NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE

EVJ
Overzicht

Vragen & Opmerkingen

Begrippenlijst:
A, B, C, D, E,
F, G, H, I, J,
K, L, M, N, O, P,
Q, R, S, T, U,
V, W, X, Y, Z

Financieel-
economische
schakels



Philips: winst gehalveerd

Uit het jaarverslag over 1998 blijkt dat bij Philips de omzet iets is gestegen, maar de winst ruim gehalveerd van 13,3 miljard gulden naar 5,7 miljard.

Drie van de zes divisies van het concern zijn het laatste kwartaal van 1998 in de rode cijfers gekomen. Alleen de lichtdivisie en het automatiseringsbedrijf Origin konden het resultaat verbeteren. (‘Helft divisies Philips in rode cijfers’, NRC Handelsblad 11 februari 1999). Vooral bij de consumentenproducten ging het mis en dit keer niet alleen door de hevige prijsconcurrentie. De mislukking van de mobiele telefoon maakte een voorziening van 800 miljoen gulden nodig. Het blijft volstrekt onbegrijpelijk hoe een onderneming op een zo snel groeiende markt de mist in kan gaan.

Al geruime tijd circuleren gedachten over het opsplisten van het concern in zijn drie voornaamste productgroepen: halfgeleiders, consumentenelektronica en licht. Deze kleinere eenheden zouden met meer snelheid kunnen reageren op de veranderende omgevingsfactoren. Analysten hebben berekend dat bovendien de marktkapitalisatie of beurswaarde van de onderneming, die nu zo’n 50 miljard gulden bedraagt, met 30 à 60% zou oplopen. Maar Philips president Cor Boonstra ziet meer in verbetering van de marketing en verlaging van kosten. Een blad als Business Week wijst erop dat die tijd voorbij is. ‘Every butcher they hire turns into a masseuse’, citeert het blad een Franse ondernemer. Het verlagen van kosten en oplappen van het produktassortiment mag in het TV-tijdperk geholpen hebben. Op de ‘sprint-or-die’ Internet markten red je het daar niet mee.

RS

Zie ook:
'Boonstra blijft optimistisch', NRC Handelsblad 12 februari 1999

Ondoorzichtig Philips', NRC Handelsblad 12 februari 1999


Economie voor jou picture

Bovenkant pagina
NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD / Pleus & Schöndorff (22 februari 1999 / web@nrc.nl)