Bulk kaartjes naar het grote publiek, niet naar
sponsors
Door een onzer redacteuren
BRUSSEL, 13 DEC. Ruim baan voor
de echte voetballiefhebbers. Dat heeft de organisatie van Euro 2000
vanaf de eerste brainstormsessie voor ogen gestaan, zo lieten
directeuren Alain Courtois en Harry Been dit weekeinde in Brussel weten.
Het toernooi is niet bedoeld om een commerciële klapper te maken,
onderstreepte Courtois. Relatief veel kaartjes gaan naar het grote
publiek (68 procent), de sponsors krijgen minder kaarten (14 procent)
dan bijvoorbeeld tijdens het wereldkampioenschap twee jaar geleden in
Frankrijk, en ook het aantal dure arrangementen voor bedrijven is klein
(5 procent).
De prijzen van de kaartjes zijn bovendien relatief laag gehouden, in elk
geval lager dan op grond van de enorme belangstelling verwacht kon
worden. De prijzen variëren van 65 gulden voor een groepswedstrijd
tot 525 gulden voor de finale in Rotterdam. Voor de eerste
vierhonderdduizend kaartjes voor het grote publiek kwamen van over de
hele werd 1,3 miljoen aanvragen binnen, opmerkelijk omdat kopers vooraf
niet wisten welke wedstrijd ze zouden gaan bezoeken.
Vanaf vandaag begint ook de verkoop van de tweede vierhonderdduizend
kaartjes die aan de bonden van de deelnemende landen beschikbaar worden
gesteld. Ook hiervan, meldt de organisatie trots, krijgen de supporters
uit de deelnemende landen meer kaarten dan ooit. Iedere bond krijgt 16
procent van deze tranche kaarten, als Nederland en België spelen
krijgen de bonden 20 procent.
Het totale organisatiebudget is volgens Courtois met ruim 120 miljoen
gulden tamelijk krap. Belangrijkste inkomstenbronnen zijn een bijdrage
van de Europese voetbalbond UEFA uit de verkoop van kaartjes (70
miljoen), uit de commerciële rechten (29 miljoen) en uit de
televisierechten (18 miljoen). Sportmarketingbureau ISL heeft tien
hoofdsponsors en zeven zogenoemde suppliers aangetrokken.