Huizingalezing '98
|
Louise Fresco houdt
de 27ste Huizinga-lezing
De natuur is helemaal niet zorgzaam
door Sjoerd de Jong
Louise Fresco, hoogleraar, werkzaam bij de
Verenigde Naties, houdt volgende maand de 27ste Huizinga-lezing:
`Schaduwdenkers en lichtzoekers'. Ze zal spreken over het doemdenken en
de verheerlijking van de natuur. ,,Onheilsprofeet is een dankbare rol'.
Op CNN verzekert Jane Fonda haar kijkers dat global warming een
bedreiging is voor de planeet, dat het verschijnsel alle kenmerken heeft
van een rampenfilm, behalve dat het dit keer echt is, en dat het onze
eigen schuld is. Moeder Natuur slaat terug. De filmster, ooit gevierd
als Barbarella en inmiddels echtgenote van de milieubewuste
CNN-oprichter Ted Turner, kondigt een reportage aan over het Paaseiland,
`met al zijn onopgeloste mysteries'. Ook bedreigd door de ravage die de
mens op aarde aanricht.
In Rome sprint Louise Fresco die middag alle trappen op naar haar
werkvertrek in het hoofdkwartier van de Food and Agriculture
Organization (FAO) van de Verenigde Naties. ,,Die neiging om de zaken
uiterst somber voor te stellen zie je overal', zegt ze over Fonda en het
Paaseiland. ,,Onheilsprofeet is een dankbare rol. Natuurlijk is er veel
onheil, maar je kunt niet volhouden dat het nu slechter gaat met de
wereld dan vijftig of honderd jaar geleden. Om maar eens iets te noemen:
we zijn in staat gebleken een wereldbevolking te voeden die sinds 1950
is verdubbeld, op dezelfde hoeveelheid landbouwgrond. Dat heben we te
danken aan technologische innovatie.'
Fresco vindt dat zulke gegevens eigenlijk tot de basiskennis van ieder
modern mens zouden moeten behoren. ,,Je moet beseffen welke gigantische
veranderingen er in je eigen lifetime zijn geweest. Ook positieve.' We
benen door de gangen van het FAO-gebouw, langs manshoge kaarten met
landbouwarealen, langs conferentiezalen van China, Indonesie en de
Saoedische Koning Feisal, en langs kamers waar satellietbeelden van
orkaan Mitch worden geanalyseerd, naar haar eigen afdeling op de zesde
verdieping. ,,Mijn staf verklaart me voor gek, ik ben de enige die
altijd loopt', zegt ze opgewekt.
Louise O. Fresco (46) is sinds anderhalf jaar directeur onderzoek,
opleiding en voorlichting van de VN-organisatie. Tot haar benoeming in
Rome werkte ze als hoogleraar aan de landbouwuniversiteit Wageningen en
was ze columniste van het Wetenschapskatern van NRC Handelsblad. Voor
Vrij Nederland schreef ze boekbesprekingen en interviews, onder meer met
V.S.Naipaul en Salman Rushdie. Ze publiceerde een verhalenbundel,
Bambusa (1990) en een selectie uit haar columns, De ondraaglijke
lichtheid van de vleermuis (1997), over onder meer de universiteit,
ecologie, ontwikkelingshulp en wetenschapsjournalistiek.
Wetenschap en literatuur, technologie en journalistiek - ze beschouwt
die veelzijdigheid als een deugd. ,,Ik heb wel eens ondervonden dat
zoiets dubieus gevonden wordt in Nederland. Het is daar helaas niet
vanzelfsprekend dat je iets buiten je vakgebied doet. Genuanceerdheid is
al niet zo best, maar als je ook nog eens verschillende dingen doet,
maak je je niet populair. Terwijl ik juist gefascineerd ben door mensen
die meer dan een vaardigheid hebben. In Frankrijk is het heel normaal
dat iedere grote politicus, of staatsman of bankier, ook een boek
schrijft. En dat gaat dan meestal ook nog ergens over. Wie doet dat in
Nederland nou? Hooguit Frits Bolkestein.'
