U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

Internetbeurs

MARIE-JOSÉ KLAVER
De helft van de Nederlandse bevolking en het bedrijfsleven is op internet aangesloten. De overheid doet haar best de andere helft van de ondernemers over de streep te trekken met de campagne 'Nederland gaat digitaal'. Particulieren die overwegen een internetaansluiting te nemen, kunnen tijdens het pinksterweekeinde de eerste internetconsumentenbeurs bezoeken.

Nooit eerder groeide het gebruik en de acceptatie van een nieuwe technologie zo snel als in het geval van internet. Zeven jaar geleden was er voor particulieren maar één mogelijkheid om op internet te komen, via de provider Hacktic. Hacktic was voortgekomen uit een groepje hackers en computersfreaks die zo enthousiast waren over internet dat ze iedereen toegang tot het toen nog volslagen onbekende medium wilden bieden. Al na één dag had Hacktic, dat later XS4ALL (access for all) genoemd werd, 700 leden. Eigenlijk hadden de oprichters Rop Gonggrijp en Felipe Rodriquez verwacht dat ze pas na een jaar zoveel abonnees zouden hebben. "Hackers, die gevreesde computervernielers waarover je nog wel eens een tendentieus stukje las, geven nu vorm en inhoud aan het gebruik van het internet in Nederland", schreef Gonggrijp een paar maanden na de oprichting van XS4ALL trots.

Internet was in die tijd niet erg gebruiksvriendelijk. Er waren nog nauwelijks grafische programma's. Als je inlogde, betrad je een grijze wereld waarin je alleen de weg kon vinden met behulp van ingewikkelde commando's. Een paar keer klikken met de muis was er toen nog niet bij.

XS4ALL voerde een permanente strijd met KPN omdat het aantal gebruikers sneller groeide dan het aantal beschikbare inkomende lijnen. KPN kon de vraag niet bijbenen en begreep bovendien niet waarom het bedrijfje zoveel telefoonlijnen nodig had. Van internet had het telecombedrijf nog nooit gehoord. Het kwam in 1993 regelmatig voor dat een telefonist van KPN de helpdesk van XS4ALL belde met de vraag wat het Nederlandse telefoonnummer was.

In een paar jaar tijd is cyberspace onherkenbaar veranderd.

XS4ALL is in 1999 voor naar verluidt 100 miljoen gulden overgenomen door KPN, dat ook de internetaanbieders Planet Internet, Het Net en HCCnet bezit.

Aan de ene kant is internet gebruikersvriendelijker geworden. Er zijn tal van goede grafische programma's zoals Netscape, Explorer, Eudora en Mirc die het navigeren en communiceren in cyberspace gemakkelijk maken. Internet is door het enorme aanbod aan websites, interactieve toepassingen en toegangsmogelijkheden ook onoverzichtelijker geworden. Vooral voor aanstaande gebruikers die nog twijfelen hoeveel geld per maand ze willen uitgeven aan internet.

Er zijn tegenwoordig in Nederland zo'n 200 providers, van wie een aanzienlijk deel gratis toegang biedt tot internet. Daarnaast zijn er kabelaanbieders die voor zo'n 90 gulden per maand snel internet bieden. En sinds kort is er ADSL, internet via de analoge telefoonlijn met een nog hogere snelheid dan de kabel.

De berichtgeving over internet is op zijn minst tegenstrijdig te noemen. In sommige artikelen zingen ondernemers de lofzang op internet en elektronisch handelen.

E-commerce zal de hele wereld veranderen. Door e-mail en chat verdwijnen barrières als tijd en plaats en kan iedereen met elkaar communiceren. Maar er wordt ook veel geschreven over vereenzaming, privacyproblemen, cyberinbraken, uitgelekte e-mail, kinderporno en gestolen creditcardnummers. Mensen die twijfelen of ze een internetaansluiting zullen nemen of niet, kunnen van 10 tot en met 12 juni terecht op de Internet Consumenten Beurs in de Jaarbeurs in Utrecht. De beurs, die wordt georganiseerd door het Internetbedrijf Twigger en het pr-bureau Winkelman & Van Hessen, is bedoeld voor mensen die op een laagdrempelige manier kennis willen maken met internet, zonder dat ze daarvoor een modem hoeven te kopen en software moeten installeren op hun pc.

Op de beurs bieden verschillende internetaanbieders hun diensten aan en worden toepassingen als e-mailen, chatten en webwinkelen gedemonstreerd. In een cybercafé kunnen bezoekers zelf surfen.

Internet Consumentenbeurs: www.icb2000.nl

Nederland gaat digitaal: www.nederlandgaatdigitaal.nl

NRC Webpagina's
1 mei 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad