
West-Europa in decennia was gegroeid, overviel Midden- en Oost-Europa in
een paar maanden. ,,Het was voor ons heel schokkend om te zien'', zegt
woordvoerder Ales Svoboda van de Tsjechische politie die de dijk zag
doorbreken. ,,Dit hadden we ons niet voorgesteld bij de integratie met
Europa.''
De sekshandel verplaatst zich van oost naar west, en Tsjechië zit
in het midden. Tsjechië kampt met een toestroom van hoeren uit
Polen, Rusland, Roemenië en vooral de Oekraïne. Ze werken
vooral langs de weg in het grensgebied met Duitsland, waar de klanten
voor veel minder marken dan thuis hun gerief kunnen kopen. Bovendien
kunnen zij tegen extra betaling vaak seks zonder condoom krijgen, een
dienst die in het aids-tijdperk in eigen land weinig meer wordt
aangeboden. Veel van deze prostituees zijn jonger dan achttien jaar en
zijn als moderne slaven in dienst van pooiers die hen onderdak, kleding
en voedsel geven. De politie kent voorbeelden van pooiers die vrouwen
aan elkaar doorverkopen.
Tsjechische, Slowaakse en Hongaarse vrouwen, meisjes en jongens bieden
zich te huur aan in de hoerenbuurten en homobars van Duitsland,
Oostenrijk en Nederland. De Praagse politie heeft informatie dat
Tsjechische jongens van rond de achttien werk vinden in Amsterdamse
nachtclubs. Van een omgekeerde trek van west naar oost heeft men in
Tsjechië nog nooit gehoord. Het bericht dat de ontvoerde Belgische
meisjes Eefje Lambrecks en An Marchal in Praag zouden zijn
terechtgekomen is volgens politie-woordvoerder Svoboda dan ook een
vrucht van de komkommerperiode. ,,We hebben geen enkel teken dat zij
hier zijn.''
De soepele wetgeving in Tsjechië heeft de seksmarkt mede doen
floreren. De wet legt een leeftijdsgrens bij vijftien jaar. Alle seks
met kinderen onder de vijftien jaar is verboden. Tussen vijftien en
achttien jaar bestaat een schemerzone. Seks met jongeren van deze
leeftijd mag, mits het op vrijwillige basis gebeurt. Jongeren tussen
vijftien en achttien jaar zullen ook niet worden aangehouden als ze
optreden in een porno-video. Wel strafbaar zijn de mensen die
prostitutie organiseren. Maar de politie noemt het vrijwel onmogelijk om
pooiers aan te houden, omdat de werknemers niet tegen hen willen
getuigen.
De politie heeft bovendien grote moeite te bewijzen dat porno porno is.
Svoboda: ,,Je moet de rechter ervan overtuigen. Waarom is het geen
erotische afbeelding bijvoorbeeld? Of kunst? Het is het gevolg van ons
verleden: de rechters in dit land zijn bang te worden beschuldigd van
totalitaire trekjes. Ze proberen nu toleranter dan tolerant te zijn. Dat
moet op den duur weer bijtrekken.''
Zwembad
De nieuwe titel van Praag als 'het centrum van kinderporno in Europa' is
volgens de politie zwaar overdreven. De afgelopen twee jaar zijn er geen
zaken geweest waarbij kinderen onder vijftien jaar betrokken waren. ,,Ik
zeg niet dat het niet bestaat, maar het is geen wijd verspreide
business'', meent Svoboda. ,,Bovendien is het niet zo moeilijk een film
te maken met een zeventienjarige die een veertienjarige speelt.''
Jana Spilkova, een kinderarts die bij het Crisiscentrum voor Kinderen in
Praag werkt, vindt de leeftijdsgrens discutabel. ,,Iemand tussen
vijftien en achttien jaar is voor mij nog steeds een kind. Op die
leeftijd kan hij nog sterk worden beïnvloed. Als hij geen morele
grenzen leert kennen, kan dat ernstige gevolgen hebben in zijn latere
leven.'' Spilkova heeft vooral te maken met kinderen die seksueel zijn
misbruikt. Vorig jaar kreeg ze een tip van een leraar over een
dertienjarige jongen in zijn klas.
De jongen bleek als homoseksueel prostitué te werken in het
Podoli-zwembad in Praag. Hij recruteerde vriendjes, die ook jonger
waren, om hetzelfde te doen. Een aantal van hen had tegen geringe
betaling opgetreden in een kinderporno-film. De jongen is volgens dokter
Spilkova nog steeds instabiel en zal waarschijnlijk in een instituut
worden opgenomen. ,,Kinderen die dit soort dingen meemaken, gedwongen of
ongedwongen, lijden vaak aan een posttraumatisch syndroom. Ze krijgen
psychosomatische klachten, zoals buikpijn of hoofdpijn. Ze worden vaak
heel introvert.'' Het Podoli-zwembad blijft in trek. Volgens kenners
wordt het onder liefhebbers in het buitenland nog steeds aangeprezen als
dé plaats voor seks met jongetjes.