Nuchterheid
In haar eigen korte verhalen, die vaak handelen over eenlingen op zoek
naar een nieuwe verhouding tot de buitenwereld, maar ook in haar
columns, gaan nuchterheid en nuance samen met een behoefte aan sociaal
en moreel engagement. `Het leven in eigen hand', heet een van de
verhalen in haar bundel. In De ondraaglijke lichtheid van de vleermuis
wordt een column met de titel `Afstand schept helderheid', verslag van
een reis per luchtballon, gevolgd door `Een ontluikend engagement', over
Andre Gide's stellingname tegen sociale misstanden in Centraal-Afrika.
Gide's Afrikaanse boeken, schrijft Fresco, `zijn schoolvoorbeelden van
de kracht van nauwgezette en oprechte observatie door een
buitenstaander'.
Afstand, kritische observatie en engagement; het lijkt een zelfportret.
Op het dakterras met uitzicht over de rode daken van Rome, wijst Fresco
omlaag naar een Ethiopische obelisk voor het FAO-gebouw. Ooit uit Afrika
gehaald om een Europese stad te verfraaien, staat de zwarte zuil nu in
de steigers. Een opknapbeurt voor de verscheping terug naar Ethiopie. Ze
glimlacht. ,,Hij wordt teruggegeven. Dat is rechtvaardig, maar toch ook
weer een beetje een probleem. De Ethiopiers willen liever dat hij hier
blijft staan, omdat wij hem beter kunnen onderhouden. Zo zie je hoe
moeilijk zulke dingen kunnen zijn, als je erover nadenkt.'
Volgende maand is Fresco in Nederland voor haar Huizinga-lezing, onder
de titel `Schaduwdenkers en lichtzoekers'. Geen technisch verhaal over
het wereldvoedselvraagstuk of over landbouwtechnologie, maar een
culturele beschouwing over het doemdenken dat de wereld verwoest ziet
door technologie en wetenschap (het `schaduwdenken') en over de
aanverwante, in New Age-kringen populaire romantisering van de natuur en
het `luisteren naar je gevoelens' (het `lichtzoeken'). Een repliek aan
Jane Fonda, in zekere zin.
Waarom dit onderwerp? ,,Ik werd erdoor gefrappeerd hoe wijdverbreid dit
gedachtengoed is. Je komt het overal tegen, ook bij mensen van wie je
het nooit had vermoed. Aan de ene kant zie je een extreme somberheid
over het milieu, gecombineerd met een heel sterke anti-technologische
houding. Aan de andere kant bloeit de verheerlijking van de natuur en
het `luisteren naar je innerlijke stem', de natuur in jezelf. Ik hoor
hier ook wel mensen zeggen: je moet ophouden met denken, je moet stilte
in je hoofd scheppen. Dat vind ik eigenlijk een heel vreemd advies, als
je erover nadenkt.'
Tegen de `schaduwdenkers', haar verzamelterm voor de stoet
cultuurpessimisten die aan het eind van het millennium een mondiaal
crisisgevoel cultiveren, brengt Fresco tal van zakelijke bezwaren in. Ze
schilderen een veel te zwart beeld van wereldwijde milieu-ontwrichting
en ongebreidelde verwoesting van traditionele leefgemeenschappen. ,,Ik
wil niet beweren dat het allemaal wel meevalt en dat we ons geen zorgen
hoeven maken. Er leven tenslotte nog altijd een miljard mensen van
minder dan een dollar per dag. Die kloof tussen rijk en arm baart ook
mij zorgen. Maar ik wil wel enige nuanceringen aanbrengen bij het beeld
dat wij de aarde kapotmaken. Dat is niet zo.'
Bezwering
De leefomstandigheden van een groot deel van de wereldbevolking zijn de
afgelopen vijftig jaar sterk verbeterd, zegt Fresco, juist dankzij
wetenschappelijke en technologische vooruitgang. `Technisch en gemiddeld
gesproken' zou zelfs een verdubbeling van de wereldbevolking in de
volgende eeuw niet tot problemen hoeven leiden, stelt ze in haar lezing.
Maar ze erkent direct dat zulke feitelijke argumenten weinig indruk
maken op doemdenkers. Bij hen zijn wetenschap en technologie
gedemoniseerd tot boze krachten. ,,In het schaduwdenken gaat het
uiteindelijk niet om argumenten. Het is een vorm van magisch denken, een
vorm van bezwering'.
Dat blijkt uit de gretigheid waarmee schaduwdenkers metaforen gebruiken.
,,Ik vind in het algemeen dat het taalgebruik in onze tijd aan het
afglijden is, het wordt onzorgvuldig. Als het over het milieu gaat,
worden er allerlei metaforen gebruikt die op de keper beschouwd niet
deugen. Ken je dat televisie-spotje van de bolkaars die opbrandt? Dat is
een heel krachtige metafoor voor onze vermeende plundering van de aarde.
Maar de suggestie klopt niet, de feiten wijzen anders uit. Bovendien
zijn metaforen natuurlijk geen verklaringen, het zijn vergelijkingen.
Maar ze gaan in dit soort debatten wel vaak sluipenderwijs een
verklarende rol spelen.' James Lovelock, een van de bedenkers van de
`Gaia'-filosofie, die de aarde ziet als een levend organisme, heeft de
gevolgen van landbouw vergeleken met `brandwonden op de huid van de
aarde'. ,,Alweer een metafoor van heb ik jou daar. Dat spreekt veel
mensen aan. Maar het is onzin. Het klopt niet. Landbouw produceert ons
voedsel, dat proces kun je niet vergelijken met een brandwond.'
Het pessimisme van de `schaduwdenkers' vindt zijn halfbroertje in het
`lichtzoeken' van de New Age, een beweging die is doordrenkt van het
verlangen naar puurheid en natuurlijkheid. ,,De anti-wetenschappelijke
houding van de schaduwdenkers wordt gemythologiseerd tot
natuurromantiek. Ook dat kom je overal tegen. Er zijn allerlei
natuur-metaforen in ons denken geslopen. Het idee dat de natuur wel weet
wat ze wil, of weet wat goed voor ons is. Je hoeft maar een willekeurig
vrouwenblad op te slaan of het staat erin. Dat de natuur voor je zorgt,
eigenlijk ook een heel vreemd idee. Hoezo, de natuur zorgt voor je? De
natuur is bij uitstek niet zorgzaam, niet lief, niet aaibaar. Het
grootste deel van de natuur is vijandig voor de individuele soort. Het
is een strijd tussen de soorten, biologisch gesproken.'
De romantische verheerlijking van Moeder Aarde keert terug in het
ideaalbeeld van een `natuurlijk leven', dat te vinden zou zijn onder
indianen en in niet-westerse culturen. ,,Het aloude idee van de noble
savage leeft nog volop. Uiteraard zijn er wel sommige natuurvolkeren die
in harmonie met hun omgeving leven, omdat ze heel weinig bevolkingsdruk
kennen en dus bijvoorbeeld ook niet alle bomen in hun omgeving kappen.
Dan ontstaat er een evenwicht, dat zie je ook bij insectenpopulaties.
Als je te destructief met je omgeving omgaat, ondergraaf je je eigen
leefmilieu. Maar dat is toch geen mystieke wijsheid? Dat is puur een
overlevingskwestie.'
De New Age, concludeert Fresco, heeft het niet over de natuur, maar over
een projectie van een semi-religieuze paradijselijke toestand. Een
uitdrukking van angst voor de moderne technologie en wetenschap, en
fixatie op het schrikbeeld van een betonnen wereld. ,,Het is ook verzet
tegen het Verlichtingsdenken, dat vroeger vooral leefde onder
intellectuelen maar nu is doorgedrongen tot brede lagen van de
bevolking.'
