Echo's van de jaren zeventig
Door Maarten Schinkel
De Duitse regering wil dat de Bundesbank en
na 1 januari de Europese Centrale Bank de rente verlagen om de
economische groei te stimuleren. Bovendien zouden centrale banken beter
moeten luisteren naar de politiek. De centrale bankiers sloten meteen de
rijen. President Duisenberg van de Europese Centrale Bank, Trichet van
de Banque de France, Tietmeyer van de Bundesbank en ook Wellink van De
Nederlandsche Bank tonen zich fel gekant tegen de inzet van de rente
voor de stimulering van de economische groei en de werkgelegenheid. Maar
waarom eigenlijk?
De nieuwe Duitse regering is een offensief begonnen tegen de Bundesbank
en de Europese Centrale Bank, die per januari 1999 het rentebeleid voert
voor de landen die de euro invoeren. Het rentebeleid zou volgens
bondskanselier Schroder (gisteren op bezoek bij premier Kok) en minister
van Financien Lafontaine moeten worden ingezet om de economische groei
te stimuleren en de werkloosheid te verminderen. Bovendien zouden
centrale bankiers te onafhankelijk zijn van de politiek. Nout Wellink,
president van De Nederlandsche Bank en als zodanig lid van het bestuur
van de Europese Centrale Bank, hoort echo's uit de jaren zeventig.
Wat vindt u van het offensief dat de Duitse regering-Schroder is
begonnen tegen de Bundesbank en de Europese Centrale Bank?
,,Het was voor mij geen verrassing dat er kritiek zou komen. Dat is
onderdeel van het ritueel van een nieuwe regering. Maar de kracht van de
kritiek heeft me verrast. Het gevoel is dat het een beetje uit de hand
is gelopen. Zo verklaar ik ook de modererende woorden die Schroder
vervolgens gesproken heeft.''
Heeft de kritiek gevolgen voor het vertrouwen in de euro?
,,Als deze discussie over de taak van centrale banken doorgaat, dan zou
dat geen goede zaak voor de euro zijn. Duitsland is altijd het
stabiliteitsanker van Europa geweest. Dat moet nu geen kruipend anker
worden. Het is zelfs de vraag of de hevigheid van de Duitse kritiek op
de Bundesbank en de ECB niet in strijd is met het verdrag van
Maastricht. Dat zegt dat regeringen geen instructies mogen geven aan
centrale banken, maar ook dat er niet moet worden getracht ,,de leden
van de besluitvormende organen van de ECB of van de nationale banken bij
de uitvoering van hun taken te beinvloeden''. Wat er door Duitse
regeringsleden is gezegd, vind ik op het randje van het verdrag. Maar
het is vooralsnog de opvatting van slechts een regering. Zij benadrukt
bovendien de onafhankelijkheid van de Bundesbank en de ECB te
respecteren.''
De lagere Duitse, en daarmee Europese, rente waar op wordt aangedrongen
kan de economische groei toch extra aanjagen en de werkloosheid laten
dalen?
,,Het gaat niet goed met de werkgelegenheid in de vier grootste landen
van de EMU: Duitsland, Frankrijk, Italie en Spanje. Maar dat heeft
structurele oorzaken. Als die landen door de financiele crisis van
buitenaf een schok krijgen, dan blijft de werkloosheid hoog, of stijgt
weer. Dan kun je als reactie allerlei beleidsimpulsen krijgen, en
maatschappelijke onrust. Natuurlijk worden, nu de hoge werkloosheid zo
traag daalt, samenlevingen ongeduldig. Wat er nu aan kritiek op de
centrale banken van de Duitse regering komt, is daar al voor een deel
een uiting van.
,,Maar je moet niet de illusie hebben de structurele problemen met
monetaire maatregelen te kunnen verhelpen. De roep om het verlagen van
de rente is een makkelijke optie. Het lijkt aanvankelijk niemand geld te
kosten, maar op termijn is het effect wel schadelijk. Als je op
oneigenlijke gronden de rente zou verlagen, dan gaat dat ten koste van
de reputatie van de ECB en de prijsstabiliteit.''
Maar de verwachtingen voor de economie verslechteren intussen wel.
Duitsland schroefde gisteren zijn groeiprognose voor 1999 al terug naar
2 procent.
,,De vertraging van de economische groei komt door dominante krachten
van elders in de wereld die niet door een kleine renteverlaging kunnen
worden geneutraliseerd. De euro-economie is een relatief gesloten
economie. De factoren die de groei echt onder druk gaan zetten is een
vertrouwenscrisis van producenten en consumenten. Die komt dan boven op
schade voor bedrijven bij de export, slechte resultaten van vestigingen
van Nederlandse bedrijven in probleemlanden, en mogelijke repercussies
voor de kredietverlening door banken die elders schade hebben opgelopen
in de financiele crisis.
,,We hebben echter nog geen signalen van een zogenoemde credit crunch in
Europa, en zeker niet in Nederland waar de kredietverlening op een hoog
niveau blijft. Enige terughoudendheid bij banken heb ik hier niet
gesignaleerd. In de VS zijn er wel sterke signalen dat de
kredietverlening aan het bedrijfsleven onder druk staat.''
Houden de deelnemende landen aan de EMU zich aan de vereiste
begrotingsdiscipline?
,,De begrotingstekorten in de eurolanden vallen dit jaar mee. Ten
opzichte van eerdere ramingen komen de tekorten lager uit. Dat komt met
name door de meevallende economische groei in de eerste helft van 1998.
Ik sluit echter niet uit dat voor 1999 de zaak er slechter uit gaat
zien.''
Wat vindt u van het idee van Europees Commissaris Mario Monti om
overtreders van het Stabiliteitspact dispensatie te geven als de
overschrijding van het tekortplafond van 3 procent is veroorzaakt door
stijgende overheidsinvesteringen?
,,Ik beschouw de uitlatingen van Monti als onjuist en, omdat ze de
onzekerheid over het toekomstige begrotingsbeleid vergroten, als
schadelijk. Hij wil de overheidsinvesteringen betrekken in de vraag of
begrotingsbeleid voldoet aan de voorwaarden van het stabiliteitspact.
Ook in dit huis heeft ooit sympathie bestaan voor het idee dat
overheidsinvesteringen een andere component zijn van een
begrotingstekort dan andere overheidsuitgaven. En uit het verdrag van
Maastricht valt af te leiden dat bij het vaststellen van een excessief
tekort bekeken moet worden of het begrotingstekort groter is dan de
overheidsinvesteringen. Maar er is in het Stabiliteitspact, dat het
verdrag van Maastricht in feite vertaalt naar procedures voor de
beoordeling van tekorten, toch gekozen voor een absoluut plafond van 3
procent. Anders zou je definitieproblemen krijgen. Welke uitgavenpost is
nog wel te beschouwen als een overheidsinvestering en welke niet meer?
Dat neemt niet weg dat het mogelijk is dat een nieuwe versie van het
Stabiliteitspact procedures zou kunnen toepassen, waarin het Verdrag
anders wordt geinterpreteerd, hoewel dat volgens mij niet voor de hand
ligt.''
Naast begrotingspolitiek beinvloedt ook de loonvorming de speelruimte
die centrale bankiers hebben met het rentebeleid.
,,Wat me echt zorgen baart is het gevaar dat de loonvorming volgend jaar
niet snel genoeg reageert op de verslechterende economie. Dat zou een te
grote reele loonstijging tot gevolg kunnen hebben. Dat Lafontaine heeft
gepleit voor sterkere loonstijgingen in Duitsland om de consumptie aan
te wakkeren, zou enorm slecht zijn voor de werkgelegenheid van het land.
,,In Duitsland zijn er grote structurele problemen. Niet het rentebeleid
maar het arbeidsmarkt- en het fiscale beleid zullen een belangrijke
bijdrage moeten leveren aan de oplossing daarvan. De Duitse economie is
altijd al inflexibel geweest, met een rigide arbeidsmarkt en veel
subsidies aan de industrie. Wat er echt nodig is om een werkelijke
sprong te maken met de werkgelegenheid is een loonmatigingsbeleid zoals
we dat in Nederland hebben gehad. Als je kijkt naar de langjarige
loonontwikkeling tussen Nederland en Duitsland, dan zie je dat in de
periode 1983 tot 1997 de loonkosten per eenheid product in Nederland
onveranderd zijn gebleven, terwijl die in Duitsland per saldo met 35
procent gestegen zijn. Daar heeft de vorige Duitse regering ook te
weinig aan gedaan.''