Pavel Rousek leidde twee levens. Overdag werkte hij als lijkschouwer in
het staatsmortuarium van Praag. In zijn vrije tijd was hij producent,
scriptwriter, cameraman en regisseur van dertig pornofilms waarvoor hij
honderdvijftig jonge acteurs wierf op het Centraal Station, onder wie
David Svec. De filmstudio was zijn slaapkamer. Tijdens de opnamen
verlieten vrouw en kinderen de woning. De Duitse markt stelde zware
eisen. Rousek kreeg naar eigen zeggen contractueel duizend kronen per
ejaculatie betaald, maar als de ejaculatie korter duurde dan negen
seconden ging het bedrag navenant omlaag.
Zijn laatste project had een science-fictionfilm moeten worden. Bewoners
van een homo-planeet die met uitsterven werd bedreigd kwamen naar de
aarde om jongens te stelen. De film zal er niet komen, niet van Rouseks
hand tenminste. Zijn acteurs gaven hem uiteindelijk aan bij de politie
en Rousek werd tot twaalf jaar gevangenisstraf veroordeeld.
Czech Boys!
Tsjechië kreeg een kijkje in het zieke brein van de
kinderpornomakers dank zij regisseur Wiktor Grodecki. In twee
documentaires, Not Angels but Angels (1994) en Body without Soul (1995),
bracht Grodecki als eerste de schemerwereld van jeugdprostitutie en
kinderporno in Praag naar de oppervlakte. Het was een schok voor het
nationale bewustzijn: de conservatieve Tsjechische pers verweet hem
overdrijving, de homo-beweging vond dat Grodecki uit was op sensatie en
de politie viel hem meermalen lastig. De filmmaker - van Poolse afkomst
maar wonend in Los Angeles - had iets van een Middeneuropees Bangkok
laten zien en daarmee een taboe doorbroken.
Grodecki was op het spoor van de porno-industrie gekomen nadat hij
tijdens bezoeken aan Duitsland en Nederland op straat veel Tsjechische
jongens was tegengekomen die er als prostitué werkten. Op de
schappen van seks-shops trof hij bovendien veel pornofilms aan met
aanprijzingen als 'Czech Boys!'. De jongens namen hem mee naar de bron
van de handel in Praag. Tijdens maandenlang onderzoek won hij hun
vertrouwen en leerde hij Rousek kennen. Grodecki kent de scene daardoor
als geen ander. De relativerende uitspraken van de autoriteiten over
Praag als leverancier van kinderporno neemt hij niet serieus.
,,De eigenaren van de clubs zijn oud-politiemannen of hoteleigenaren.
Zij kennen elkaar al jaren als kameraden in het oude regime. De politie
doet niets. Mijn documentaires zijn op internationale filmfestivals
vertoond, ze zijn hier op televisie te zien geweest. Maar de pooiers die
erin optreden zijn nog steeds op vrije voeten. Ik ken voorbeelden van
jongens die probeerden uit de business te stappen. Ze werden door de
politie teruggebracht naar de pooier. Ik weet niet of er betaald wordt,
maar ik toon de feiten. Mensen moeten hun eigen conclusies maar
trekken.''
Grodecki werkt nu aan een speelfilm, gebaseerd op het leven van David
Svec, die nu bij zijn filmmaatschappij werkt. Sommigen zien zijn werk
als een ander soort, artistiek verantwoorde, exploitatie van de jongens.
Grodecki verklaart zijn fascinatie met het onderwerp vanuit een ander
motief. ,,Dit is voor mij de hel op aarde, en die wil ik tonen. Ik wilde
deze kinderen van nabij leren kennen. Hun ouders besteedden geen
aandacht aan hen, hun klanten wilden alleen maar truukjes. In een boek
voor sekstoeristen las ik: 'Laat uw portemonnee niet bij hen in de kamer
rondslingeren. U laat toch ook uw hond niet alleen in de kamer als er
vlees op tafel staat?' Honden - meer zijn deze jongens niet voor de
handel. Ik ben de eerste die werkelijk naar hen luistert. Misschien kan
ik hun zo een uitweg bieden.''
Voor de regisseur past de handel in seks met jongeren in de 'totale
decadentie' van het Westen. Er is volgens Grodecki een nieuw soort
kolonisatie van Oost-Europa aan de gang, ditmaal door gegoede burgers,
professoren en zakenmannen uit het Westen die niet geven om de
psychische en lichamelijke gevolgen voor hun slachtoffers, de 'engelen'
van Hlavní Nádrazi. ,,Dit zegt iets over de geestelijke
gesteldheid van het Westen. De psyche is klaarblijkelijk dermate
verziekt dat men dit onze jonge mensen kan aandoen. Er is in de laatste
fase van het kapitalisme een nieuwe, wrede mens ontstaan, intelligent,
cynisch en gevoelloos. Ze doen het niet hun eigen samenleving aan, maar
gaan ervoor naar het buitenland. Praag is het hart van Europa, maar ook
van het harteloze Europa.''