U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Cahier Baan

Nieuws

Achtergrond

Bedrijfsprofiel

Links






Reacties

Gesprek met Pierre Everaert, tijdelijk topman Baan

'Mary zat te veel in het vliegtuig'

Door onze redacteur JOOST ORANJE
BERLIJN, 5 FEBR. Hij is op zoek naar een nieuwe topman, maar tot die tijd staat Pierre Everaert noodgedwongen aan het roer van Baan dat deze week met slechte jaarcijfers kwam. Terugblik op drie hectische weken. ,,Geef ons tijd en ruimte''.

Toen Mary Coleman, voormalig bestuursvoorzitster van softwarefabrikant Baan, begin januari haar president-commissaris Pierre Everaert als donderslag bij heldere hemel vertelde dat zij had besloten op te stappen, schoot er één zin door Everaerts hoofd: ,,Nou Pierre, nu moet jij zelf maar operationele zaken gaan doen''. De tijdelijke topman van Baan kan er nog licht geamuseerd over vertellen, maar zegt nog steeds ,,ontzettend veel moeite te hebben'' met Colemans vertrek. ,,Ze legde een herstructurering aan de commissarissen voor, wij steunden haar aanpak en drie dagen later was het: wegwezen. Ik versta dat gewoon niet. Ze heeft familieredenen als argument aangevoerd, wilde meer thuis zijn in Californië. Maar als je weet dat je de leiding krijgt van een bedrijf met hoofdkantoren in Barneveld en Washington, waarom blijf je dan aan de westkust wonen? Dan maak je je leven ook wel moeilijk.''

Maar zouden, naast privéredenen, niet ook de tegenvallende bedrijfsprestaties een rol hebben gespeeld? Everaert, villein: ,,Als je naar de resultaten van haar kwartalen kijkt, dan kan je daar niet echt fier op zijn, vind u niet? Maar tegen mij heeft ze alleen privé-argumenten genoemd''. Everaert, de afgelopen dagen even in Berlijn voor een interne sales meeting, nam het roer over in een periode dat Baan forse tegenslag ondervond. Niet alleen het abrupte vertrek van Coleman en de financiële topman J. Mooney waren daar debet aan, ook de aankondiging van een slecht vierde kwartaal en een nieuwe reorganisatie zorgden voor een golf van negatieve publiciteit. En dat terwijl Baan net een reorganisatie achter de rug had. Werd de onderneming eigenlijk wel goed bestuurd? De oud-Philips en Ahold-topman: ,,Ach, dat meisje is achteraf een soort interim geweest, dus dat kan je in zo'n korte tijd niet vaststellen. Maar als commissarissen hadden we wel het gevoel: Mary zit te veel in het vliegtuig en moet meer thuis de tent in de hand houden. Ze had zich niet omringd met twee of drie heel sterke mensen, maar met achttien personen die aan haar rapporteerden! Ze zei altijd: Baan heeft een goed product, maar we moeten twintig tot dertig procent meer verkopen. Maar de daarvoor essentiële functie van de wereldwijde verkoopdirecteur, die door ziekte in juni was vertrokken, vulde ze niet in. Die heb ik vorige week pas zelf vervangen.''

Heeft u als commissarissen genoeg de vinger aan de pols gehouden?

Geagiteerd: ,,Alle kritiek heb ik met haar besproken. Ik heb met haar klanten bezocht, we hebben iedere maand commissarissenvergaderingen gehad, audit commitees, aandeelhoudersvergaderingen, zelfs een buitengewone aandeelhoudersvergadering. Weet u wat dat aan voorbereiding kost? We zaten er juist bovenop!''

Hoe komt het toch dat het niet lukt, ondanks veel positieve oordelen over Baans product, om het bedrijf goed draaiende te krijgen?

,,Geef ons tijd en ruimte. Ik weet dat de financiën belangrijk zijn, maar ik zou ook willen zeggen: bekijk het niet alleen door de boekhoudkundige bril. Baans echte waarde zijn niet de financiën, maar onze gerenommeerde klantenkring, ons unieke product en onze eigen mensen. Wij zijn verder dan wie ook met de techniek van de toekomst: technologie via het web. Als u mijn klant bent, krijgt u geen CD-rommetje of een schijfje, maar kunt u inloggen bij Baan en rechtstreeks werken. Kijk naar de telecomsector waar een belangrijke klant als KPN zeer tevreden is over ons product. Dat trekt nieuwsgierige andere bedrijven uit die sector aan, zoals AT&T, die we net hebben binnengehaald.''

Baans eigen vermogen is laag. Hoe wilt u meer geld verkrijgen?

,,We zijn druk bezig eigen vermogen aan te trekken. We praten met grote partners uit de industrie, strategische beleggers en de financiële wereld. De zakenbank Lazard Frères brengt alles voor ons in kaart. Maar over overnames of opsplitsingen van het bedrijf wil ik nu nog niets zeggen. Alle opties staan open. Wij moeten nu echt even rustig de tijd nemen om te kijken wat onze beste bronnen voor financiële bijdragen zijn. Over Fletcher (de Amerikaanse investeerder en grootaandeelhouder) kan ik alleen maar zeggen dat hij met ons verder wil. Wij hebben een contract met hem, dat is publiek en verder staat er niets op de agenda. Dat hij misschien eens in ons aandeel springt als de koers laag staat, kun je hem niet kwalijk nemen. Sterker: het zou een voorbeeld voor anderen moeten zijn, haha''.

Waarom heeft Baan niet wat actiever gereageerd op alle recente negatieve berichtgeving?

,,Ja, ja, ik zie dat ook allemaal wel van de buitenkant, maar vergeet u niet: ik ben nog maar 23 dagen bij de baas, ik kan in drie weken niet alles oplossen. Ik moest echt vreselijk veel doen: vertrouwen bij klanten geven, topmensen in eigen huis houden, zorgen dat er genoeg centen waren om de programma's te leveren zoals we hadden beloofd. Verder wil ik de consultancy-afdeling versterken, die het laatste jaar is verwaarloosd. Als je een consultancycontract afsluit ben je bij de klant in huis en krijg je ook de kans om een nieuw programma sneller in te voeren.'' Dáár moest ik allemaal in investeren en dat staat nu op de rails.''

NRC Webpagina's
5 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad