U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

Discussie

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

Webvoedsel

MARIE-JOSÉ KLAVER
Eten bestellen via internet lijkt ideaal. Je bent aan het werk, hebt geen tijd om boodschappen te doen en bestelt online een pizza of lamskoteletten. Je hoeft niet in de keukenla te zoeken naar de verkreukelde foldertjes en menu's van bezorgservices, maar vult een handig elektronisch formulier in. Je kunt ook vanaf je werk een maaltijd bestellen en die thuis laten bezorgen.

Sinds kort kan dat in Amsterdam. Anderhalve week geleden werd de eetsite Urbanbite geopend. "We mikken op bedrijven en mensen die houden van gemak. Vooral werkende mensen die 's avonds liever tijd aan zichzelf besteden dan aan boodschappen doen en koken. Of voor overwerkers die na zes uur toch een rammelend gevoel in de maag krijgen", aldus general manager Fleur Rutten in een persbericht.

Via Urbanbite kunnen Amsterdammers eten uit 75 verschillende restaurants bestellen: Frans, Grieks, Italiaans, Thais, Indonesisch, Surinaams en Japans. Je tikt je postcode in en je krijgt een overzicht met restaurants die bij jou in de straat bezorgen. Dat maakt Urbanbite minder aantrekkelijk dan het initiatief op het eerste gezicht lijkt. Waarom zou een restaurant uit Amsterdam Zuid niet bezorgen in Oost?

In het persbericht van Urbanbite wordt snelheid genoemd als een van de voordelen van bestellen via internet. De bestelling komt binnen enkele seconden bij de restaurateur terecht, aldus het persbericht. Dat het daarna gewoon een uur duurt voordat de bezorger aan de deur komt, staat er niet bij. Bovendien als je belt, heeft het restaurant de bestelling meteen ter beschikking.

Opvallend is dat de bezorgers die via Urbanbite komen nooit folders bij zich hebben. Ze worden waarschijnlijk geïnstrueerd om die niet mee te nemen. Dan kan de klant de volgende keer immers rechtstreeks een bestelling plaatsen, zodat Urbanbite zijn commissie misloopt.

Toch is Urbanbite, dat binnenkort ook in andere steden actief wordt, in sommige opzichten wel praktisch. De restaurants die deelnemen zijn redelijk tot goed en via de site kom je er achter welke bezorgdiensten in de buurt actief zijn.

Maar of klanten de site op lange termijn zullen blijven gebruiken is de vraag. Waarom zou je de volgende keer niet telefonisch bestellen als een restaurant je goed is bevallen? Dat gaat sneller dan telkens een formulier invullen met je naam en adres. Je kunt wel lid worden van Urbanbite en je gegevens bewaren, maar waarom zou je Urbanbite zoveel inzicht in je persoonlijk leven geven? Urbanbite is overigens niet de eerste bestelsite voor eten in Nederland. Pizzaweb, New York Pizza en Al Capone's bezorgen door het hele land pizza's. Ook Emeal is een landelijke site. Er is een groot aantal restaurants bij aangesloten. Als je de website van Emeal bekijkt, valt wel op hoe professioneel Urbanbite eruit ziet. Bij Emeal staat 's ochtends en 's middags achter vrijwel alle restaurants 'gesloten', waardoor je de indruk krijgt dat ze niet meer samenwerken met Emeal. Pas als je een naam aanklikt, zie je dat ze gewoon nog niet open zijn. Bij Urbanbite staat er keurig een button die zegt: 'Sorry we zijn gesloten, bestel vooruit'.

Bij F & B (Falafel & Bagel) kan wel de hele dag worden besteld. De bagels worden onder meer in Amsterdam, Amstelveen, het Gooi en Utrecht bezorgd.

Vlaai bestellen via het web kan ook. Patisserie Broekmans uit Venlo bezorgt binnen 24 uur door het hele land vlaaien, taarten en bonbons.

Urbanbite: www.urbanbite.nl
Pizzaweb: www.pizzaweb.nl
New York Pizza: www.newyorkpizza.nl
Al Capone's: www.alcapones.nl
Emeal: www.emeal.nl
F & B: www.fenb.com
Vlaaien: www.broekmans.nl

[E-mail: klaver@nrc.nl]

NRC Webpagina's
18 december 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad