U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Dossier Elektronisch uitgeven

Nieuws

Achtergrond

VNU

Wolters Kluwer

Reed Elsevier

Wegener

De Telegraaf

PCM

Overige uitgevers

Links






Reacties

Internetplan Elsevier onbeloond

Door JOCHEN VAN BARSCHOT en MICHIEL VAN NIEUWSTADT
ROTTERDAM, 24 FEBR. Reed Elsevier is in de rode cijfers beland. Hoge investeringen in Internet en een reorganisatie ten koste van 1500 banen moeten de uitgever weer uit het slop trekken.

Reed Elsevier is al net een echt Internetbedrijf, dat hoge investeringen doet maar intussen wel rode cijfers rapporteert. Maar verlies maken mag in de nieuwe economie, als je maar veel geld in Internetdiensten pompt. De vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter Crispin Davis, die vandaag voor het eerst voor de buitenwereld optreedt, gebruikt dat recept om schoon schip te maken.

Hij brengt nu hoge reorganisatielasten in mindering op de winst, zodat hij de komende jaren klinkende groeicijfers kan laten zien. In 2000 zal het resultaat nog wat lager liggen dan het afgelopen jaar, maar daarna rekent Davis op snelle groei. Hij noemt de bedragen waar hij straks op afgerekend mag worden. In 2002 moet Reed Elsevier een kwart van de omzet, een miljoen Britse ponden, van Internet halen.

Davis investeert daartoe de komende drie jaar 1,2 miljard euro (2,6 miljard gulden) in het ontwikkelen van nieuwe Internetdiensten. Reed Elsevier heeft volgens Davis de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in productontwikkeling, marketing en verkoop. Daardoor moest onder meer de juridische databank Lexis Nexis marktaandeel prijsgeven aan concurrent Westlaw, onderdeel van de Canadese uitgever Thompson.

Lexis-Nexis wist in het afgelopen jaar nog wel een omzetstijging te realiseren van 13 procent, maar heeft het bedrijfsresultaat zien dalen met acht procent. Lexis Nexis krijgt dit jaar ook naar verhouding de grootste financiële injectie van Davis. Een deel gaat naar verkoop en marketing, daarnaast moet Lexis Nexis ook uitgebreider en gebruiksvriendelijker worden.

Elsevier heeft gewaarschuwd dat de winstmarges van de databank dit jaar opnieuw zullen dalen.

In de sector vakinformatie steekt Reed Elsevier geld in het opzetten van websites die gekoppeld zijn aan de vaktijdschriften van dochters als Cahners en Elsevier Business Information. De divisie vakinformatie waarin deze bedrijven zijn ondergebracht had in het afgelopen jaar te kampen met een stagnerende omzet. Ook de marges namen af.

Lexis Nexis en Cahners zijn de Elsevierdochters waar de zwaarste klappen vallen als het gaat om banenverlies. De reorganisatie van Cahners is in de tweede helft van vorig jaar al begonnen en leidde bij deze dochter tot een winstdaling van 40 procent. Davis heeft bij dit bedrijf intussen een nieuwe topman benoemd, Marc Teren, een Amerikaan die leiding gaf aan de Internetactiviteiten van de Washington Post en Newsweek.

Na lapmaatregelen in juridische en wetenschappelijke informatie zal het zwaartepunt van Elseviers Internetinvesteringen de komende jaren verschuiven naar de bedrijfsinformatie. Prominente websites als VerticalNet.com en Variety.com moeten meer bieden dan alleen informatie. Davis wil dergelijke websites uitbreiden tot podia voor handel.

Jammergenoeg voor Davis weigerden beleggers vanmorgen de 'Internetreflex' ten beste te geven die vele concurrenten in de afgelopen maanden een aardige koersexplosie bezorgde. Na een wat hogere opening moest het aandeel Elsevier in de loop van de ochtend meer dan vijf procent prijsgeven.

Concurrent Reuters, evenals Elsevier actief op de markt voor zakelijke informatie, werd eerder deze maand nog beloond voor zijn Internetplannen. Elsevier gooit er meer geld tegenaan, maar kon beleggers daarmee niet tevreden stellen. Een uitgever op Internet die de komende drie jaar geen winst verwacht wordt door beleggers in de armen gesloten. Een gevestigde uitgever die beleggers moet uitleggen dat de winstgroei voorlopig even ten einde is kan niet rekenen op zoveel begrip.

NRC Webpagina's
24 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad