U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Dossier Elektronisch uitgeven

Nieuws

Achtergrond

VNU

Wolters Kluwer

Reed Elsevier

Wegener

De Telegraaf

PCM

Overige uitgevers

Links






Reacties

Telegraaf stapt in Internet via gsm

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 18 JAN. De Telegraaf Holding gaat Internetdiensten voor mobiele telefoons aanbieden. Dochter Media Groep West, voor 90 procent in handen van de Telegraaf en voor 10 procent eigendom van kabelaar UPC, heeft daarvoor het nieuwe bedrijf Mobillion opgericht. Mobillion maakt nieuws en informatie die de Telegraaf levert via Internet toegankelijk voor mobiele telefoons. Op die manier levert de Telegraaf al berichten aan abonnees van KPN Mobiel en Libertel. Mobillion wil daarnaast ook andere informatiediensten voor mobiele telefoons aanbieden, bijvoorbeeld via SMS-berichtenverkeer.

,,Wij willen de Endemol voor de mobiele telefonie worden'', zegt Johan Looijenga van Mobillion, die de activiteiten van het bedrijf beschouwt als ,,een vorm van electronisch uitgeven''. Behalve met de Telegraaf werkt Mobillion samen met SBS Broadcasting, het moederbedrijf van de televisiestations SBS6 en Net5. Zo kunnen mobiele-telefoongebruikers tekstberichten sturen (SMS), die vervolgens op SBS Teletekst terechtkomen. ,,Op die manier kun je SMS-chatten'', aldus Looijenga.

De Telegraaf stelt in een toelichting in Mobillion te stappen om ,,de volledige breedte van de zich in hoog tempo ontwikkelde elektronische media te kunnen bestrijken''. Directeur Ad Swartjes van de Telegraaf Holding verwacht dat uit de combinatie van de eigen uitgaven van de Telegraaf in samenwerking met anderen ,,heel mooie dingen'' tot stand kunnen komen. ,,Binnen telefonie valt steeds vaker het woord Internet, terwijl de Internetwereld steeds meer oog krijgt voor de mogelijkheden van de mobiele telefoon'', aldus Swartjes.

De Telegraaf neemt een belang van 70 procent in Mobillion, waar tien mensen werken. Het management van Mobillion krijgt de overige 30 procent. Vorige week kondigde de Telegraaf al aan dertig miljoen gulden uit te trekken voor investeringen in Internetdiensten, zoals de digitale versie van de krant en Internetwinkels. De investeringen zullen ertoe leiden dat de resultaten van het concern dit jaar ,,belangrijk lager'' zullen zijn dan in 1999, zo liet de uitgever weten. Het nieuws leidde tot een forse koersdaling. Na de aankondiging van de oprichting van Mobillion veerde de koers vanmorgen weer op. Het aandeel steeg 14 procent tot 28,90 euro.

De Telegraaf heeft vandaag ook zijn vernieuwde Internetsite in gebruik genomen. De Telegraaf-i is het best bezochte dagblad op Internet. Dagelijks worden meer dan een half miljoen pagina's opgevraagd. Behalve artikelen uit de papieren krant, publiceert de Internetsite van de Telegraaf ook de hele dag door actuele nieuwsberichten. Het concern heeft daarnaast een aantal van zijn commerciële Internetdiensten ondergebracht in Telegraafnet. Dat bevat onder meer een website voor auto-advertenties, een digitale veiling, een muziekwinkel, een wijnhandel, een elektronisch winkelcentrum en een site met personeelsadvertenties.

NRC Webpagina's
18 januari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad