24/7 Media Europe 
ad
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier EK 2000  


Nieuws

Veiligheid

Nederlands elftal

Toernooi

Geschiedenis

Tegenspraak

Links

Sponsors kregen één van elke negen kaartjes voor EK

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 14 JUNI. De twaalf hoofdsponsors en tien zogenoemde supplyers van Euro 2000 beschikken volgens de laatste cijfers over elf procent van het totaal aantal kaartjes van het voetbaltoernooi. Dat is aanzienlijk minder dan bij het vorige EK voetbal vier jaar geleden in Engeland en ook aanzienlijk minder dan bij het WK twee jaar geleden in Frankrijk. Dat heeft de organiserende Stichting Euro 2000 vanmorgen meegedeeld.

Er was de laatste dagen twijfel gerezen over het percentage kaarten dat voor sponsors beschikbaar was. Veel sponsorkaartjes zouden bovendien in het illegale circuit terecht zijn gekomen. Die indruk wordt niet bevestigd door de woordvoerder van Euro 2000 en door enkele hoofdsponsors. Woordvoerders van de hoofdsponsors laten weten dat veruit de meeste kaartjes die zij hebben besteld ook daadwerkelijk worden gebruikt.

Dat er voor het EK in Nederland en België minder sponsorkaartjes beschikbaar zijn, komt voort uit een gewijzigde marketingstrategie. Het sportmarketingbureau ISL, dat de rechten van het voetbaltoernooi uitbaat, heeft een duurder sponsorpakket verkocht aan minder bedrijven. Daardoor daalt het totaal aantal sponsorkaartjes. Bovendien wilde de organiserende Stichting Euro 2000 meer kaartjes toewijzen aan het algemene Europese publiek, alsmede aan de bonden van de deelnemende landen. De stichting wijst erop dat met name tijdens het WK in 1998 in Frankrijk er relatief zeer weinig kaartjes beschikbaar werden gesteld voor supporters van de spelende landen.

Woordvoerders van de hoofdsponsors Philips, Fujifilm, Coca-Cola laten weten dat de bedrijven veel tijd moeten steken in het op naam stellen van de kaartjes. Lang niet ieder bedrijf wist enkele maanden geleden al wie precies op welke stoel in het stadion plaats zou nemen. De bedrijven mogen tot enkele dagen voor de wedstrijd deze namen doorgeven aan de organisatie van het EK.

NRC Webpagina's
14 juni 2000

24/7 Media Europe 
ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad