|
In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl
|
Zoeken en vinden
MARIE-JOSÉ KLAVER
Een ander probleem waar zoekmachines mee te maken hebben, is geldgebrek. De meeste zoeksites maken geen winst en zijn net als andere internetbedrijven afhankelijk van investeerders. David Sullivan, de hoofdredacteur van Search Engine Watch sprak onlangs zijn bezorgdheid uit over het voortbestaan van de zoekmachines. Go.com (eigendom van Disney) is bijvoorbeeld zomaar gesloten omdat het moederbedrijf geen zin had om nog langer miljoenen dollars in een verliesgevende site te pompen. Altavista, Excite en Looksmart hebben personeel moeten ontslaan om te bezuinigen. Honderden medewerkers zijn de afgelopen maanden op straat komen te staan. Sullivan geeft in zijn artikel 'The End for Search Engines?' een goed overzicht van de (financiële) geschiedenis van internationale zoekmachines. Het Nederlandse Ilse en het linkoverzicht Startpagina.nl worden waarschijnlijk verkocht door eigenaar VNU, die op zoek is naar geld om onderzoeksbureau ACNielsen te kopen. Een ander gevolg van de moeilijke financiële positie van zoekmachines is dat er bijna geen zoekmachines meer zijn die volkomen onafhankelijk zijn. Vrijwel alle zoekmachines bieden zogeheten 'gesponsorde links' aan. Gesponsorde links zijn sites die bovenaan in de lijst met zoekresultaten staan. Bedrijven betalen ervoor om op die manier onder de ogen van de zoeker te komen. Ook Yahoo, dat wel winst maakt, is twee weken geleden met betaalde links begonnen. De vermeldingen van bedrijven maken het zoeken moeilijker omdat er meer gescrolld moet worden en omdat de gebruiker veel alerter moet zijn. Je moet nu ook de tekst om een link heen lezen voordat je op een zoekresultaat klikt. Websites: wwwhome.cs.utwente.nl/~hiemstra/papers/thesis.pdf
|
NRC Webpagina's 12 februari 2001
|
Bovenkant pagina |
|