De Duitse staatssecretaris van Financien Noe noemde de Bundesbank vorige
week in Die Zeit ,,absolutistisch en pre-democratisch''. Zijn centrale
bankiers, en dan met name de ECB, niet te onafhankelijk van de politiek
gemaakt?
,,Het instellen van een onafhankelijke centrale bank is een
zelfbeperking die politici zich hebben opgelegd. Hun tijdshorizon is
begrijpelijkerwijs korter dan die van de centrale bankiers. Maar de
onafhankelijkheid van de centrale bank is nooit bedoeld om politici de
mond te snoeren. De communicatiekanalen tussen de Europese regeringen en
de centrale bank zijn geregeld, zij kunnen elkaars vergaderingen
bijwonen.
Op dit moment gonst het in Duitsland van de geruchten over de opvolging
van Bundesbank-president Tietmeyer per 1 september volgend jaar. Nu
circuleert ook al de naam van Lafontaine's tweede man, staatssecretaris
Heiner Flassbeck. Is de Europese Centrale Bank kwetsbaar voor politieke
benoemingen?
,,Het zou ernstig worden als men de benoemingen van nationale centrale
bankiers en leden van de directie van de ECB gaat politiseren. Als de 17
leden van de Raad van Bestuur van de ECB op volstrekt politieke gronden
zouden worden benoemd, in plaats van op basis van vakkennis, dan kan dat
op termijn de homogeniteit van het Europese Stelsel van Centrale Banken
aantasten. Laten we hopen dat men de wijsheid heeft dat niet te doen.
Nederland is overigens een voorbeeld van onfhankelijke benoemingen. De
PvdA-er Duisenberg werd destijds bankpresident onder een kabinet van CDA
en VVD. Ikzelf ben CDA-lid en benoemd door een kabinet van PvdA, VVD en
D66.''
Sinds twee jaar is de sociaal-democratie in Europa aan een opmars bezig,
met de verkiezingswinst van de SPD in Duitsland als jongste overwinning.
Signaleert u op dit moment een verandering in de politieke cultuur in
Europa?
,,Tussen de sociaal-democraten in Europa bestaan grote verschillen. Wat
me opvalt is de neiging van de Duitse regering om aan de knoppen te
draaien, de wens om te sturen. Een aantal van de gemaakte opmerkingen
doen me denken aan de jaren zeventig.
,,De reflex is nu kwalijker dan toen. Vandaag de dag weet iedereen dat
reele loonstijgingen banen vernietigen en dat een expansief
begrotingsbeleid de economie maar in beperkte mate kan ondersteunen.
Maar in de jaren zeventig kwam er een externe schok, de
olieprijsverhoging, die we niet verwacht hadden in een wereld waarin we
Keynesiaans waren opgevoed. Uit die Keynesiaanse droom zijn we ruw
wakker geworden, de een wat eerder dan de ander.
,,Doelzones om de euro, de dollar en de yen stabiel tegenover elkaar te
houden, zoals geopperd door Lafontaine, zijn een slecht idee. Net zoals
gedwongen huwelijken een slecht idee zijn. Los van alle bezwaren moet ik
het nog zien dat de Japanners en de Amerikanen er aan mee zouden doen.
Bovendien moet je ook bereid zijn de doelzones te verdedigen met een
gecoordineerd rentebeleid. Daarvoor loopt de conjunctuur in de drie
blokken te ver uiteen.
,,Voor een deel is de terugkeer van de wens om te sturen het teken van
een slingerbeweging. Na de overheersende cultuur van liberalisering en
deregulering, is er kennelijk enige behoefte tot correctie. Maar de
nieuwe Duitse regering zit op een leercurve. Het doet denken aan het
begin van het tijdperk-Mitterand bij de aanvang van de jaren tachtig,
toen een expansieve economische politiek overhaast moest worden
herroepen. Mijn interpretatie van de uitslag van de Duitse verkiezingen
is dat de kiezers wel andere gezichten wilden na 16 jaar Kohl, maar geen
ander beleid.''