EK in Nederland het best bekeken
Uit de tv-kijkcijfers blijkt dat
het Nederlandse volk de verrichtingen van Oranje tijdens het EK massaal
heeft gevolgd. In Duitsland nam de belangstelling verrassenderwijs toe
na de uitschakeling van Die Mannschaft.
Door onze redacteur MARK HOOGSTAD
ROTTERDAM, 9 AUG. In vergelijking met 23 andere Europese landen is het
EK voetbal in Nederland op televisie verreweg het best bekeken. Naar de
27 wedstrijden die rechtstreeks door de NOS-televisie werden
uitgezonden, keken gemiddeld 3,9 miljoen kijkers. Gemeten over alle 31
duels komt Nederland tot een gemiddelde kijkdichtheid van 25,6 procent.
Twee jaar geleden, bij het WK in Frankrijk, eindigde Nederland ook al
bovenaan.
Dit blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse media-adviesbureau
Initiative Media en sponsoradviseurs Kumpany. Onderzocht is het
kijkgedrag in 24 Europese landen, waaronder veertien van de zestien
deelnemende landen. De peiling is gebaseerd op uitkomsten van nationale
kijkonderzoeken en vertegenwoordigt naar schatting het representatieve
kijkgedrag van minimaal 60.000 tv-kijkers, aldus hoofd-onderzoeker John
Faasse.
Nummer twee op de ranglijst is Noorwegen (22,9 procent), gevolgd door
Zweden (15,7 procent). Griekenland, een land dat niet deelnam aan het EK
in België en Nederland, sluit de rij met 6,4 procent. Van de
zestien deelnemende landen scoorde Turkije het slechtst, met een
gemiddelde kijkdichtheid van 6,6 procent.
In Nederland ging vanzelfsprekend de meeste aandacht uit naar de
verrichtingen van het Nederlands elftal. Inclusief kijkers die de
wedstrijden buitenshuis volgden (in een café of elders), keken
gemiddeld 10,3 miljoen kijkers naar de vijf duels van Oranje. In de
eerste ronde zaten vooral mannen achter het beeldscherm. Na de
groepsduels nam het aantal vrouwelijke fans toe. Bij de halve finale
tegen Italië was de verdeling man-vrouw ongeveer gelijk.
Dat duel was de best bekeken EK-wedstrijd in Nederland met maar liefst
11,5 miljoen kijkers. Daarmee komt de wedstrijd op de tweede plaats in
de ranglijst met de best bekeken tv-programma's aller tijden. Koploper
met 11,7 miljoen tv-kijkers is nog altijd de halve-finale wedstrijd
Nederland-Brazilië van het WK 1998 in Frankrijk.
Na de uitschakeling van Oranje nam de interesse van het tv-publiek af.
Naar de finale Frankrijk-Italië (2-1) keken nog 'slechts' 4,5
miljoen Nederlanders. Daarmee haalde de zender, TV2 in dit geval,
overigens nog altijd goed voor een marktaandeel van 74%, ruim vijf keer
zoveel als het reguliere marktaandeel (14%) in de avonduren. In totaal
keken ruim 109 miljoen Europeanen naar de eindstrijd.
In Frankrijk, het land van de latere Europees kampioen, nam de interesse
voor het toernooi pas toe nadat de nationale ploeg de eerste ronde had
overleefd. Zo werd de finale van de Fransen tegen Italië door ruim
vier keer zoveel landgenoten bekeken als de groepswedstrijden uit de
eerste ronde, getuige de kijkdichtheidscijfers: 8,7 procent in de eerste
week tegen 36,2 procent bij de finale.
Opvallend is het kijkgedrag van de Duitsers. Na de uitschakeling in de
eerste ronde van die Mannschaft nam de belangstelling van de tv-
kijkers niet af, maar juist toe: van 11,6 procent (eerste week) naar
25,6 procent (finale). Onderzocht is ook het verschil in kijkgedrag
tussen wedstrijden van de eigen nationale ploeg ('thuiswedstrijden') en
wedstrijden waarbij de eigen nationale ploeg niet betrokken was ('niet-
thuiswedstrijden'). In Italië was het verschil het grootst: 28,2
procent voor een 'thuiswedstrijd' tegen 8,6 procent voor een 'niet-
thuiswedstrijd'. In Zweden was de marge het kleinst: 24,3 om 14,6
procent.