De economie van de Amsterdam Arena
Met dat gras is het altijd lachen
Behalve in Miami is er geen stadion ter wereld
dat winst maakt, zegt directievooorzitter Jan Gaasterland van de
Amsterdam Arena. Zijn eigen stadion zou wel eens het tweede kunnen zijn
dat dat kunststukje vertoont. Over de marktwaarde van skyboxen en Ajax,
de gierigheid van Pavarotti, en natuurlijk het gras.
Door Erik Oudshoorn
Waar hij ook komt in de wereld, van Singapore tot Canada, wanneer hij
zich presenteert als de directeur van de Amsterdam Arena klinkt steevast
de vraag: ,,Hoe is het met je gras?'' Jan Gaasterland heeft er mee leren
leven en van de nood een deugd gemaakt. ,,Een speech begin ik vaak met
het woord gras. Dan heb je meteen de lachers op je hand.''
Vanuit de koninklijke loge kijkt hij nu neer op een donkergroen
biljartlaken. ,,Een schoonheid toch? Misschien hebben we momenteel wel
de mooiste mat van Europa. De Arena heeft na een moeizaam begin helemaal
geen grasprobleem meer. Van vergelijkbare stadions in Amerika hebben we
inmiddels geleerd dat het heel normaal is om drie nieuwe matten per jaar
te leggen. Ook in Europa zie je dat gebeuren in bekende stadions. Zoals
het San Siro in Milaan of Camp Nou in Barcelona. Van San Siro weet ik
dat ze ook twee per jaar de grasmat vervangen. Maar de Arena heeft
kennelijk ten aanzien van het veld een negatief imago gekregen en dat
neemt soms draconische vormen aan.''
De kosten voor een nieuwe mat, die tegenwoordig in de Arena een betere
kwaliteit heeft door dikkere zoden, worden steeds lager. ,,Voor de
eerste grasvervanging moesten we 3,5 ton betalen. Nu kan het al voor
minder dan 2,5 ton. In onze begroting hadden we trouwens al twee nieuwe
matten per jaar opgenomen.'' Niettemin zoekt de Arena, dat licht en wind
ontbeert voor gezonde groei van grasvezels, naar een mat met een
permanent karakter. ,,Over vijf, zes jaar zal de UEFA [Europese
voetbalunie] heel veel soorten gras accepteren. Wij experimenteren
binnenkort in de gracht van het stadion met een combinatie van kunstgras
en echt gras. Er bestaat ook kunstgras dat is gebed in zand en rubber.
De trainer mag dan met meer of minder rubber de
flexibiliteit bepalen. In Amerika hebben we vorig jaar stadions bekeken
waar ze met kunstgras werken dat echt gras benadert. Dat bijvoorbeeld
geen schroeiplekken op de huid veroorzaakt bij slidings. Ik wil niet
zeggen dat dit allemaal zaligmakend is, maar ik geloof er heilig in dat
wij de ideale mat zullen vinden.''
Het alternatief van het Gelredome, waar de grasmat in een grote bak over
een rails naar buiten en naar binnen wordt geschoven, wijst Gaasterland
van de hand. ,,Een mooi maar kritisch systeem. Een millimeter afwijking
in de schuiflade [het veld weegt elf miljoen kilo] kan al fataal zijn.
Ze dachten het aanvankelijk in acht uur te kunnen doen, nu is er al twee
keer 24 uur voor nodig om het veld weer op zijn plaats te krijgen. Het
systeem heeft bovendien 12 miljoen gulden gekost. Als je die investering
moet afschrijven in de exploitatie dan kunnen wij daar tien nieuwe
velden per jaar voor leggen.''
De hoofdbespeler van het veld, Ajax, zorgt in de Nederlandse huiskamers
voor ten minste zoveel discussiestof als het veld. De terugval van de
eens zo trotse Europa-Cupwinnaar heeft de aantrekkingskracht van de
Arena nog in geen enkel opzicht aangetast. De ministers Jorritsma en
Dijkstal zijn vaste bezoekers. ,,Jorritsma is een gezellig mens, heeft
ook verstand van voetbal. We missen hier het fenomeen Terpstra. Nu haar
stemgeluid op de tribune ontbreekt valt dat op.''
Maar vooral ook het bedrijfsleven blijft in de Arena een modern
marktplein zien. Althans, dat probeert Gaasterland duidelijk te maken in
een rondleiding langs de riante skyboxen. ,,Als je exploitatie voor
zeventig procent afhankelijk is van Ajax, zoals met de Arena het geval
is, zit ik vanzelfsprekend met een rustiger gevoel op mijn stoel wanneer
het elftal beter draait. Aan de andere kant: bedrijven die een skybox
kopen zien dat als een investering voor de langere
termijn. Ze gaan er vanuit dat als Ajax het nu slecht doet, het volgend
jaar wel weer beter gaat. Daarvoor zit er te veel kapitaal en visie
achter de club.''
Een deur zwaait open en Gaasterland toont een zogenoemde sky-lounge,
gebouwd in een van de hoeken van het stadion. Deze ruimte, waarvan er
nóg enkele komen, levert drie miljoen gulden op. De skyboxen met
barretjes en een balkon zijn nog steeds zeer gewild in het
bedrijfsleven. ,,De marktwaarde is ruim verviervoudigd. Wie ooit een
skybox kocht voor een kwart miljoen kan er nu 1,2 tot 1,4 miljoen voor
vangen. De afgelopen jaren zijn er pas vier van eigenaar verwisseld. Zo
gaat het ook met de E-certificaten die destijds zijn gekocht door de
ouwe getrouwe Ajax-fans. Deze tribuneplaatsen hebben ooit 2.500 gulden
gekost en gaan nu weg voor 4.500 tot 5.000 gulden. Wat betreft de
seizoenkaarthouders verwacht ik dat wij ook volgend seizoen weer zijn
uitverkocht.''
