|
In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl
|
Surfend rijk worden
MARIE-JOSÉ KLAVER
Als RaketNet, een initiatief van telecombedrijf Telfort en marketingbedrijf Twister, niet naar de beurs gaat, kunnen de opties in 2004 worden ingewisseld voor geld. Wie sneller geld wil verdienen, kan zich laten betalen door All Advantage, Ad Frames en DesktopDollars.com. Ook deze zogeheten paid to surf-bedrijven (P2S) gaan ervan uit dat internetgebruikers veel geld waard zijn. Ze betalen voor de aandacht van internetgebruikers. De meeste P2S-bedrijven verkopen 'eyeballs'. Ze beloven adverteerders dat hun buttons en banners door een bepaald aantal surfers wordt bekeken. Om die belofte waar te maken, betalen ze surfers om naar die advertenties te kijken. Vrijwel alle P2S-bedrijven hebben een community- achtige website, waar leden onder meer hun tellers kunnen zien en kunnen chatten met andere gebruikers. De sites zijn vanzelfsprekend rijkelijk voorzien van buttons en banners. Goede overzichten van P2S-bedrijven zijn te vinden bij Free Cash en Gratiz.nl. Abonnees van het Amerikaanse bedrijf All Advantage krijgen een klein schermpje (viewbar) op hun pc waarin advertenties verschijnen. All Advantage, dat volgens eigen zeggen al 5 miljoen leden heeft, betaalt in vrijwel alle Europese landen uit, maar legt wel enkele beperkingen op. Zo krijgen Nederlanders maximaal 27 uur reclame kijken betaald één gulden per uur en Italianen 18 uur. Meedoen met het Nederlandse Ad Frame levert meer op. Dit bedrijf betaalt 3,60 gulden per uur en kent geen beperkingen. Enige nadeel: de site is momenteel onbereikbaar, waardoor aanmelden onmogelijk is. DesktopDollars.com maakt het internetgebruikers heel gemakkelijk om geld te verdienen. Er hoeft niet gesurft te worden, een actieve internetverbinding is genoeg. Het bedrijf kent geen beperking op het aantal uren. Surf je rijk probeert gebruikers rechtstreeks naar de websites van adverteerders te lokken. Het bedrijf, dat samenwerkt met Unicef, houdt een dagelijkse quiz over producten. De antwoorden zijn te vinden op de sites van de adverteerders. Elk goed antwoord levert een gulden op. Het Nederlandse 'internetspaarprogramma' EuroClix gaat uit van de voorkeuren van internetgebruikers. Leden moeten enkele interessegebieden (bijvoorbeeld auto's of muziek) opgeven en kunnen aangeven hoeveel e- mails van adverteerders ze dagelijks willen ontvangen. Elke ontvangen mail levert een 'clix' op, die in geld omgezet kan worden. Wie zich bij een aantal bedrijven aanmeldt, kan al snel een tientje per uur verdienen. Maar daar lever je natuurlijk wel iets voor in. Ten eerste ruimte op de desktop. Al die viewbars nemen behoorlijk wat ruimte in. Ten tweede privacy. Je bent verplicht om je met naam, adres en bankrekeningnummer te registreren, anders kun je niet uitbetaald krijgen. Veel P2S-bedrijven stellen ook vragen over beroep, inkomen en hobby's. Surf je rijk maakt er geen geheim van dat ze de persoonsgegevens van gebruikers doorverkopen aan andere bedrijven. Bovendien vertelt het bedrijf wat je respons is op bepaalde reclame- uitingen op websites.
RaketNet: www.raketnet.nl All Advantage: www.alladvantage.com Ad Frame: www.adframe.nl DesktopDollars: www.desktopdollars.com Surf je rijk: www.surfjerijk.nl EuroClix: www.euroclix.nl Free Cash: www.freecash.nl Gratiz: www.gratiz.nl
E-mail: klaver@nrc.nl
|
NRC Webpagina's 19 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|