Privatiseren van de vuilophaaldienst
Van rechts tot en met verstandig links is men het er in ons land al jaren over
eens dat onze collectieve sector in de loop van de tijd wat te groot is
gegroeid. Achtereenvolgende regeringen zijn dan ook bezig de overheidszorg
terug te dringen door minder aan het budgetmechanisme over te laten en
meer aan het marktmechanisme.
In principe kan de productie van alle individuele goederen aan de markt
worden overgelaten. Je kunt immers de consument een prijs laten betalen naar
de mate van zijn gebruik. Overigens kan de overheid ook bij de verschaffing
van collectieve goederen (een deel van) feitelijke fabricage in handen geven
van particuliere ondernemingen. Voorbeeld: de overheid organiseert en
financiert veiligheid op straat, maar kan de productie hiervan uitbesteden aan
particuliere bewakinsdiensten.
Het ophalen en verwerken van huisvuil werd tot voor enige tijd terug door de
overheid verzorgd. Maar noodzakelijk is dat niet. Het is een individueel goed,
waarbij per klant worden afgerekend. Het komt zonder meer voor volledige
privatisering in aanmerking, waarbij commerciële bedrijven de productie
ter hand nemen. Daar staat tegenover dat een aantal milieuschandalen in het
verleden de combinatie van afval en commercie niet populair heeft gemaakt.
Toch kunnen in een contract afspraken over hoeveelheid, kwaliteit en prijs
worden gemaakt. Door concurrenten te laten meedingen kan een monopolie-positie worden voorkomen.
Dit neemt niet weg dat de overheid er soms de voorkeur aangeeft zich met de
zaak te kunnen blijven bemoeien. Dan wordt vaak gekozen voor
verzelfstandiging , wat minder ver gaat dan privatisering. De productie
wordt niet geheel afgestoten naar de particuliere sector. Dan zijn er twee
mogelijkheden: een overheidsdienst krijgt een grotere financieel-economische
beweeglijkheid (interne verzelfstandiging). Of er wordt een zelfstandig
bestuursorgaan (zbo) opgericht (externe verzelfstandiging). Dit laatste voert
een bij de wet geregelde taak uit en heeft belangrijke eigen
verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Voorbeelden van externe
verzelfstandiging zijn De Nederlandsche Bank (DNB) en de
Bedrijfsverenigingen.
In Arnhem en omstreken wordt het huisvuil opgehaald en verwerkt door de
verzelfstandigde vuilophaaldienst ARA NV. De betrokken gemeenten gaven de
voorkeur aan deze externe verzelfstandiging boven een volledig afstoten aan
een commercieel bedrijf. Ze geven daarvoor als reden dat ze bij ARA als
aandeelhouder invloed kunnen blijven uitoefenen op het beleid. Bij het
bedrijfsvuil heeft ARA te maken met concurrentie van het commerciële bedrijf
BFI. Volgens BFI betalen de burgers voor het huisvuil ophalen nu zeker
twintig procent teveel bij ARA. Vanzelfsprekend wijst ARA dit verwijt van de
hand.
Productie door de overheid laat in het algemeen een aantal tekortkomingen
zien zoals,
- onvoldoende afbakening van taken en bevoegdheden binnen de organisatie,
- onvoldoende informatie over de wensen van afnemers,-een niet-klantgerichte
instelling,
- het mijden van risico's,
- weerstand tegen vernieuwing,
- een gering kostenbewustzijn,
- de overheid is vaak de enige aanbieder wat leidt tot een hoge belastingprijs.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de prestaties van geprivatiseerde en extern
verzelfstandigde diensten sterker verbeteren naarmate de bescherming door de
overheid geringer wordt en organisaties sterker aan marktwerking zijn
blootgesteld.1)
(RS)
1) C.A. de Kam, Verzelfstandiging en privatisering bij de Rijksoverheid, in
Van overheid naar markt, SDU 1995.
Vuilophalers voeren straatgevecht om het huisvuil
Door onze redacteur WUBBY LUYENDIJK
ARNHEM, 10 AUG.De privatisering in BV Nederland raakt
mensen ook in hun onmiddellijke omgeving. In Arnhem verzelfstandigde de
vuilophaaldienst. Volgens de concurrent is de burger ,,nodeloos duur
uit''.
Een woedende bewoner hangt uit het raam van
Driekoningenstraat nummer vijftien. ,,Heb je die puinhoop gezien,
kuttekop?'' Frank Berndsen parkeert zijn vuilniswagen naast de
ondergrondse afvalcontainer. Het reservoir is tot de nok toe gevuld met
huisvuil. Naast de inwerpgleuf liggen twee tuinstoelen,
sinaasappelschillen en een paar vuilniszakken. ,,Idioot, zo'n bak onder
de grond'', raast de buurtbewoner met roodaangelopen hoofd. ,,Je lokt er
alleen maar afvaltoeristen mee.''
Met een radiografisch bestuurde grijper kiept Berndsen de bak boven zijn
vuilniswagen leeg. Feit is dat hij meer vuil aantreft in het Arnhemse
Spijkerkwartier sinds de wijk in april overging op ondergrondse
opslagtanks om de stankoverlast te beperken, de straten een schoner
aanzicht te geven en de krachten van de vuilophalers te sparen. ,,Ik zal
het de reinigingspolitie vragen'', bezweert hij de man die verhaal is
komen halen. ,,Winkels dumpen soms bedrijfsafval in huisvuilbakken. Je
hoort nog van ons.'' En hij drukt de buurtbewoner een visitekaartje in
zijn hand: ARA NV - voor al uw afval.
Zonder verzelfstandigde vuilophaaldienst was Arnhem nooit zo snel
ondergronds gegaan, vertelt directeur A.D. Verhoeff van het
verzelfstandigde ARA NV. Hij vermoedt dat het voorstel was vastgelopen
in ,,trage ambtelijke kokers'', of inzet was geworden van politieke
strijd- fnuikend voor een dynamische sector als de afvalbranche. En hij
betwijfelt of Arnhem geld voor zo'n vernieuwing had gehad. ,,De
reinigingsdienst bediende 130.00O inwoners. Dat is te weinig voor een
gezond bedrijf in deze sector.''
In 1994 besloten Rheden en Arnhem hun reinigingsdiensten te
verzelfstandigen. Vuilophalen werd hen te duur. Kon twintig jaar geleden
alle afval nog worden opgehaald door eenzelfde vuilnisauto, tegenwoordig
moet het wagenpark meerdere typen auto's tellen en zijn er maar liefst
veertien verschillende categorieën vuil, van huis- tot puinafval,
van groente- en tuinafval tot chemisch afval en glas.
De nieuwe vuilophaaldienst bracht de vereiste schaalvergroting en legde
bovendien de weg open naar het bedrijfsleven. ARA haalde in 1995 106.979
ton huisvuil en bedrijfsafval op, runde twee kringloopstations,
verhuurde containers en wagens, gaf milieu-advies, en zette kolkzuigers,
veegoperators, ongedierte- en gladheidsbestrijders in op elk gewenst
uur, op elk gewenst terrein - zolang er maar betaald wordt. Inmiddels
hebben ook de buurgemeenten Angerlo, Dodewaard en Doesburg zich
aangesloten. Ze verkiezen het bedrijf boven een van de commerciële
vuilophalers uit de regio omdat ze bij ARA aandeelhouder zijn en invloed
kunnen uitoefenen op het afvalbeleid. Want vaststaat dat de tucht van de
markt soms botst met het streven naar een schoon milieu.
De verzelfstandiging betekende een omslag in de bedrijfscultuur van de
gemeentelijke reinigingsdiensten. Accountmanagers deden hun intrede. De
werknemers rijden tegenwoordig ook vóór half acht 's
morgens uit en nà kwart over vier 's middags om de dure auto's zo
efficiënt mogelijk te gebruiken. En bovenal is de klant koning. Dat
laat onverlet dat de verzelfstandiging de burgers financieel niet wijzer
heeft gemaakt. De afvalstoffenheffing stijgt elk jaar, naar 240 gulden
voor een eenpersoonshuishouden in Arnhem dit jaar. De directeur: ,,Het
vuilophalen wordt elk jaar goedkoper maar de afvalverwerking wordt in
nog sneller tempo duurder. Daardoor wordt de heffing steeds hoger. Maar
daarvan is komende jaren het einde in zicht.''
Of Verhoeff die tijd gegund is, blijft de vraag. De gemeenten zijn in
afwachting van een uitspraak van het Arnhemse gerechtshof, die bepalend
is voor het voortbestaan van ARA en ook voor de verzelfstandiging van
reinigingsdiensten elders in Nederland. Volgens de commerciële
tegenspeler BFI hebben Rheden en Arnhem de Europese regel van openbare
aanbesteding overtreden. De gemeenten gunden ARA het werk zonder
concurrenten te laten meedingen. In eerste aanleg gaf de rechtbank BFI
gelijk.
Vuilophaler BFI beweert het huisvuil zeker twintig procent goedkoper in
de gemeenten te kunnen ophalen. In Arnhem zouden wij een omstreeks
tweehonderd gulden vragen voor ophalen en verbranden, becijfert
districtsdirecteur R. Peek. Naar zijn idee is de burger met ARA
,,nodeloos duur uit''. Maar, zo ervaart hij: ,,Daar krijg je geen vinger
achter als de leiding consequent geen inzicht in zaken geeft en
gemeenten en politiek er geen issue van maken''.
