U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

De dienstverlening van UPC (3)

MARIE-JOSÉ KLAVER
UPC kan slecht tegen kritiek. Nadat het bedrijf onder druk van de media, de Consumentenbond en de Tweede Kamer beloofd heeft een deel van de gedupeerde klanten 44,50 gulden terug te betalen verscheen een grote advertentie van UPC in de landelijke dagbladen. In een halve krantenpagina legt UPC, door verschillende politici beschuldigd van "arrogant monopolistengedrag", uit dat het bedrijf eigenlijk heel zielig is. Aan de hand van een rekensommetje legt UPC de leden van de Tweede Kamer, aan wie de advertentie is gericht, uit dat het helemaal geen monopolist is.

De monopoliepositie is slechts "vermeend", zegt UPC. De onderneming bezit slechts 3 procent van de internetmarkt en 1 procent van de telefoonmarkt in Nederland. KPN daarentegen heeft 55 procent van de providermarkt in handen en 93 procent van de telefonie.

UPC is bang dat de Kamer de kabel op korte termijn openstelt voor concurrenten. Voor consumenten zou dat een uitkomst zijn. Concurrentie betekent een betere dienstverlening, want een ontevreden klant kan elk moment overstappen naar een ander bedrijf.

UPC ziet dat anders. Het bedrijf vindt dat het geen monopolie heeft op de kabel, vandaar het rekensommetje over marktaandelen. De consument heeft ook niet aan "'onteigenen' van de kabel", zoals UPC het uitdrukt. "'Snel internet' wordt er niet sneller van. Integendeel, het zal - door technische problematiek - eerder een risico van vertragingen en storingen betekenen", aldus de tekst in de advertentie.

En vertragingen en storingen, daar hebben UPC-klanten al genoeg last van. Volgens UPC-topman Marc Schneider hebben gebruikers dat trouwens vaak aan zichzelf te wijten. Op een persconferentie zei de Amerikaan laatst dat sommige klanten het netwerk misbruiken door 24 uur per dag video's te downloaden.

Een vreemde opmerking, want volgens de reclamecampagnes van UPC/Chello is kabelinternet nu juist bedoeld voor dit soort toepassingen. "Snel surfen en downloaden." "Dag en nacht on-line zijn." "Ervaar internet zoals het bedoeld is met chello." "Onbeperkt surfen voor een vast bedrag per maand." Dit zijn enkele van de kreten waarmee UPC klanten probeert te lokken.

In de nieuwe campagne die als motto 'We want more' heeft, zien we een groepje tieners verveeld kijken en dan op het idee komen dat ze via UPC nog meer goede muziek kunnen downloaden. Maar als gebruikers hun abonnement gebruiken waar het voor bedoeld is kunnen ze een sneer van UPC krijgen.

Een oplossing om dit soort conflicten in de toekomst te voorkomen heeft UPC niet. De komende maanden zal het bedrijf in samenwerking met de Consumentenbond een betere omschrijving van de geleverde diensten opstellen. Maar hoeveel bandbreedte een klant nu werkelijk toekomt zal UPC niet zeggen.

NRC Webpagina's
20 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad