Eindafrekening voor Baan dreigt in 2001
Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT
ROTTERDAM, 4 JAN. Baan reorganiseert zwaar, voor de tweede keer in 15 maanden. De verliezen
houden aan. Het softwarebedrijf hoeft op korte termijn niet voor een faillissement
te vrezen. Maar eind volgend jaar volgt een enorme rekening.
Een ongelukkiger moment is nauwelijks denkbaar. Twee jaar lang keek softwaremaker
Baan hoopvol vooruit naar het jaar 2000. In het nieuwe millennium zou de markt
voor softwarepakketten voor bedrijven immers weer aantrekken. Analisten koesteren
die verwachting nog steeds. Het is echter de vraag of Baan van het herstel
kan profiteren met zijn beschadigde imago, zonder een vaste bestuursvoorzitter
en met een nieuwe reorganisatie op de agenda.
,,Zorgbarend'', noemt financieel analist M. Zandstra van de bank Metzler
het feit dat Baan juist nu opnieuw met slecht nieuws naar buiten moet komen.
Baan had in de loop van dit jaar kunnen gaan profiteren van de vraag naar
software voor het beheren van klantbestanden en elektronisch zakendoen (inkopen
via Internet). Ook C. Bos van ING Barings meent dat Baan het ,,steeds moeilijker''
zal krijgen nieuwe softwarepakketten aan de man te brengen.
Dat de omzetontwikkeling van Baan in de laatste maanden van het jaar te
wensen overlaat komt niet als een verrassing. Bestuurslid K. Roche (marketing),
vanmorgen aan de telefoon vanuit Herdon (Virginia), wijst erop dat Baan met
een omzet van tussen 140 en 150 miljoen dollar (meer dan 300 miljoen gulden)
de opbrengsten op niveau houdt. Maar normaal gesproken behalen softwaremakers
zoals Baan in de laatste drie maanden van het jaar een omzet die zeker een
kwart ligt boven de omzet in de maanden juli tot en met september. Het bedrag
van 300 miljoen gulden maakt helaas weinig duidelijk over de werkelijke gang
van zaken bij Baan, dat vorig jaar begon met de verkoop van abonnementen op
zijn software. De omzet komt daardoor niet langer in één klap
binnen, maar gespreid over de looptijd van het 'abonnement', vaak zo'n drie
tot vijf jaar. Volgens Roche is het nog te vroeg om aan te geven hoeveel nieuwe
abonnementen Baan in het afgelopen kwartaal heeft verkocht.
Analisten waren vanmorgen onprettig verrast door het feit dat Baan opnieuw
een zware reorganisatielast van 200 miljoen dollar moet nemen. Een reorganisatie
ten koste van 1.200 arbeidsplaatsen kostte een jaar geleden al 250 miljoen
dollar. Baan kondigde daarna aan dat de balans was 'opgeschoond'. Dat blijkt
niet het geval.
Baan maakt kosten om 200 tot 250 arbiedsplaatsen te schrappen, maar vooral
ook omdat in het verleden ontwikkelde software die op de balans stond bij
nader inzien waardeloos blijkt. ,,Baan gaat zich toeleggen op elektronische
handel via Internet tussen bedrijven'', aldus Roche vanmorgen. ,,Software
die wij hadden ontwikkeld voor het ouderwets verwerken van handelsorders meenden
wij daarom te moeten afschrijven.''
De voortekenen voor het succes van Baan in de elektroniche handel zijn
niet gunstig. Baan sloot in het najaar nog een extra contract met vliegtuigbouwer
Boeing, zijn belangrijkste klant. De geruchten dat concurrent Oracle bij Boeing
een voet tussen de deur heeft zijn echter hardnekkig. De Amerikaanse softwaremaker
zou voor Boeing een website mogen ontwikkelen voor het bestellen van vlietuigonderdelen.
Roche spreekt van geruchten: ,,Boeing heeft ons geschreven dat wij in zo'n
deal zeker zouden participeren.''
Hoe lang kan Baan zich in deze malaise nog staande houden? Deze vraag raakte
vorig jaar naar de achtergrond doordat Baan zich verzekerde van honderden
miljoenen aan kredieten van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Fletcher.
De verliezen en nieuwe reorganisatielast nemen echter een flinke hap uit de
financiële buffers. Op grond van de onvolledige gegevens die beschikbaar
zijn schat Zandstra van Metzler dat Baan het nog wel enige tijd kan uitzingen.
De stabiele opbrengsten uit onderhoud op lopende contracten zijn de kurk waarop
Baan drijft.
Eind 2001 dient zich echter een cruciale datum aan. Als de koers van het
aandeel dan nog niet is hersteld zal een (converteerbare) lening ter waarde
van 190 miljoen dollar moeten worden afgelost. Tegen die tijd zal Baan zich
verzekerd moeten hebben van een nieuw toekomstperspectief.
Nieuwe, maar ook bestaande klanten zullen zich hierover bezorgd maken.
Analist Bos van ING ziet het echter zo'n vaart niet lopen. ,,Grote klanten
als Boeing zitten aan Baan vast'', zegt hij. ,,De kans dat de software in
de toekomst niet meer ondersteund zal worden is daarom gering.''