Z A T E R D A G S P E I L
|
|
Uitslag van de lezersoproep naar een nationaal curriculum
Aan het leeghoofdendomZaterdags Peil vroeg de lezer een nationaal curriculum samen te stellen. Welke boeken moet een aankomend student gelezen hebben, met welke perioden uit de geschiedenis moet hij vertrouwd zijn; kortom, wat moet hij kennen, kunnen en koesteren? Het idee was ontleend aan de column van H. Wesseling op de opiniepagina, die zich verbaasde over de algemene ontwikkeling van zijn nieuwe studenten. Weliswaar weten zij veel, maar samenhang ontbreekt en gemeenschappelijke kennis tussen de generaties is er nog maar weinig.U zond ruim 40 brieven en e-mails waarin u pleitte voor de volgende onontkoombare thema's of boeken.
Ze fietsen naar school met hun rugzakjes om. Maar zonder bagage, het leeghoofdendom. Van boeken hebben ze nooit iets gekregen" De redactie van deze rubriek voegt hier "Sophie's world"aan toe, "a novel about the history of philosophy" van de Noorse auteur Jostein Gaarder. Daarin beleeft een 15-jarig meisje spannende avonturen die worden opgelost aan de hand van alle grote denkers uit de wereldgeschiedenis. Van Democritus tot Freud, ademloos uit te lezen. (ISBN 0425155056, f 24,50, uitg. Ditmar) Ook ontvingen we nog een bezeerde reactie van de samenstellers van Het Cultureel Woordenboek, Encylopedie van de algemene ontwikkeling (Anthos 1992, 646 blz.) die deze lezerspeiling in het licht van hun uitgave ronduit overbodig vonden. Waarvan akte. Buiten de uitgeloofde boekenbon, doen we ook "Sophie's world" cadeau aan de volgende twee originele inzenders: H. Haasbroek, Kampen en M. Tordoir-Kreugel, Wassenaar. BehangVeel informatie gaat verloren doordat het algemeen ontwikkelingskader ontbreekt om de informatie te plaatsen. De historische context ontbreekt en er is geen inzicht in de ontwikkelingsgang die ons gebracht heeft tot waar we nu zijn. Het heeft dus geen zin om detail-informatie aan te bieden, want deze details hooguit mee tot en met het proefwerk. De oplossing is: We bieden vanaf de peuterleeftijd historisch-strip-behang aan.De samenstellers van mijn kleine Winkler Prins Encyclopaedie (uit 1950) hebben zo'n historiografiek gemaakt, waarin ze de hele wereld van 4000 voor Christus tot nu, voor mijn ogen afrollen. Geef mij maar fresco's, het liefst een hele kathedraal vol, een Sixtijnse kapel mag ook; de hele heilsgeschiedenis in één oogopslag. En hoe je het ook draait of keert, jij blijft zelf nog het middelpunt ook. Eén plaatje heeft altijd meer gezegd dan 100 woorden; onze jeugd lijkt steeds méér visueel ingesteld te raken. Dus in de kinderkamers en schoollokalen, misschien wel in alle openbare wachtruimtes: historisch stripbehang! Ik stel voor dat het ministerie van Onderwijs bepaalt hoe het behang eruit gaat zien. Een vereiste is wel dat de basisprint voor iedere leeftjd hetzelfde is. Dus altijd dezelfde kleuren voor dezelfde periode. Altijd: hoe meer naar links hoe ouder. En het allerbelangrijkste is, dat de plaatjes van het peuterbehang steeds herkenbaar herhaald worden op het basis- respectievelijk middelbare school-behang. Proefwerken (met oogkleppen) zouden kunnen bestaan uit het aanbieden van afbeeldingen waarbij dan zelf plaats en tijd moeten worden ingevuld. De gevorderden mogen dan ook de gebeurtenissen noemen, die daarvan oorzaak en gevolg waren. Want behang bekijken maakt dat de informatie letterlijk en figuurlijk beter geplaatst kan worden en dus beter blijft hangen. Zal ik patent aanvragen? M.M. Tordoir-Kreugel, Wassenaar
TestToen ik 23 jaar geleden naar de middelbare school moest, diende ik van tevoren, naast een paar veldschoenen en een stuk zeep, een agenda aan te schaffen. Daarin trof ik enkele bladzijden aan, gereserveerd voor repetitie- en rapportcijfers voor onder meer de volgende vakken: algebra, vlakke meetkunde, kosmologie, geografie en wijsbegeerte. Toen wilde ik zo snel mogelijk naar school. Na drie jaar wist ik hooguit iets van meetkunde, naar de rest bleef het gissen. Had ik een verouderde agenda gekocht waar een nieuw kaftje omheen zat? Hoe het ook zij, kosmologie wordt niet of nauwelijks nog onderwezen, algebra en geografie wel, maar deze woorden worden zoveel mogelijk vermeden: het is wellicht moeilijk, het moet het niet ook nog eens lijken. Wat de wijsbegeerte betreft: deze is te vinden in boeken die voor de serieuze speurder slechts nog te vinden zijn nadat deze zich een weg heeft gebaand door een stortvloed esoterie en parapsychologie.De mens komt meer en meer aan de weet en op school wordt daarvan een klein gedeelte onderwezen. Dat kan ook niet anders. Het is echter droevig gesteld met de algemene kennis van de aanstaande student, zeker op het gebied van de natuurwetenschappen. Op het pre-universitair examen zouden de volgende vragen alle goed beantwoord moeten worden. De vragen zijn van het meerkeuze-type, want we moeten onze toekomstige landsbestuurderen niet direct het vuur na aan de schenen leggen. 1. Welk hemellichaam is groter dan de aarde? 2. Wat is de functie van schrikkeljaren?
B. Om de lente altijd op 21 maart te laten beginnen C. Het is een traditie; het gebruik werd ingesteld om in goede ravenjaren een dag langer te mogen jagen D. Het is het laatste jaar in de 4-jarige wisselbouwcyclus van de Chinezen, de uitvinders van de oudste kalender. |
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |