NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE



Dossier EK 2000  


Nieuws

Veiligheid

Nederlands elftal

Toernooi

Geschiedenis

Tegenspraak

Links

Onenigheid over het EK 2000


Arena-directeur J. Gaasterland is niet van plan zijn stadion leeg op te leveren voor het Europees kampioenschap voetbal. De accommodatie in Amsterdam heeft vijf wedstrijden toegewezen gekregen van de organisatie Euro 2000.

Jan Gaasterland/Foto Bas Czerwinski
Jan Gaasterland/Foto Bas Czerwinski

Volgens de voorwaarden moeten alle stadions die tijdens het EK in Nederland en België worden gehuurd vrij zijn van reclame- uitingen. Bovendien dienen alle zitplaatsen en loges geheel ter beschikking te staan van de organisatie. Vooral dat laatste levert problemen op in de Amsterdam Arena. Zesduizend van de beschikbare 51.200 plaatsen zijn in het bezit van 2.200 certificaathouders. Deze personen of bedrijven hebben het eerste recht op kaarten voor gewone zitplaatsen, business-seats of skyboxen. Zij leverden tezamen met een bedrag van 65 miljoen gulden een groot aandeel in de bouwsom van 280 miljoen gulden.

Gaasterland wil dan ook de certificaathouders niet van hun plaatsen jagen. ,,We respecteren hun rechten. De certificaathouders moeten in ieder geval in de gelegenheid worden gesteld de wedstrijden bij te wonen. Er zijn wat schuif-scenario's mogelijk. Maar de boxen, de lounges en de terrasjes zijn eigendom van bedrijven en particulieren. Daar heeft de Arena geen enkele zeggenschap over. Voor de finale van de Champions League van vorig seizoen werden in overleg enkele skyboxen beschikbaar gesteld. Maar het was voor de eigenaren wrang te moeten constateren dat diverse boxen tijdens de wedstrijd leeg stonden. Een aantal gasten wilde gewoon op de tribune zitten. Zoals premier Kok en prins Willem Alexander.''

Ook is Gaasterland verplicht de acht founders, die in totaal 45 miljoen gulden bijdroegen aan de bouw van het stadion, recht te geven op plaatsbewijzen. Het gaat om bedrijven als Philips, Grolsch, ABN Amro en KPN Telecom. Zij leverden ieder een aandeel van minimaal vijf miljoen gulden aan de bouwkosten, Philips zelfs het dubbele. ,,Daarnaast hebben wij onlangs van dit bedrijf twee videoschermen gekregen die uniek zijn in de wereld'', aldus Gaasterland. ,,Moet ik die mensen voor het hoofd stoten? Daar heb ik geen zin in. Ook voel ik er niets voor om plaatsen af te kopen. Het gaat niet om geld. Men wil de wedstrijden bijwonen. Nationale en internationale organisaties als KNVB, UEFA en FIFA moeten beseffen dat nieuwe stadions zonder rechten niet meer bestaan. De ultieme faciliteiten die in de Arena zijn gecreëerd kun je alleen bereiken door relaties met bedrijven. Ook de bouw is moeilijk zonder steun van dit soort sponsors.''

Euro 2000 heeft volgens Gaasterland pas twee basiscontracten afgesloten met twee van de vier Nederlandse stadions die deelnemen aan het EK van volgend jaar: de accommodaties van PSV en Feyenoord. Met het Gelredome en de Arena zijn gesprekken gaande. ,,Maar ook met Eindhoven en Rotterdam moet nog een gigantisch aantal zaken worden geregeld'', aldus Gaasterland die namens Arena zitting heeft in de stichting Area, het samenwerkingsverband van de vier stadions. ,,Vroeger was het zo dat een club vroeg: 'Kan ik die bak even van je huren?' En dan gaf je de sleutel. Die tijd is voorbij. De organisatie voor de finale van de Champions League heeft een half jaar gevergd.''

De Amsterdam Arena is maar nauwelijks bekomen van de schok dat de finale van het EK 2000 werd toegewezen aan De Kuip in Rotterdam. ,,Dat besluit heeft bij mijn personeel een hoop frustraties gewekt. Gelet op de verschillen in accommodatie vonden zij het onlogisch. Maar ik vind het een begrijpelijke beslissing van Euro 2000 als de gemeente Rotterdam vijf miljoen wil betalen voor één wedstrijd. Dat Amsterdam deze publiekstrekker voor de stad niet nodig heeft en geen behoefte voelt zoveel gemeenschapsgeld te steken in een finale, daar kan ik begrip voor opbrengen.''

Aan de beperkingen die Euro 2000 van de Arena krijgt opgelegd kan het in de optiek van Gaasterland niet hebben gelegen. ,,Die gelden ook voor De Kuip, Eindhoven en zeker het Gelredome. Wij kregen van de organisatie voor de Champions League-finale een 8,5, het hoogste waarderingscijfer aller tijden. Er was alleen een rel om een reclamebord van Opel dat voor de hospitality-tent stond van Ford. Maar daar hadden wij niets mee te maken. Er is met Euro 2000 voorafgaand aan de finale keuze nooit gesproken over de voorwaarden van de huurovereenkomst. We hebben in januari '98 ons bidbook ingediend en pas sinds eind vorig jaar praten we weer met elkaar.''

NRC Webpagina's
1 december 1999

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad