NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E,
F, G,
H, I,
J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
Financieel- economische
schakels
|
Gratis naar Internet
Een van de horden die je als particulier moet nemen om toegang te
krijgen tot Internet is
de aanschaf van een personal computer. Door de bank genomen is daarmee
een bedrag gemoeid van ƒ 3.000,-. Daarbij komt dat die uitgave na zo'n
jaar of vier weer moet worden herhaald omdat de economische
levensduur van het apparaat als gevolg van de snelle ontwikkeling
van de technologie is verstreken. Aan afschrijvingskosten
is de consument op die manier circa ƒ 750,- kwijt. Een bedrag dat
ongeveer het dubbele is van de abonnementskosten die een provider zijn
klant in rekening brengt voor een jaar onbeperkte toegang tot Internet.
Voor mensen die het apparaat vrijwel alleen willen gebruiken voor deze
toepassing (bijvoorbeeld: de PC waarop kantoorachtige werkzaamheden
worden verricht staat in de werkkamer, maar men wil kunnen surfen vanuit
de woonkamer) vormt de aanschafprijs van de PC daarmee een forse
uitgavenpost. Bovendien gaat het om een aanzienlijke verspilling. Degene
die zijn PC vrijwel uitsluitend gebruikt voor de Internettoepassing laat
het overgrote deel van zijn computercapaciteit onbenut.
Als Marc Andreessen, medeoprichter van het Amerikaanse concern Netscape,
gelijk heeft, hoeft dat in de toekomst niet meer het geval te zijn.
Volgens hem zullen aanbieders van on-line diensten (voornamelijk
providers die de toegang tot Internet verzorgen) ertoe overgaan om aan
hun klanten gratis eenvoudige apparatuur beschikbaar te stellen waarmee
zij het Internet op kunnen, elektronisch hun bankzaken kunnen doen en
dergelijke. Dat meldde deze krant op 29 december 1997 onder de kop 'Internetapparaat in de toekomst gratis'. Voor zo'n
aanbieder van on-line diensten is het zeer aantrekkelijk om meer klanten
binnen te halen. De bedrijfskosten van de aanbieder bestaan in dit geval
vrijwel uitsluitend uit vaste
kosten. Die vaste kosten zijn onder meer de huurprijs voor
telefoonlijnen en de kosten van de server (een van veel geheugenruimte
voorziene grote computer). Extra klanten zorgen voor een toename van de
omzet, terwijl de kosten nauwelijks stijgen. Met als logisch resultaat
dat de winst toeneemt.
Een vergelijkbare ontwikkeling zien we ook op andere terreinen. Op de
markt voor telecommunicatie zien we dat aanbieders de mobiele
telefoontoestellen cadeau geven als men een abonnement afsluit. Met de
telefoontikken die straks aan de klant in rekening worden gebracht
kunnen de kosten van de gratis verstrekte apparatuur gemakkelijk worden
terugverdiend. Ook hier is de reden dat de variabele
kosten van de aanbieders te verwaarlozen zijn. En de Nederlandse PTT
stelt de consument in staat om met een gratis verkrijgbare CD-Rom over
een afgebakend commercieel stukje van het Internet te surfen. Dit alles
onder het de pretentieuze vlag 'Het Net'. De verstrekking van gratis
apparatuur wordt door hen overigens nog niet overwogen.
JP
|