Ook bij Peek thuis haalt ARA huisvuil op. ,,Hun prijs is door mij als
burger niet te controleren. Ik denk dat ze de werkelijke kostprijs niet
inzichtelijk maken, omdat ze met de winst die ze maken de markt
opkopen.'' Trouwens: ARA doet zaken ,,die over het randje gaan'', meent
de directeur. ,,We hebben foto's gemaakt van ARA-auto's die
bedrijfsafval met huisvuilwagens ophalen en verbranden als huisvuil. Dan
bespaar je een auto èn de toeslag op verbranding. Wij moeten voor
zoiets voor het hekje verantwoording afleggen, ARA niet. De ene overheid
controleert de andere nou eenmaal niet.''
Directeur Verhoeff vindt die verwijten goedkope vuilspuiterij. ,,Ik
spreek tegen dat dit gebeurt. En als er bewijzen zijn moeten onze
geachte collega's daarmee over tafel komen.'' Wat de prijs betreft, weet
Verhoeff dat tweehonderd gulden all-in ,,pertinent onmogelijk'' is voor
de diensten die zijn bedrijf aanbiedt. ,,Onze taakopvatting van
inzamelen gaat verder dan minicontainers leegmaken. Zo maken wij ons ook
hard voor kringloopstations waar mensen grof vuil kunnen brengen. Dat
kost een centje.''
De concurrentiestrijd tussen ARA en BFI beperkt zich niet tot de
directieburelen. In de Arnhemse binnenstad manoeuvreren de vuilniswagens
van beide partijen elke dag moeizaam langs elkaar heen, op zoek naar
ieder zijn eigen bedrijfsafval. BFI heeft naar eigen zeggen zo'n
zeshonderd van de twaalfhonderd contracten met de ondernemers
afgesloten, ARA claimt er achthonderd. Wie de waarheid spreekt weet F.
Viguurs van ondernemersvereniging City Centrum Arnhem niet, maar hij is
blij met de strijd. ,,Dat drukt de prijs''.
De verzelfstandiging heeft ARA bovendien een stuk zakelijker gemaakt,
vindt Viguurs, zelf directeur van de Bijenkorf. ,,Ze hebben meer begrip
voor ons.'' De moeizame start heeft hij ze ,,vergeven''. Zo herinnert
hij zich dat de gemeentelijke reinigingsdienst de ondernemers twee jaar
geleden ,,met een klakkeloos briefje'' overdeed aan ARA. Toen een
afvaardiging van BFI daarop de bedrijven langsging om tegen lagere
prijzen klanten te werven, stuurde ARA er onmiddellijk eigen mensen op
af. Die zouden ,,onder het mom van contractbreuk'' ondernemers hebben
gedwongen ARA te kiezen.
ARA-directeur Verhoeff is twee jaar na de ,,turbulente geboorte'' een
tevreden mens. ,,We lopen in onze branche voorop zonder dat er een
gedwongen ontslag is gevallen. In Engeland klappen ze daar steil van
achterover. Daar zijn vuilnisbedrijven bij de privatisering onder
Thatcher bij bosjes failliet gegaan.'' Ook heeft de directeur volop
vertrouwen in een gunstige uitspraak van het Arnhemse hof. Uit een
onlangs verschenen tussenvonnis hebben juristen afgeleid dat Arnhem en
Rheden niet verplicht waren ook concurrenten van ARA de huisvuilopdracht
te gunnen. De directeur: ,,De definitieve uitspraak laat nog op zich
wachten omdat het Europese Hof vragen moet beantwoorden. Ik ga ervan uit
dat ons een mooie toekomst wacht.''
In de bedrijfskantine eet Frank Berndsen zijn boterhammen, twee
collega's schuiven aan. ,,Kijk hoe we hier zitten'', sombert een
'zuigbuisoperator'. ,,Maar drie man. Alles moet beter, schoner, sneller,
net als bij Overtoom''.
,,Ach man, wat bazel je nou'', valt Berndsen hem in de rede. ,,Het werk
is hetzelfde gebleven. We komen op meer plekken. En waar kunnen
collega's zeggen dat ze met ondergrondse bakken werken?''
Berndsen beent naar buiten. Dertien jaar geleden kwam hij direct uit de
schoolbanken bij de reinigingsdienst en sindsdien heeft hij zo'n beetje
alles gedaan. Containerdienst; kraanwerk; huisvuil laden; kolken
spoelen; als ,,zombie'' gootjes geveegd; en containers ,,tot
citronnellaatjes gespoten''. ,,Ik heb hier nog geen dag gebaald. Thuis
duimen we voor een goede afloop van de rechtszaak. Mijn zoontje van vijf
wil ook de wagen op.''
Berndsen rijdt zijn auto het stortplatform van de vuilverbrander op. In
de diepte kolken dampende melkpakken, luiers, en groentenblikken. Een
penetrante stank dringt door tot in de cabine. ,,Gek hè'', lacht
Berndsen. ,,zelfs hier is het afval nog een beetje van mij.''
(Uit NRC HANDELSBLAD van zaterdag 10 augustus 1996)