U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

Privédomein


Vanaf half november mogen ook particulieren een Nederlandse domeinnaam aanvragen. Tot nu toe zijn de .nl-namen voorbehouden aan bedrijven en instellingen.

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), die de Nederlandse domeinen uitgeeft, heeft besloten dat de particuliere namen duidelijk te herkennen moeten zijn. Om zo veel mogelijk te voorkomen dat persoonlijk gebruik van een domeinnaam wordt verward met bedrijfs- of beroepsmatig gebruik en er onduidelijkheid ontstaat over de status van de houder, wordt herkenbaarheid van persoonsdomeinnamen ten opzichte van bedrijfsdomeinnamen wenselijk geacht, legt SIDN uit.

De domeinen komen er als volgt uit te zien: www.pietersen.245.nl.

De cijfers geven aan dat het om een privédomein gaat en niet om een bedrijf. Domeinen van bedrijven en instellingen (gemeenten, ziekenhuizen etc.) mogen, als vanouds, een naam zonder nummertjes kiezen. Schoonmaakbedrijf Pietersen krijgt dan www.pietersen.nl, als die naam nog vrij is tenminste.

Een andere reden om voor de toevoeging van cijfers te kiezen, is volgens SIDN, het grote aantal particulieren dat is geïnteresseerd in namen als pietersen.nl, jansen.nl, devries.nl en andere achternamen. Zelfs als je een voorletter of een voornaam zou toevoegen, zijn er in het geval van veel voorkomende achternamen niet genoeg domeinnamen voor iedereen. Er wonen immers verschillende Marieke Jansens en Hans Pietersens in Nederland. (Net als telefoonnummers kunnen domeinnamen maar één keer worden uitgegeven.) Tweede Kamerlid Oussama Cherribi (VVD) maakt zich ook druk om de schaarste van domeinnamen. In een opiniestuk in de Volkskrant van vorige week zegt hij dat domeinnamen in de nabije toekomst erg belangrijk worden. Ze zullen worden gebruikt om overal vandaan de eigen computer, post, thermostaat, video, televisie, bankrekening, digitale vriendenkring, familieleden en andere omgevingen te kunnen bereiken, aldus Cherribi in zijn nogal warrige betoog.

Voor het bereiken van je eigen pc, je e-mail en al die andere zaken die Cherribi noemt, heb je geen eigen domein nodig. Je kunt ze nu ook al bereiken. Gewoon via een internetprovider en (in de meeste gevallen) een logincode en een wachtwoord.

Ook voor digitaal stemmen, winkels dag en nacht bezoeken, boeken lezen, examens afleggen (dit zijn andere voorbeelden die Cherribi noemt om het belang van domeinnamen aan te geven) heb je geen eigen domein nodig.

Domeinnamen zijn met name van belang voor websites. Aan de hand van een website kun je laten zien wie je bent en wat je doet. Het is voor Coca Cola erg vervelend als een geïnteresseerde klant op cocacola.com een ander bedrijf aantreft. Cherribi snapt dat niet, anders had hij zijn artikel wel op zijn eigen site gezet.

Cherribi is tegen de liberalisering van de uitgifte van domeinnamen. Hij is bang dat domeinnamen, die in economische termen tot de schaarse goederen behoren, in de handen van de verkeerde personen terecht komen.

In het geval van sandradevries.721.nl is die vrees onterecht. Er zullen niet veel Nederlanders zijn die zo'n lelijke naam willen hebben. Zolang er tientallen andere extensies beschikbaar zijn (.com, .org, .net, .nu, .tv) zal Sandra de Vries de Stichting Domeinregistratie mijden en elders een mooi adres vastleggen.

In het geval van sandradevries.nl is er inderdaad sprake van schaarste. Maar is dat erg? Als Damesmode Liesbeth de Groot sandradevries.nl registreert om Boutique Sandra de Vries dwars te zitten, kan winkelier Sandra de Vries naar de rechter stappen om haar naam terug te vragen. Die zal haar zeker gelijk geven. Als schoenenzaak Sandra de Vries de naam eerder heeft geregistreerd dan Boutique Sandra de Vries heeft de laatste ondernemer pech. Net als in het geval van echte adressen geldt ook voor domeinnamen 'wie het eerst komt die het eerst maalt'. Tenslotte kunnen ook niet alle winkels zich vestigen op het adres Kalverstraat 1A in Amsterdam.

De run op domeinnamen (in 1996 bedroeg het aantal geregistreerde Nederlandse namen 9.000, in maart 2000 waren het er 250.000) doet een beetje denken aan de interesse van trendvolgers voor huizen in hippe wijken als het Oostelijk Havengebied in Amsterdam of het Meat District in New York City. Decennialang had niemand interesse voor deze gebieden. De enkeling die zich er vestigde (omdat hij het prettig vond veel ruimte en rust te hebben) werd voor gek verklaard. Pas toen de gebieden wat drukker bevolkt werden en er meer voorzieningen kwamen en luxewoningen kreeg de massa belangstelling voor deze gebieden. Nu worden de huizen in het Oostelijk Havengebied verloot of per opbod verkocht, zo groot is de belangstelling.

Domeinnamen kunnen ook op deze manier worden verhandeld. Internetgebruikers van het eerste uur, die het net hebben ontgonnen en aantrekkelijk hebben gemaakt voor anderen, beschikken over de beste namen. Geïnteresseerden staat het vrij om een bod te doen.

Stichting Domeinregistratie
www.nic.nl

Particulieren
www.nic.nl/particulieren/home.html

Kiezen van een persoonsdomeinnaam
www.nic.nl/particulieren/kiezen.html

Oussama Cherribi
www.cherribi.nl

NRC Webpagina's
27 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad