Sponsors kregen één van elke negen
kaartjes voor EK
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 14 JUNI. De twaalf
hoofdsponsors en tien zogenoemde supplyers van Euro 2000 beschikken
volgens de laatste cijfers over elf procent van het totaal aantal
kaartjes van het voetbaltoernooi. Dat is aanzienlijk minder dan bij het
vorige EK voetbal vier jaar geleden in Engeland en ook aanzienlijk
minder dan bij het WK twee jaar geleden in Frankrijk. Dat heeft de
organiserende Stichting Euro 2000 vanmorgen meegedeeld.
Er was de laatste dagen twijfel gerezen over het percentage kaarten dat
voor sponsors beschikbaar was. Veel sponsorkaartjes zouden bovendien in
het illegale circuit terecht zijn gekomen. Die indruk wordt niet
bevestigd door de woordvoerder van Euro 2000 en door enkele
hoofdsponsors. Woordvoerders van de hoofdsponsors laten weten dat veruit
de meeste kaartjes die zij hebben besteld ook daadwerkelijk worden
gebruikt.
Dat er voor het EK in Nederland en België minder sponsorkaartjes
beschikbaar zijn, komt voort uit een gewijzigde marketingstrategie. Het
sportmarketingbureau ISL, dat de rechten van het voetbaltoernooi
uitbaat, heeft een duurder sponsorpakket verkocht aan minder bedrijven.
Daardoor daalt het totaal aantal sponsorkaartjes. Bovendien wilde de
organiserende Stichting Euro 2000 meer kaartjes toewijzen aan het
algemene Europese publiek, alsmede aan de bonden van de deelnemende
landen. De stichting wijst erop dat met name tijdens het WK in 1998 in
Frankrijk er relatief zeer weinig kaartjes beschikbaar werden gesteld
voor supporters van de spelende landen.
Woordvoerders van de hoofdsponsors Philips, Fujifilm, Coca-Cola laten
weten dat de bedrijven veel tijd moeten steken in het op naam stellen
van de kaartjes. Lang niet ieder bedrijf wist enkele maanden geleden al
wie precies op welke stoel in het stadion plaats zou nemen. De bedrijven
mogen tot enkele dagen voor de wedstrijd deze namen doorgeven aan de
organisatie van het EK.