CS VRIJDAG
Eerder verschenen columns
JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
PAUL DE LEEUW
LEO PRICK
|
Bedankt Kijkwijzer!
door Paul Steenhuis
Voorpret is veel, vooral als je
met je kinderen naar de bioscoop gaat. Hinderlijke reclamefilmpjes, die
niet zijn toegesneden op vijf- tot twaalfjarigen, kunnen die pret
drukken. Maar goed, ook voor bioscopen moet de schoorsteen roken, dus
met dat ongerief verzoen je je.
Afgelopen zaterdag zaten we klaar voor de veel geprezen jeugdfilm
Mariken. De zaal zat vol verwachtingsvolle kinderen, de stemming
zat er goed in. Het zaallicht doofde. Schril blauwwit licht vulde het
doek. Een beetje dreigend, met flitsen: alsof er een tv aanstond. We
hoorden geschiet en geschreeuw. Veel 'fuck!', 'goddammit' en ander
doorsnee Amerikaans verbaal geweld, gebonk en nog wat andere
neukgeluiden. Wat de tv uitzond, kregen we niet te zien. Wel zoomden we
in op het blonde jongetje dat op de bank al dat bijelkaar geplakte
kneuk-(knok- en neuk-)geluid aanschouwde. 'Vloek!', 'Baf!'. Daar
knetterde het geluid van een klap door de bioscoopzaal en ineens had het
jongetje een groot blauw oog. 'Goddammit motherfucker!!' - een nog
hardere klap, een lichtflits: er stroomde bloed uit de neus van het
jongetje. De camera benadrukte dat hier sprake was van BLOED en GEWELD.
Toen klinken schoten en het bont en blauwe, bloedende ventje werd
knetterend doorzeefd met kogels, zogenaamd vanaf het onzichtbare tv-
scherm. De aangename, verwachtingsvolle stemming in de bioscoopzaal
gevuld met zes- tot twaalf-jarigen was volledig verruïneerd. Weg
voorpret, weg bioscoopplezier. Met voorbijzien aan de jonge
bioscoopbezoekers werd aan hun debiel geachte ouders een BOODSCHAP
overgebracht. Namelijk dat er veel geweld, geneuk en gevloek op tv is,
en dat het SCHADELIJK is voor je kind. Als we lang genoeg naar het
vermoorde kind hebben gekeken, volgt de clou van dit 'reclame'-filmpje:
het jongetje zit weer ongeschonden op de bank, de tv kneukt door. Een
zalvende stem zegt: 'Kijk Wijzer!' en er volgt een aanbeveling voor het
gebruik van het waarschuwingssysteem dat een stel Nederlandse visuele
zedenmeesters (NICAM) uitgevaardigd heeft om kinderen te beschermen.
Wie nog dacht dat die hele Kijkwijzer-heisa een geste van oprecht
bezorgde volwassenen is, mag na dit filmpje wakker worden. Omdat de
kijkzedenmeesters bang zijn dat wij, de ouders, hen niet serieus nemen,
grijpen ze naar grove middelen. Het reclamefilmpje van het NICAM is
audiovisueel geweld, waaraan nietsvermoedende kinderen en hun ouders
ongevraagd worden blootgesteld. Het is volledig ongeschikt om bij
jeugdfilms te vertonen, rijp voor de Kijkwijzer-waarschuwingen voor
geweld (vuist) seks (vier voeten) eng (spin), gescheld (opengesperde
mond) en 'zestien jaar en ouder'. Maar dat doen ze niet bij de NICAM,
want het is maar film, toch?
(Uit Cultureel Supplement van
16 maart 2001
)
|
|