Lichtzoekers
Ondanks haar kritiek, wil Fresco het `schaduwdenken' en `lichtzoeken'
niet verketteren. Daarvoor is het te diepgeworteld. ,,Het gaat om heel
wezenlijke behoeftes en intuities van mensen, die je niet zomaar kunt
uitvlakken.' In haar lezing pleit Fresco daarom voor een `nieuw
contract' tussen wetenschap en samenleving. De onheilsprofetieen van de
schaduwdenkers kunnen, ontdaan van hun anti-wetenschappelijke lading,
een signaal zijn van de noodzaak om keuzes te maken tussen,
bijvoorbeeld, een verdere verhoging van de consumptie of een soberder
levensstijl. De utopieen van de lichtzoekers, op hun beurt, zijn onder
alle valse romantiek een herinnering aan het feit dat mensen na het
wegvallen van de traditionele godsdienst nog onverminderd behoefte
hebben aan moraal en zingeving.
,,Je moet erg oppassen je eigen normen en waarden op de samenleving te
projecteren. Maar het ter discussie stellen van onze consumptiedrift,
het pleidooi voor een zekere mate van soberheid, dat zijn zaken waar ik
me goed in kan vinden. Bovendien, dit verschijnsel is er nu eenmaal.
Zo'n massabeweging kun je ook positief aanwenden, als raamwerk voor
ethische discussies. Er is een grote betrokkenheid bij veel mensen. Daar
moet je iets mee doen.'
Een debat over de intuities van schaduwdenkers en lichtzoekers, hoopt
Fresco, kan leiden tot een nieuwe, minder antagonistische verhouding
tussen wetenschap en samenleving. ,,Ik betreur het dat de scheiding
tussen alfa en beta zo sterk is, ook onder intellectuelen. Veel
Nederlandse intellectuelen weten echt niet hoe een ijskast werkt, of een
fax, en zijn daar nog trots op ook, laat staan dat ze een definitie
kunnen geven van biotechnologie.'
Met haar hoop op een nieuwe verstandhouding tussen wetenschap en
samenleving zijn we terug bij een thema van Fresco's verhalen: de
verhouding tussen het objectieve, de wereld van feiten en wetten, en het
subjectieve, het private domein van het toevallige en individuele. In
`De kleur van tijd', het mooiste verhaal uit Bambusa, probeert de
verteller het leven te reconstrueren van Daniel Salman, een (fictieve)
VN-functionaris voor vluchtelingenwerk. `Al die toevallige details in de
loop van een leven', schrijft Fresco, `die even snel als ze in focus
komen weer verdwijnen' (...) Het enige dat we kunnen doen, is de feiten
laten spreken, in de hoop dat tussen de regels door iets verschijnt van
die andere dimensie die zijn leven gehad moet hebben.'
Tussen de regels door - maar nooit benoembaar
Kan literatuur een brug slaan tussen het subjectieve en objectieve?
,,Naipaul doet het, met heel nauwgezette observaties. Wat mij wel opvalt
is dat er zo weinig romans zijn over mensen met een missie in hun leven.
Waarin mensen worstelen met vragen zoals die voor het grote publiek in
De Celestijnse Belofte aan de orde komen. Wat moet ik met mijn leven?
Wat doe je op deze aarde? Waar sta je voor? Creativiteit wordt nu ook
steeds meer gezien als een vorm van `openstaan voor jezelf', net als in
de natuurromantiek. Als je dat maar doet, en je gevoelens oprecht
vertolkt, is iedereen creatief. Daarom is zoveel literatuur
eendimensionaal autobiografisch, ecriture brute. Je moet je ervaringen
bewerken, vind ik. Structuur aanbrengen. Bij Mulisch zie je dat, het
belang van discipline als een kader voor autobiografie.'
Het damesblad Elle typeerde haar verhalen als `droevig'. Veel blijft
onzeker, weinig wordt opgelost. Misschien komt dat, zegt ze, omdat ze
vertrouwd is met twijfel en onzekerheid, mede door haar
wetenschappelijke achtergrond. ,,Het New Age-denken is vermoedelijk mede
zo populair omdat het twijfels uitbant. Mensen willen nu eenmaal
antwoorden. Maar ik kan redelijk veel ambivalenties verdragen.'
|
NRC Webpagina's
20 NOVEMBER 1998
|