Meer alcohol in bier voor EK-supporters
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 16 JUNI. Het
alcoholvrije bier van Carlsberg, een van de twaalf hoofdsponsors van het
EK voetbal, is verdwenen uit de 'infotainmentcenters' in Rotterdam. In
plaats daarvan heeft Carlsberg evenementenbier uit Kopenhagen laten
komen om de bars van de centra te bevoorraden. Evenementenbier is met
2,5 procent zwaarder dan het alcoholvrije bier dat Carlsberg speciaal
voor Euro 2000 had gebrouwen.
De infotainmentcenters zijn een initiatief van de gemeente Rotterdam. De
bedoeling is om de supporters van de landen die in de Kuip spelen bezig
te houden voordat de wedstrijd begint. De organisatoren hopen te
voorkomen dat de toeschouwers door de stad gaan zwerven.
Afgelopen dinsdag, toen Noorwegen tegen Spanje speelde in Rotterdam,
viel de opkomst van met name de Noren zwaar tegen. De paar honderd Noren
die kwamen, namen een slok van hun bier, zetten het glas walgend weg en
gingen met zijn allen de binnenstad in.
De gemeente kwam tot de conclusie dat de oorzaak van de Noorse
afwezigheid het alcoholvrije bier was geweest, en werd in die opvatting
gesterkt door de Deense supportersverenigingen. De 'Rooligans', zoals
deze supporters zich noemen, lieten weten de infotainmentcenters massaal
te boycotten als er geen serieus bier werd geschonken.
Na spoedoverleg tussen Carlsberg, de gemeente en het Zwitserse
marketingbureau ISL, dat de sponsorrechten beheert, bleek de Deense
brouwer geen evenementenbier in de lage landen op voorraad te hebben.
Daar is een pragmatische oplossing voor gevonden, aldus Noordzij.
Vannacht zijn twee vrachtwagens met alcoholhoudend bier vanuit
Kopenhagen naar Rotterdam gereden. De 6.000 verwachte Deense supporters
zullen voldoende kunnen drinken: de vrachtwagens nemen 12.500 liter mee.