Begin tekst
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE

EVJ
Overzicht

Vragen & Opmerkingen

Begrippenlijst:
A, B, C, D, E,
F, G, H, I, J,
K, L, M, N, O, P,
Q, R, S, T, U,
V, W, X, Y, Z

Financieel-
economische
schakels


Internetapparaat in de toekomst gratis

Gratis naar Internet

Een van de horden die je als particulier moet nemen om toegang te krijgen tot Internet is de aanschaf van een personal computer. Door de bank genomen is daarmee een bedrag gemoeid van ƒ 3.000,-. Daarbij komt dat die uitgave na zo'n jaar of vier weer moet worden herhaald omdat de economische levensduur van het apparaat als gevolg van de snelle ontwikkeling van de technologie is verstreken. Aan afschrijvingskosten is de consument op die manier circa ƒ 750,- kwijt. Een bedrag dat ongeveer het dubbele is van de abonnementskosten die een provider zijn klant in rekening brengt voor een jaar onbeperkte toegang tot Internet. Voor mensen die het apparaat vrijwel alleen willen gebruiken voor deze toepassing (bijvoorbeeld: de PC waarop kantoorachtige werkzaamheden worden verricht staat in de werkkamer, maar men wil kunnen surfen vanuit de woonkamer) vormt de aanschafprijs van de PC daarmee een forse uitgavenpost. Bovendien gaat het om een aanzienlijke verspilling. Degene die zijn PC vrijwel uitsluitend gebruikt voor de Internettoepassing laat het overgrote deel van zijn computercapaciteit onbenut.
Als Marc Andreessen, medeoprichter van het Amerikaanse concern Netscape, gelijk heeft, hoeft dat in de toekomst niet meer het geval te zijn. Volgens hem zullen aanbieders van on-line diensten (voornamelijk providers die de toegang tot Internet verzorgen) ertoe overgaan om aan hun klanten gratis eenvoudige apparatuur beschikbaar te stellen waarmee zij het Internet op kunnen, elektronisch hun bankzaken kunnen doen en dergelijke. Dat meldde deze krant op 29 december 1997 onder de kop 'Internetapparaat in de toekomst gratis'. Voor zo'n aanbieder van on-line diensten is het zeer aantrekkelijk om meer klanten binnen te halen. De bedrijfskosten van de aanbieder bestaan in dit geval vrijwel uitsluitend uit vaste kosten. Die vaste kosten zijn onder meer de huurprijs voor telefoonlijnen en de kosten van de server (een van veel geheugenruimte voorziene grote computer). Extra klanten zorgen voor een toename van de omzet, terwijl de kosten nauwelijks stijgen. Met als logisch resultaat dat de winst toeneemt.
Een vergelijkbare ontwikkeling zien we ook op andere terreinen. Op de markt voor telecommunicatie zien we dat aanbieders de mobiele telefoontoestellen cadeau geven als men een abonnement afsluit. Met de telefoontikken die straks aan de klant in rekening worden gebracht kunnen de kosten van de gratis verstrekte apparatuur gemakkelijk worden terugverdiend. Ook hier is de reden dat de variabele kosten van de aanbieders te verwaarlozen zijn. En de Nederlandse PTT stelt de consument in staat om met een gratis verkrijgbare CD-Rom over een afgebakend commercieel stukje van het Internet te surfen. Dit alles onder het de pretentieuze vlag 'Het Net'. De verstrekking van gratis apparatuur wordt door hen overigens nog niet overwogen.

JP

Economie voor 



jou picture

Bovenkant pagina
NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD / Pleus & Schöndorff (5 JANUARI 1998 / web@nrc.nl)