C O L U M N NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
VRIJDAG
DE DRAAD
|
Für Elise is van ons
door Henk van Gelder
Toch was het Gerechtshof in Den Haag bereid de zaak serieus in behandeling te nemen. Shield Mark klaagde Memex aan wegens inbreuk op de rechten van een gedeponeerd muziekje, en Memex gaf weliswaar alles toe, maar bepleitte dat zoiets als Für Elise nooit een exclusief handelsmerk kan zijn. Zo stonden de standpunten dus helder en lijnrecht tegenover elkaar. Vorige week heeft het Gerechtshof arrest gewezen. De belangrijkste uitspraak luidt dat Shield Mark geen rechten kan ontlenen aan het deponeren van e, dis, e, dis, e, b, d, c, a en het bijbehorende notenbeeld. Zulke 'klankmerken' kunnen volgens de huidige auteurswet niet worden beschermd. Maar wel heeft Memex volgens het hof opzettelijk verwarring geschapen door net zo'n deuntje te gebruiken als de concurrent: ,,Het enkele feit dat het muziekfragment tot het publiek domein behoort, verhindert niet dat dit fragment - gelijk in casu - door langdurig en frequent gebruik in een bepaalde context onderscheidend vermogen krijgt.'' Memex heeft dan ook, volgens het arrest, een onrechtmatige daad gepleegd en mag Für Elise nooit meer in zijn reclamecampagne gebruiken, op straffe van een dwangsom van 1000 gulden per overtreding. Kortom: niemand kan zich eigenaar noemen van een algemeen cultuurgoed waarop door de dood van de maker geen auteursrechten meer rusten, maar wie zoiets als handelsmerk gebruikt, kan zich met succes verzetten tegen concurrenten die dat óók gaan doen. Een cosmeticafirma kan zich niet de Mona Lisa toeëigenen, maar wel een concurrerend bedrijf beletten reclame te maken met hetzelfde schilderij. En niemand kan het Wilhelmus claimen als exclusief eigendom, maar de staat der Nederlanden kan wel naar de rechter als een ander land hetzelfde volkslied zou gebruiken. Te vermoeden valt dat het Benelux Merkenbureau de komende tijd heel wat te deponeren krijgt. De hele cultuurhistorie kan nu worden afgegraasd. Wie er snel genoeg bij is, kan de concurrentie nog te vlug af zijn. Opschieten, de Matthäeus Passion is nog vrij. Gauw deponeren als handelsmerk - en de concurrent die er dan nog mee aan de haal wil gaan, die hangt. (Uit Cultureel Supplement van 4 juni 1999 ) |
Bovenkant pagina |