MODE
|
Voorpagina Supplement |
|
Boek over het leven van een tegendraads ontwerpsterDe hervormde lichamen van Vivienne WestwoodHESTER CARVALHOHet belangrijkste voor een mode-ontwerper is Tot dit inzicht kwam Westwood, beroemd om haar extreme kledingvormen, na de turbulente periode met de punkgroep The Sex Pistols, wier image en kleding zij en haar geliefde Malcolm McLaren hadden vormgegeven. Het was het eind van de jaren zeventig, The Sex Pistols waren uit elkaar, Sid Vicious was dood, de nieuwe groepen die manager McLaren had opgezet waren geflopt en ook de relatie tussen McLaren en Westwood liep ten einde. Sinds het midden van de jaren zestig hadden ze alles samen gedaan. Westwood kookte de kippebotjes en McLaren ontwierp er een aardig patroontje van voor op een T-shirt, waarna ze door Vivienne werden vastgenaaid. Na het eindeloos improviseren met slogans op T-shirts ("Destroy', "Be
Reasonable, Demand The Impossible'), bondage-riemen aan broeken en het
verknippen en weer repareren van stoffen, ontdekte Westwood de voordelen
van klassieke couture, toen ze in het Londense Victoria & Albert Museum
de antieke collectie patronen en stoffen onder ogen kreeg. De
achttiende-eeuwse kleding had een expressiviteit die hedendaagse mode,
volgens Westwood, nooit bereikt. Dat komt doordat de couturier in de
achttiende eeuw de stof Sinds haar "maandenlange studie' in het Victoria & Albert Museum
benadert Vivienne Westwood kledingstukken als zelfstandige sculpturen.
Ze maakt schoenen als sokkels, zeven tot twaalf inch (ca. 2.5 cm) hoge
pumps met plateauzolen, en rokken met vullingen die op het achterste
balanceren. Niet alleen liet Westwood zich door de achttiende eeuw
inspireren voor de couture, ook haar thema's baseerde ze op voorbije
tijden. Zo had ze begin jaren tachtig succes met haar piraten- Biograaf Fred Vermorel heeft de leukste en meest inzichtgevende
opmerkingen van Westwood verwerkt in een "denkbeeldig interview', het
eerste gedeelte van zijn boek Later raakte Westwood in de ban van de jonge kunstenaar annex
intellectueel Malcolm McLaren, omdat hij zich midden in het
hippie-tijdperk kleedde in strakke leren broeken en fluorescerende
truitjes. McLaren en Westwood kregen een relatie en al snel een kind. Ze
ontwierpen samen naar eigen smaak kleding, die ze verkochten in de
winkel "Sex' op King's Road. "Sex' groeide uit tot de verzamelplaats van
de Londense straatjeugd enerzijds en de liefhebbers van bondage- en
rubber kleding anderzijds. Hier ontmoette McLaren de aanstaande leden
van The Sex Pistols, toen hij ze op heterdaad betrapte bij het stelen.
Dat de muzikanten van The Sex Pistols na het uiteenvallen van de band
nog jarenlang rechtszaken hebben gevoerd tegen hun voormalige manager,
wordt aannemelijk als Westwood zegt: ,,Malcolm besteedde de inkomsten
van de Pistols aan allerlei nieuwe projecten. De jongens kregen maar een
klein salaris. Anders hadden ze toch alles maar over de balk gesmeten.
Het was goed dat Malcolm het uitgaf om de ideeënstroom op gang te
houden.'' Voor Vivienne was McLaren een genie. Hij wees haar op het
belang van details en kwam met net de juiste gewaagde ideeën voor
hun gezamelijke ontwerpen. Tegen haar verwachting in bleek ze het, toen
de relatie afliep, ook alleen af te kunnen. In de jaren tachtig werd
Westwood de koningin van de couture - juist op basis van ideeën die
ingingen tegen de "revolutie van het volk'-overtuigingen van McLaren.
Steeds sterker worden haar opvattingen dat de mensheid gebaat is bij een
verlichte elite; de democratisering van kennis vindt ze onzin en tv en
tijdschriften zijn haar een gruwel. Westwood is een "elitist' geworden.
Het is jammer dat auteur Vermorel het niet bij de - al dan niet
denkbeeldige - memoires van Westwood heeft gelaten. Hij vond het nodig
een hoofdstuk toe te voegen met de titel "Growing up as a genius in the
sixties", waarmee hij niet Westwood of McLaren bedoelt, maar waarin hij
tot in detail verslag doet van zijn Fred Vermorel: Fashion & Perversity. A life of Vivienne
Westwood, and the sixties laid bare. Uitg. Bloomsbury. 245 blz. Prijs
ƒ50,-.
(Uit NRC HANDELSBLAD van donderdag 25 april
1996)
|
|
NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (13 april 1996 / web@nrc.nl) |