|
In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl
|
Klagen over dot-coms
MARIE-JOSÉ KLAVER
Deze houding is voor veel ontslagenen onbegrijpelijk. Internet stond voor een ander soort bedrijven, een ander soort management. Gelijkheid, eerlijkheid en transparantie waren de idealen die de nieuwe economie zo aantrekkelijk maakten en die werknemers ertoe aanzetten jarenlang keihard te werken voor hun nieuwe werkgever, vaak ten koste van hun privéleven en gezondheid. Een spreekverbod past niet bij de internetcultuur van grenzeloze vrijheid en onbegrensde mogelijkheden, die ook door dotcom-bedrijven wordt gepropageerd. Internetjournalist Francisco van Jole, die in 1999 samen met Michiel Frackers en Erwin van der Zande het internetbedrijf BitMagic oprichtte, heeft gelukkig geen spreekverbod. Gisteren is hij begonnen met het publiceren van zijn herinneringen aan zijn periode als internetondernemer. De bedrijfscultuur die hij beschrijft, doet nog het meest denken aan die van een ouderwetse hiërarchisch georganiseerde multinational of een patriarchaal familiebedrijf. "Drie van de zes gaven leiding aan maximaal twee ondergeschikten. Niettemin werden ze Chief 'dit' of Chief 'dat' genoemd. Het deed me denken aan mijn eerste vakantiebaantje, bij een oude machinefabriek die zichzelf overleefd had, waar een man zich voorstelde als Chef Postkamer en zijn collega als Chef Archief. Beiden werkten alleen", schrijft Van Jole, die zijn eigen chef als een dictator beschrijft. BitMagic is mislukt als mediabedrijf. Met het aanbieden van korte filmpjes en cartoons bleek niet genoeg geld te verdienen te zijn. Om niet failliet te gaan, is BitMagic nu een technologiebedrijf. De aard van de technologie die BitMagic levert, wordt in de tweede zin op de website van het bedrijf beschreven: "The BitMagic technology enables database centric targeting, delivery, display, tracking and reporting." De BitPlayer, die in 1999 als revolutionair nieuw programma werd aangekondigd, blijkt zeer geschikt als gereedschap voor bedrijven om het gedrag van klanten en gebruikers te monitoren. Ook in Nederland is de digitale revolutie in haar tegendeel verkeerd en in een soort dictatuur ontaard waarin mensen een ondergeschikte rol spelen. Van Jole legt bloot dat de 'nieuwe economie' niet verschilt van het 'oude kapitalisme' van Thatcher en Reagan. Omdat hij ook zijn eigen handelen kritisch beschrijft, kan hem moeilijk verweten worden met zijn publicatie wraak te willen nemen op zijn voormalige baas en medeoprichter van BitMagic.
Salon: How the ax falls (1): Salon: How the ax falls (2): Francisco van Jole: Herinneringen aan een dot-com (1): Digitale speeltjes voor op het bureau ntslag memo CNN:
Museum of E-Failures:
[E-mail: klaver@nrc.nl]
|
NRC Webpagina's 2 februari 2001
|
Bovenkant pagina |
|