Optimistische geluiden dus in een hypermodern prestige-object dat in
zijn eerste boekjaar ('96/'97) een verlies leed van bijna tien miljoen
gulden en in het tweede ('97'/'98) voor 1,9 miljoen gulden in de rode
cijfers uitkwam. Dat resultaat wordt ook voor het derde boekjaar
verwacht. ,,Na een moeilijk begin waarin we veel extra kosten hebben
gehad door de opening en noodzakelijke extra investeringen, kunnen we nu
spreken van een gezonde bedrijfsvoering'', vindt Gaasterland. ,,We zijn
een zorgvuldig huisvader van besteed overheidsgeld en investeringen van
andere aandeelhouders. In de emissieprospectus is vermeld dat we binnen
vijf jaar de nullijn zouden bereiken. Dat lijkt nu haalbaar. Let wel,
behalve in Miami ken ik geen stadion in de wereld dat winst oplevert. We
werken met 75 procent eigen vermogen en 25 procent geleend geld. De
afschrijving is zeven, acht miljoen gulden per
jaar. In de komende tien jaar willen we voor 35 tot 40 miljoen gulden aan nieuwe bouwprojecten uitvoeren.''
Gaasterland stipte het al aan, de rol van Ajax is in zijn
financiële huishouding van evident belang. De voormalige
voetbalvereniging uit De Meer betaalt een minimale huursom van 6,9
miljoen gulden per jaar voor het gebruik van kantoren, kleedkamers en
veld. Daarnaast is in de huurovereenkomst een extra bedrag opgenomen dat
is gebaseerd op een percentage van het aantal toeschouwers. In de
praktijk betaalt Ajax hierdoor aanmerkelijk meer omdat het voortdurend in een vol stadion speelt.
Na de beursgang van de club ontstond het gerucht dat Ajax de opbrengst
van de aandelen (120 miljoen gulden) wilde uitzetten om tezijnertijd de
Arena op te kopen. ,,Van Praag heeft daarover gezegd: 'voorlopig zie ik
daar geen reden toe'Unusable KERN.AMOUNT '', weet Gaasterland zich te
herinneren. ,,Ik denk dat het voor Ajax momenteel om organisatorische
redenen niet zinvol is om de exploitatie van het stadion over te nemen.
De huurprijs kan ook niet de aanleiding vormen om dat te doen. Het wordt
moeilijker als Ajax geen Champions-Leaguewedstrijden speelt, dat scheelt
een hoop inkomsten voor Ajax en de Arena.''
Toch verwerpt Gaasterland de gedachte dat Ajax ooit eigenaar wordt van
de Arena niet helemaal. ,,Op de lange termijn moet je niets uitsluiten.
Al zal er nog heel wat water naar de zee gaan voor dat het zover is.
Waar moet je immers vanuit gaan bij de vraagprijs. De commerciële
waarde? De nieuwwaarde, die organiek 280 miljoen gulden bedroeg? Of de
economische waarde? Ik vind persoonlijk dat laatste.''
Het aantal popconcerten liep vorig boekjaar terug van tien naar
één. Volgens Gaasterland als gevolg van het feit dat heel weinig artiesten een wereldtournee koppelden aan het
uitbrengen van een nieuwe cd. Dit jaar wordt er veel goed gemaakt.
Céline Dion treedt op, evenals The Backstreet Boys. Marco Borsato
luidt op oudejaarsavond het nieuwe millennium in. Wie bereid is 300 tot
600 gulden neer te leggen voor een kaartje, kan het concert bijwonen.
,,Die prijzen zijn niet door ons bepaald'', benadrukt Gaasterland,
,,maar door het managementbureau van Borsato en organisator Mojo die
voor deze gelegenheid met elkaar samen werken. Eten en drank zijn
inbegrepen.''
Hoewel er steeds veel kritiek is geweest op de akoestiek in de Arena,
blijft het stadion volgens Gaasterland in trek als megatheater voor
topartiesten. De Stones wilden graag een T-shirt van Ajax toen ze
hoorden dat de Arena de thuishaven was van de voetbalclub. Die werden
haastig vervaardigd met hun namen erop. The Backstreet Boys mochten in
de Arena basketballen toen ze optraden in Gelredome en beloofden te
zullen terugkeren voor een concert. En de akoestiek? ,,Er zit een echo
in het stadion, maar die kan door technische apparatuur worden
weggenomen. Pavarotti wilde daar geen extra investering voor doen, met
als gevolg dat zijn stem op sommige plekken met een vertraging van vijf
seconden twee keer hoorbaar was. Wij vragen nu garanties voor het
gebruik van perfecte apparatuur. Dat schrikt niemand af.''
De Arena zoekt het in de toekomst steeds meer in grootschalige
evenementen. ,,We hebben hier een keer 45.000 Volkswagenbezitters op
bezoek gehad en 20.000 wederverkopers van Herba-life [afslankmiddel]. De
mens vereenzaamt achter het scherm van zijn pc'tje. Bij dit soort
gebeurtenissen kan men elkaar weer opzoeken.''