U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

Een webslaaf met vijf poten

MARIE-JOSÉ KLAVER

Internet is nooit af. Over de hele wereld werken achter de schermen allerlei mensen aan websites en technische problemen. Vaak onderbetaald en ondergewaardeerd. Internetbedrijven zijn steeds meer geneigd webmedewerkers weinig te betalen en het lage salaris op te waarderen met opties die pas geld waard worden als het bedrijf succes heeft op de beurs.

NetSlaves
NetSlaves

Op de website NetSlaves doen overspannen en opgebrande webwerkers hun verhaal. 'Horror stories of working the web' is de veelzeggende ondertitel van de site. D. vertelt over zijn (of haar) baan bij het Internetbedrijf StarMedia. De werkdagen waren vreselijk lang. Het kantoor zo klein dat je nooit wist of het nu jouw telefoon was die rinkelde of die van iemand naast je, klaagt D. Wie vroeger naar huis ging, werd kwaad aangekeken door collega's. De baan die zo leuk leek, en waarvoor D. een promotieplaats liet schieten, bleek een grote teleurstelling te zijn.

Op de vraag van de redactie van NetSlaves 'wat was je langste werkdag?' antwoordt een modemarbeider: drie weken. Andere webwerkers vertellen hoe ze 38 of 22 uur aan één stuk door hebben gewerkt om een dringend probleem aan een site op te lossen of om een website te re-stylen.

Bill Lessard en Steve Baldwin, de initiatiefnemers van de website NetSlaves, die ook een gelijknamig boek hebben uitgegeven, hebben zelf veel ervaring met slecht betaalde baantjes bij Internetbedrijven. Ze hebben elkaar leren kennen toen ze allebei bij Pathfinder werkten, een grote website van uitgever en entertainmentbedrijf Time Warner, vertelen ze tegen journalist Jeroen van Bergeijk in E-mail uit New York. ,,De mensen die het voor het zeggen hadden bij Pathfinder, hadden geen idee waar ze mee bezig waren. In een jaar tijd hebben ze 10 miljoen dollar over de balk gesmeten aan allerlei onzin, en werden wij afgebeuld. Ik maakte dagen van 18 uur, leefde op pizza en cola en sliep onder mijn bureau", aldus Bill Lessard in E-mail uit New York.

Steve Baldwin vertelt: ,,Ik voelde me een soldaat die naar het slagveld werd gestuurd. Ik droomde 's nachts niet van bommen, maar ik werd zwetend wakker denkend aan een banner. Op een gegeven moment denk je dan: waarom doe ik dit eigenlijk? Niemand leek ons werk te waarderen. Sterker nog, de meeste mensen bij Time Warner waren zo bang voor nieuwe media dat ze ons eerder als de vijand leken te beschouwen."

Op zeer humoristische en enigszins cynische wijze geven netveteranen Lessard en Baldwin beginnende en twijfelende webwerkers raad. Hun New Media Combat Manual: Basic Survival Techniques for Web Workers is een aanrader voor iedereen die overweegt om bij een Internetbedrijf te gaan werken of bij een bedrijf dat nog tot de oude economie behoort. Alle valkuilen en mythes van de elektronische snelweg komen aan bod.

Het leukste deel van de handleiding overleven op het web is de les over vacatures. How to read new media want ads, luidt de titel in het Engels. De beste manier om 17-urige werkdagen te voorkomen is tussen de regels van vacatures doorlezen en de codes begrijpen, zeggen Lessard en Baldwin.

Ze geven een voorbeeld van een advertentie van Amazon Media, een bedrijf dat websites voor vrouwen maakt. Amazon Media zoekt een Art director om een website te maken, die als taak heeft het 'overall design en de architectuur van een website'. Ze zoeken geen Art director, maar een ontwerper die in haar eentje een hele site kan maken, zeggen de wantrouwende en door de wol geverfde Lessard en Baldwin.

Minder verhullend is de advertentie van het Homodok. Dit archief voor de geschiedenis van de homoseksualiteit wil een portalsite maken voor de Nederlandstalige homo- en lesbogemeenschap. Voor het maken van die site, die binnen 2 jaar winstgevend moet zijn, worden twee mensen gezocht: een projectleider en een webmaster. Het gaat om deeltijdbanen. De projectleider wordt ingehuurd voor 12 uur per week en de webmaster voor 20 uur. Samen hebben ze nog geen hele baan dus.

Homodok zoekt twee schapen met vijf poten, gezien de hoge eisen waaraan de nieuwe medewerkers moeten voldoen. De webmaster is verantwoordelijk voor de hele techniek en de praktische uitvoering van de website ,, op een geavanceerd en vooruitstrevend niveau. Naast het ontwikkelen en bouwen van de site zal hij/zij o.a. een gebruikersonderzoek verrichten, een panel raadplegen, een technische webredactie samenstellen en coördineren en het beleid hiervoor ontwikkelen. Ook zorgt hij/zij voor het plaatsen en redigeren van aangeleverde informatie en de promotie en officiële ingebruikstelling van de site", aldus de vacaturetekst.

Het tweede jaar wordt de webmaster, die programmeur, database-specialist, ontwerper en helpdeskmedewerker tegelijk is, wordt het tweede jaar voor 12 uur per week ingehuurd.

De projectleider moet in 12 uur per week (het tweede jaar in 8 uur) ,,o.a. een inhoudelijke redactieraad samenstellen en begeleiden, inhoudelijk beleid ontwikkelen en de informatiestroom richting de website vormgeven. Ook zal hij/zij de financiële, organisatorische en juridische ontwikkeling van het project begeleiden en uitvoeren."

Samen moeten de projectleider en de webmaster er ook voor zorgen dat de site binnen twee jaar winstgevend is.

Is dat niet vragen om overspannen medewerkers? ,,Je moet goed met je tijd omgaan. Het is wel minimaal, maar ons inziens moet het kunnen'', zegt Jack van der Wel van het Homodok optimistisch.

De tijd zal het leren.

NetSlaves: www.netslaves.com

E-mail uit New York: www.nrc.nl/W2/Lab/NY/990402a.html

How to read new media want ads: www.disobey.com/netslaves/manual/lesson_03.shtml

Vacature homo portalsite: www.homodok.nl/vacature.htm

NRC Webpagina's
7 april 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad