|
In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl
|
E-mailverwarring
MARIE-JOSÉ KLAVER Wouter ter Haar heeft een naamgenoot in Amsterdam die heel veel van hem afweet. Wouter ter Haar uit Amsterdam ontvangt namelijk sinds enkele weken de e-mail van Wouter ter Haar uit Velp. Het e-mailadres van Wouter P.J. ter Haar uit Velp (wterhaar@chello.nl) is - zonder dat de eigenaar ervan op de hoogte is gesteld - toegekend aan Wouter A. ter Haar uit Amsterdam. Wouter ter Haar uit Velp, die bij de Inspectie voor Volkshuisvesting van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu werkt, had de gewoonte om alle e-mail van zijn werk door te sturen naar zijn privéadres bij Chello. Toen hij ontdekte dat die mail, die vaak vertrouwelijke informatie bevat, niet meer aankwam, heeft hij contact opgenomen met Internetbedrijf Chello, dat voor kabelbedrijf UPC de Internetvoorzieningen verzorgt. Bij Chello wisten ze niet precies wat er aan de hand was en konden ze Ter Haar in eerste instantie niet helpen. Om te voorkomen dat er nog meer mail verloren zou gaan, stuurde Wouter P.J. ter Haar aan al zijn vrienden en collega's een e-mail met het verzoek zijn adres bij Chello niet meer te gebruiken. Hij stuurde ook een kopie aan zichzelf. Die kwam niet in zijn eigen mailbox terecht, maar in die van zijn Amsterdamse naamgenoot. Wouter A. ter Haar wist nu ook waar al die onbekende mail vandaan kwam. 8 Februari dacht Chello het probleem van de Wouter ter Haars te hebben opgelost. Wouter uit Velp kon weer zijn eigen e-mail op zijn eigen adres ontvangen, maar Wouter uit Amsterdam bleek nu helemaal van het Internet afgesloten te zijn. Toen heeft Chello de situatie weer in de oude problematische toestand hersteld: De Amsterdamse Wouter ter Haar ontvangt weer de mail van zijn naamgenoot uit Velp. Schrijfster Renate Stoute, klant bij de provider World Access, overkwam onlangs iets soortgelijks. Haar e-mailadres renate.stoute@wxs.nl werd plotseling toegewezen aan iemand anders. Ze mag zelf alleen nog maar haar klantnummer (een combinatie van letters en cijfers) als e-mailadres gebruiken. Ook zij werd niet gewaarschuwd door haar Internetaanbieder dat ze haar e-mailadres niet meer mocht gebruiken. E-mailadressen zijn niet portabel, zoals telefoonnummers dat sinds enige tijd zijn. Ze zijn wel uniek. Er is maar één persoon ter wereld dat het e-mailadres renate.stoute@wxs.nl kan hebben. Technisch gezien is het onmogelijk dat een provider hetzelfde e-mailadres twee keer uitgeeft. Als een nieuwe klant opgeeft de naam 'wterhaar' te willen voor zijn e-mailadres, moet er bij de administratie van de Internetaanbieder meteen een belletje 'al bezet' gaan rinkelen als er al een klant is die dat e-mailadres heeft. Dat dat in bepaalde gevallen misgaat, ligt aan de gebrekkige administratie van sommige Internetaanbieders. Chello bijvoorbeeld is verantwoordelijk voor de Internetvoorzieningen van kabelbedrijf UPC. UPC heeft bestaande kabelbedrijven (o.a. A2000, Telekabel en GelRevision) overgenomen die al Internetklanten hadden. Veel bestaande klanten hebben in het kader van het 'migratieproces' van de verschillende technische systemen een nieuw e-mailadres toegwezen gekregen, dat eindigt op chello.nl. Het probleem van Wouter ter Haar wordt veroorzaakt door problemen bij het integreren van de administratie in Amsterdam en die van UPC-bedrijven in andere delen van het land, legt woordvoerder J. Simmons van UPC/Chello uit. Hij belooft het probleem zo snel mogelijk op te lossen. World Access heeft vanwege de fusie met Planet Internet ook een migratie van verschillende systemen en domeinnamen achter de rug. Renate Stoute wacht nog steeds op antwoord van Planet Internet op de vraag wat er met haar e-mailadres is gebeurd. Een gedwongen migratie is vreselijk. Ben je net zover dat iedereen je e-mailadres weet, moet je iedereen waarschuwen dat je een ander adres hebt. Ook briefpapier en visitekaartjes met het oude adres zijn onbruikbaar geworden. Maar als je e-mailadres zomaar van de ene op de andere dag wordt afgepakt door je provider, ben je nog veel verder van huis. Voordat je door hebt wat er aan de hand is, ben je een paar dagen of weken verder. Providers staan niet bekend om hun bereikbaarheid en klantvriendelijkheid. Wouter ter Haar en Renate Stoute zijn dagenlang aan het lijntje gehouden en kregen domme adviezen van helpdeskmedewerkers. En het ergste is dat hun e-mail bij iemand anders terecht komt zonder dat ze daar iets tegen kunnen doen.
Chello: www.chello.nl
Planet Internet: www.planet.nl
|
NRC Webpagina's 21 februari 2000
|
Bovenkant pagina |
|