|
|
CS VRIJDAG
|
De zoete Potter
door Paul Steenhuis
Tot nu toe resulteerden de promotie-activiteiten van Coca-Cola voor jeugdfilms vrijwel altijd in stapels plastic prullaria die bij hamburgketens aan kinderen verstrekt werden. In alle toonaarden, zowel in de zakenkrant The Wall Street Journal als in het persbericht van Coca-Cola zelf, wordt bezworen dat het deze keer anders zal zijn. Geen plastic Harry Pottertjes in fastfoodketens, zeggen de Cola- managers. Geen commercial waarin we Daniel Radcliffe, de 11-jarige Britse jongen die Potter zal spelen in de film, een colaatje zien drinken. Zelfs op de Cola-blikjes komt geen afbeelding van Potter zelf te staan. Schrijfster Rowling heeft zich daartegen verzet. Ze is tegen overdreven commercialisering van haar held - net als de Potter-fans, die een boycotactie tegen de merchandising en fanwebsite-afknijperij van filmmaatschappij Warner Bros. begonnen zijn. Eerder heeft Rowling de Amerikaanse filmmaatschappij, die om commerciële redenen liever een Amerikaanse hoofdrolspeler wilde hebben, er toe gedwongen een Brits jochie als ster te engageren. En ze eiste dat de film in Engeland opgenomen werd. Dat is Warner Bros. zuur opgebroken, want het heeft de afgelopen winter zoveel geregend in het Verenigd Koninkrijk, dat de opnames bij lange na niet gereed zijn, terwijl op 16 november de film in de VS in première moet gaan (in Nederland zes dagen later). Maar er was Warner Bros. zoveel aan gelegen deze geheide hit in handen te houden dat ze de wensen van Jo Rowling ingewilligd hebben. Hetzelfde zien we nu bij de Coca-Cola Company, die zich voor ruim 300 miljoen gulden aan de Potterfilm verbonden heeft. Het hoofddoel van de promotiecampagne van de Coke Company is, volgens het eigen persbericht, het 'promoten van de magie en de kracht van het lezen'. Wat precies de wereldwijde leesbevorderende promotieactiviteiten van Coca Cola in relatie tot Potter zullen zijn is nog niet duidelijk - die worden de komende maanden bekend gemaakt. De BBC houdt het erop dat de frisdrankfabrikant op verzoek van Rowling beloofd heeft om wereldwijd leesbevorderingsactiviteiten in buurthuizen te organiseren. Samen Potter lezen onder het genot van een sapje als Minute Maid of een Coke Light, bijvoorbeeld. "Coca-Cola omarmt de idealen die uit de Potter-verhalen naar voren komen: vriendschap, liefde, het belang van de familie, de magie van een gedeelde ervaring en de waarde van diversiteit," liet Coke-topman Jan Hall weten. Kijken of dat lukt, dat Harry Potter van Coca-Cola een magische liefdesdrank kan maken.
(Uit Cultureel Supplement van 23 februari 2001 )
|
Bovenkant pagina |
|