U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Dossier Elektronisch uitgeven

Nieuws

Achtergrond

VNU

Wolters Kluwer

Reed Elsevier

Wegener

De Telegraaf

PCM

Overige uitgevers

Links






Reacties

Davis wil dubbele groeicijfers

'Agressiever in marketing'

Door JOCHEN VAN BARSCHOT
ROTTERDAM, 24 FEBR. De nieuwe voorzitter van Reed Elsevier zet zwaar in op Internet. Dat vereist een agressieve aanpak.

De in september aangetreden bestuursvoorzitter van Reed Elsevier, de 50-jarige Crispin Davis, heeft vanmorgen zijn Groot Strategisch Plan ontvouwd.

Davis, een marketeer zonder ervaring in het uitgeversvak, moet Reed Elsevier veranderen van een traditioneel, 'papieren' bedrijf in een elektronische uitgever die kan meedraaien in de nieuwe economie.

Dat vergt een ingrijpende reorganisatie, die hoge kosten en banenverlies met zich meebrengt. Davis heeft zijn reorganisatietalenten bewezen bij zijn vorige werkgever, het advertentiebureau Aegis, dat hij volledig uit het slop getrokken heeft. Daarvoor leidde hij een Schots whiskybedrijf en werkte hij twintig jaar voor Procter & Gamble, waarvoor hij met succes Pampers-luiers in het Verenigd Koninkrijk introduceerde.

Reed Elsevier, dat het op marketinggebied aflegt tegen de concurrenten, hoopt nu te profiteren van de verkoopkunsten van zijn nieuwe topman. Vijf vragen aan Crispin Davis.

Wat is het belangrijkste verschil tussen het verkopen van Pampers en het verkopen van informatie via Internet?

,,De klanten zijn anders, maar het principe is hetzelfde. Je moet goede producten aanbieden en een agressief marketingbeleid voeren om die aan de man te brengen. Het belangrijkste is dat je sterke merken hebt. Overigens zou ik de klanten van Reed Elsevier, wetenschappers en juristen, geenszins willen vergelijken met de baby's die Pampers dragen.''

U wilt dit jaar zo'n 600 miljoen euro op Internet omzetten, meer dan drie keer zo veel als het afgelopen jaar. Hoe wilt u dat doen?

,,Het grootste deel komt van ScienceDirect, de Internettak van onze wetenschappelijke divisie. Reed Elsevier heeft de afgelopen jaren al veel in ScienceDirect geïnvesteerd, dus we hebben daar al een sterke positie. Voor een deel gaat de omzet die we daar halen ten koste van de papieren bladen, maar we halen er ook extra inkomsten vandaan. Bij onze juridische uitgeverij en de divisie vakinformatie investeren we fors in nieuwe Internet-diensten, die er in 2002 voor moeten zorgen dat we een kwart van onze omzet van Internet halen.''

Mogen beleggers u straks op die resultaten afrekenen?

,,Ja, hier sta ik voor. Ik wil dat de winst in 2000 dubbele groeicijfers laat zien.''

Wat moet er veranderen om van Reed Elsevier een elektronische uitgever te maken?

,,Om te beginnen ga ik het management versterken. Het belangrijkste probleem dat ik bij mijn aantreden aantrof, was een gebrek aan daadkracht. In de Internet-wereld heerst een andere bedrijfscultuur, daar gaat alles veel sneller. Daarom zal ik alle Internet-activiteiten per divisie onderbrengen in een apart bedrijf. Dat hebben we bij ScienceDirect ook gedaan, en dat blijkt succesvol te zijn. Daarnaast moeten we verder kijken dan alleen naar inhoud. Hoogwaardige informatie hebben we al, daar is Reed Elsevier traditioneel sterk in. Het belang van Internet is ook wel op tijd ingezien, maar niet goed opgepakt. We hebben te weinig daadkracht laten zien en daarom moeten we nu een agressievere strategie voeren. We moeten geschikte Internet-toepassingen vinden voor het verspreiden van die informatie, zoals goede zoeksystemen en archieven die gemakkelijk te raadplegen te zijn. Als we de informatie beter beschikbaar maken, zullen meer gebruikers er belangstelling voor hebben. De websites van onze vaktijdschriften moeten uitgroeien tot toegangsportalen voor hun sector. Door allianties aan te gaan met andere partijen willen we de informatie aanvullen met e-commerce toepassingen.''

NRC Webpagina's
24 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad